MASS-MEDIA
Intr-un sondaj CURS comandat de
CNA, Antena 1 bate Pro TV. Antena
1 este postul preferat pentru stiri si
dezbateri
politice. l
In plina campanie electorala, nu doar politicienii sunt vedete, ci si oamenii de televiziune. Pentru ca audiovizualul are un foarte mare impact asupra opiniei publice, iar sondajele de opinie o dovedesc. Ultimul: un sondaj CURS comandat de CNA.
CLAUDIA DABOVEANU, CAMELIA IONESCU
Centrul de Sociologie Urbana si Regionala (CURS) si-a structurat sondajul pe intrebari de genul: ăâ¬Å¾Ce inseamna pentru dumneavoastra vedeta X de la postul tv Y?", iar raspunsurile au fost incadrate in urmatoarele categorii: ăâ¬Å¾Nu am auzit de aceasta persoana", ăâ¬Å¾Este vedeta tv care nu-mi place deloc", ăâ¬Å¾Este vedeta tv pe care nu o prea simpatizez", ăâ¬Å¾Este o vedeta tv, dar imi e indiferenta", ăâ¬Å¾Este unul dintre favoritii mei" si ăâ¬Å¾Este favoritul meu". Cele trei mari capitole ar fi, prin urmare, ignoranta (nu am auzit de aceasta persoana), notorietatea (e o vedeta tv, dar imi e indiferenta) si adulatia (este favoritul meu).
MODERATORI. La intrebarea: ăâ¬Å¾Care dintre personalitatile de televiziune mentionate este, dupa parerea dvs., cel mai potrivit pentru a modera dezbaterile politice?" s-au inregistrat atat raspunsuri previzibile, cat si surprize. Dar, pentru a ne motiva afirmatia, iata care au fost cativa dintre subiecti: Marius Tuca, Cristian Tabara, Robert Turcescu, Mihai Constantin, Horia Alexandrescu, Ion Cristoiu, Stelian Tanase, Emil Hurezeanu, Radu Moraru, Marian Voicu, Andrei Gheorghe, Gabriel Giurgiu, Mihaela Radulescu, Bogdan Chireac, Vartan Arachelian, Razvan Dumitrescu, Mihai Codreanu. I-am enumerat in ordinea descrescatoare a locurilor ocupate in urma sondajului CURS.
Cel mai bine dintre toti sta Marius Tuca. El se claseaza primul printre cei mai sus enumerati. Ca un facut, Tuca si-a intrerupt talk-show-ul de la Antena 1 tocmai pe perioada campaniei electorale, desi este cel mai iubit dintre toti subiectii interviurilor. Il urmeaza, la o distanta considerabila, Cristian Tabara (Pro TV). Il includ printre favoriti 31,4%, il prefera tuturor celorlalti 18,8%, iar 14,8% spun ca-l considera o vedeta. Este mai mult iubit decat notoriu. Cristi Tabara este deja angrenat in campania electorala, fiind moderatorul emisiunii ăâ¬Å¾Angajam primar". Si-n televiziune, ca si-n sport, intereseaza podiumul. Pe locul trei se situeaza Robert Turcescu (Realitatea TV). Si el, mai mult iubit decat celebru: 13,7% il prefera, 16,8% il includ printre favoriti, 11% il considera vedeta, iar 55,4% nu stiu cine este. Talk-show-ul sau, ăâ¬Å¾100%" - fara nici o legatura cu procentele de mai sus - a prins la public si inainte de campanie si va continua.
PROCENTE. ăâ¬Å¾Premiantii" au fost previzibili. La sectiunea ăâ¬Å¾surprize" am incadra mai multe vedete. Mai intai doamnele, c-asa-i frumos. Mihaela Radulescu se afla pe locul 13, cu 0,8%, fiind devansata, printre altii, de Ion Cristoiu, Horia Alexandrescu, Marian Voicu, Stelian Tanase si Andrei Gheorghe. Acesta din urma ocupa locul 11, cu 1,6%, fiind mai degraba cunoscut decat iubit. 39,5% n-au auzit de el, 14,8% recunosc ca este o vedeta, 11,4% il includ la favoriti, iar 5,4 % il prefera. ăâ¬Å¾Nasul" Radu Moraru de la B1 TV este mai mult iubit decat celebru si conteaza pe asta, moderand in continuare un talk- show pe perioada campaniei. Chiar daca 55% nu stiu cine este. Mai mult cunoscuti decat adulati sunt stiristii, dar si comentatorii politici.
ANTENA 1 IN TOP. Sondajul CURS releva faptul
ca ANTENA 1 este "peste"
PRO TV la capitolele "stiri de
incredere", "informatii politice
"si "dezbateri politice". Astfel,
cele mai credibile emisiuni de
stiri sunt prezentate de TVR
(32,3%), Antena 1 (22,4%) si
Pro TV (22,2%). Posturile tv
care au obtinut procente peste
1% sunt Realitatea TV si Prima
TV. Spectatorii mizeaza
pe televiziuni atunci cand este
vorba de dezbateri politice.
