x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Arhitectii din Romania vor sa plece in UE

Arhitectii din Romania vor sa plece in UE

12 Dec 2004   •   00:00

Tinerii absolventi de arhitectura isi gasesc cu greu un loc de munca in domeniu. O data cu integrarea tarii noastre in Uniunea Europeana, perspectivele sunt si mai sumbre.


EUGENIA MIHALCEA

NESANSA. Daca programa scolara la facultatile de arhitectura nu se adapteaza dupa cea europeana, viitorii absolventi vor fi someri
Cati dintre absolventii unui ciclu de invatamant se angajeaza in domeniu? O intrebare delicata pentru studentii si profesorii de la Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu din Capitala. Ultimul studiu al Metro Media Transilvania, pe anul 2004, privind integrarea in campul muncii ai tuturor absolventilor din Romania si implicit a celor de la arhitectura arata ca 54% dintre tineri au afirmat ca ar dori sa plece in Occident dupa integrarea in UE pentru a munci acolo. Alte concluzii ale raportului: doar doi tineri din cinci au un loc de munca, iar, dintre acestia, doar putin peste jumatate au si un contract de munca, ceilalti lucrand pe conventii civile sau la negru. La nivel national, aproape doua treimi dintre tineri sunt intretinuti de parintii lor si numai 30% au declarat ca pot sa traiasca din salariul pe care il castiga.

SOMERI IN UE. Si atunci ce vor face cand vor ajunge pe piata fortei de munca din Uniunea Europeana. Bogdan Boza, de la firma de constructii Impact, este de parere ca somajul din domeniu este cauza lipsei de interes a factorilor de decizie de la nivel central, care a condus la mentinerea unei situatii dramatice pe piata muncii pentru tinerii absolventi. Tinerii nu sunt pregatiti suficient pentru a face fata integrarii in UE, fapt care se traduce in pierderi pentru agentii economici si economia nationala, spune Bogdan Boza. Iar integrarea in UE privita din perspectiva tinerilor absolventi de la Facultatea de Arhitectura este legata de evolutia developerilor si constructorilor romani dupa aceasta integrare. Concret, va creste competitivitatea, va exista un grad inalt de specializare pe un domeniu ingust, o reducere a costului unei constructii. De asemenea, la ora actuala in UE exista o capacitate de a lucra cu ultimele tehnologii atat in domeniul proiectarii, cat si in domeniul executiei. Toate aceste aspecte sunt, in momentul de fata, un deziderat, deoarece structura invatamantului de arhitectura este neschimbata fundamental, adauga Bogdan Boza.

EDUCATIE INVECHITA. Programele scolare nu sunt corelate cu dezvoltarile contemporane ale tehnicii, pe de o parte, iar la nivel de mentalitate, Facultatea de Arhitectura este o scoala a viselor.

Ca o concluzie, daca viitorii absolventi ai scolii de arhitectura nu vor studia la acelasi nivel cu cei din Uniunea Europeana, integrarea in UE va fi sinonima cu o perioada de lipsa a locurilor de munca pentru acestia si un recul al afacerilor developerilor privati romani, care vor fi nevoiti sa aloce mai multe resurse financiare pentru aducerea unor specialisti formati in scoli de arhitectura din afara granitelor tarii.

Unul dintre motivele din cauza carora s-a ajuns in aceasta situatie este transformarea invatamantului superior dintr-un invatamant de elite intr-unul de mase. Se remarca o discrepanta vadita intre puterea de absorbtie a pietei fortei de munca, pe de o parte, si numarul si pregatirea noilor absolventi, pe de alta, concluzioneaza Bogdan Boza.

EXEMPLE DIN EUROPA
In domeniul constructiilor, un pionier in ceea ce priveste programele educationale si parteneriate este Bosch Stiftung Mercator AG, care implementeaza anual cu sprijinul principalelor centre universitare germane (ex. Humboldt Univesitaat) programe de internship si traineeship. Internship-ul este o practica limitata din punct de vedere temporal la 8 maximum 10 saptamani, prin care societatea tutore ii face cunostinta studentului cu propria cultura organizationala, cu procedurile de lucru din diversele departamente si cu valorile acesteia.

Cei care beneficiaza de aceste internship-uri trec prin niste procese de selectie riguroase si intra in baza de date pentru recrutare a societatii tutore, statul acorda deduceri, intre anumite limite, pentru sumele cheltuite cu ocazia organizarii acestor internship-uri.

Traineeship-ul este o etapa superioara, el adresandu-se in principal absolventilor cu experienta profesionala pana in 3 luni, si priveste desfasurarea muncii pe specialitatea absolventului, in unul dintre departamentele compatibile cu aceasta.

Pentru a facilita liberul acces, societatea tutore suporta cheltuielile de zi cu zi ale absolventului si-i acorda acestuia un stipendium, adica o suma de bani cu titlu de remuneratie pentru activitatea prestata.

SOLUTII
Exista un cadru legal bine pus la punct in Statele Unite care stipuleaza in sarcina angajatorilor obligatia de a transmite universitatilor absolvite de angajatii lor datele privind durata angajarii, specificitatea postului, conditiile de munca. Universitatile au obligatia de a solicita aceste date si de a le transpune in forma unor rapoarte sintetice cu urmatorii parametri: an de studiu, promotie, numar de absolventi, specializare, numar de absolventi angajati, locatia, tipul postului si durata angajarii. De asemenea, anual, Ministerul Educatiei din SUA publica un clasament al universitatilor la nivel national, in ordinea performantelor.
×
Subiecte în articol: arhitectura absolvent