Romania 1 este postul preferat
(26,4%), urmat de Antena 1
(25,1%), Pro TV ( 13,2%), Realitatea
TV (6,5%), B1 TV
(1,7%) si Prima TV (0,7%). De
asemenea, la intrebarea "Care
este postul tv la cere urmariti
cel mai des informatii politice
Antena 1 are 21,4%, in timp ce
Pro TV are 21,3%.
.
INCREDERE TV. Televiziunea este sursa de informare demna de cea mai mare incredere (70,6%). Pe locul doi se afla ziarele, cu 8,1%. Romanii considera, in proportie de aproximativ 40%, ca televiziunile ar trebui sa gazduiasca mai multe campanii legate de viata sexuala, droguri, alcool, protectia consumatorilor, sanatate, siguranta personala si, atentie!, educatia copiilor. Cand emisiunile tv sunt intrerupte de pauzele publicitare, cei mai multi (40%) prefera sa se uite la anunturi, in loc sa schimbe canalul (33%). Daca ziua ar avea avea 16 ore, 31% dintre romani ar munci pentru bani, doar 15% ar dormi mai mult, iar daca ar avea un miliard de lei, in primul rand si-ar cumpara o
casa si o masina (37%). Iar in al doilea rand si-ar ajuta copiii si rudele (26%). Majoritatea romanilor se uita la televizor pentru a se informa in proportie covarsitoare (71,4%), fata de cei care aleg micul ecran doar pentru a-si ocupa timpul (17%) sau aceia care vor sa se distreze (6,8%).
Emisiunile electorale influenteaza decizia la vot
Televiziunile vor juca un rol major in anul electoral, fiind considerate principalele surse de informatii politice pentru electorat. In sondaj se arata ca exista un numar mare de electori nehotarati, sensibili si deschisi la o campanie dusa mai ales pe sticla.
NEHOTARARE. Sondajul comandat de CNA releva faptul ca, cu doar o luna inainte de alegerile electorale locale, partidele politice beneficiaza de increderea a doar 13% dintre votanti si doar 3,7% dintre cei intervievati sunt interesati intr-o masura foarte mare de politica. In ceea ce priveste intentia de vot pentru presedintie, 53,7% dintre subiectii sondajului realizat la solicitarea CNA s-au declarat indecisi. Dintre ceilalti, 44% il sustin pe Adrian Nastase, 26%, pe Theodor Stolojan, 14,8%, pe Corneliu Vadim Tudor, iar 6,5%, pe Lia Roberts. La fel, cercetarea arata ca si pentru alegerile parlamentare exista un numar mare de nehotarati. La intrebarea ăâ¬Å¾Ce partid intentionati sa votati la alegerile parlamentare?", 53,1% dintre subiecti s-au aratat indecisi. PSD a obtinut 44,8% din intentia de vot a celor ăâ¬Å¾decisi", Alianta DA PNL-PD beneficiaza de sufragiile a 27% din electorat, PRM a obtinut scorul de 14,4%, UDMR - 6,5%, iar PUR - 3,6%. Acelasi sondaj arata faptul ca intentia de a se prezenta la vot a populatiei in campaniile parlamentara si prezidentiala este, totusi, substantiala, 76% din electorat intentionand sa mearga la vot.
INSTRUMENTE. Cea mai importanta sursa pentru informatiile politice este televiziunea. Potrivit sondajului, 73,1% dintre votanti aleg televizorul ca principala sursa se informatii in domeniul politic. Ziarele si radiourile se claseaza, din acest punct de vedere, pe locurile doi si trei, dar la mare distanta. Numai 8,2% dintre romani citesc ziarele ca sa se informeze, si doar 6,3 asculta radiourile. 60% dintre romani, se arata in sondaj, urmaresc zilnic sau aproape zilnic programele de televiziune. Astfel, 53,4% dintre votanti considera ca viitoarea campanie electorala va fi facuta, in egala masura, la posturile de televiziune publice si private. De asemenea, sondajul arata ca emisiunile de televiziune sunt un factor in luarea deciziei de vot, 44% dintre cetateni considerandu-le importante, 10% - foarte importante, si numai 24% - putin importante.
Si CNA a primit note bune
Membrii Consiliului National al Audiovizualului (CNA) au comandat CURS un sondaj de opinie, pe care l-au dat ieri publicitatii. Cercetarea a fost realizata in luna martie a acestui an, pe un esantion de 5.000 de subiecti, alesi din listele electorale, ceea ce, potrivit directorului CURS, Dorel Abraham, face ca marja de eroare sa fie de doar 1,4%.
In propriul sondaj, CNA nu este cunoscut de 25% dintre intervievati, dar aceia care stiu ce este CNA considera ca este un organism independent din punct de vedere politic in mare masura (34,7%) si ca are o activitate buna (61,1%).