In 1995, arhitectul celor mai importante brand-uri la nivel mondial a scris noul ghid, reactualizat, pentru ca lucrurile se schimbasera in domeniul identitatii. ăâ¬Å¾Noul ghid de identitate Wolff Olins" scris de Wally Olins a fost tradus in romaneste si lansat saptamana trecuta si la Bucuresti.
Potrivit lui Razvan Exarhu, publicist si director general al unei companii de Relatii Publice, cartea ăâ¬Å¾pare foarte usoara, dar de fapt este foarte grea". Exarhu priveste aceasta carte ca pe o ăâ¬Å¾gluma naiva la portile Orientului".
Identitati celebre
Olins trece in revista cele mai cunoscute branduri din lume si le determina punctul forte. Grupul Virgin al lui Richard Branson este dat drept unul din exemplele de succes. Numele si identitatea sa, derivate din afacerea initiala din domeniul muzicii, s-a extins. A devenit si identitatea unei linii aeriene, unei bauturi pe baza de cola si unei companii de servicii financiare. ăâ¬Å¾Numele ar putea functiona la fel de bine pentru imbracaminte, alimente si zeci de alte domenii, cu conditia ca fiecare dintre ele sa se potriveasca cu imaginea Virgin", scrie Olins in ghidul sau. Autorul mai analizeaza si imagini ale unor companii care separa imaginea lor de cea a produselor. Exemplul lui Wally Olins e United Distillers, producator al mai multor branduri de whisky scotian, inclusiv Johnnie Walker. Succesul companiei, spune Olins, se datoreaza in sublinierea personalitatilor individuale ale fiecaruia dintre brandurile ei.
Un artist
Wally Olins este cofondatorul Wolff Olins, una dintre cele mai de succes firme de consultanta in domeniul identitatii corporatiste si a brandingului. A fost presedintele acestei companii pana in anul 1998. De-a lungul timpului si-a castigat statutul de guru al identitatii. In lunga sa cariera, Olins a construit strategii de identitate corporatista, de management al identitatii si brand management pentru unele dintre cele mai influente companii ale planetei, atat in sectorul public, cat si in cel privat. Interesele sale principale sunt marile idei din spatele organizatiilor, fuziunile si achizitiile. Olins este fascinat de crearea brandingului de tara si regiune. De-a lungul timpului a publicat mai multe carti legate de domeniul publicitatii. De la ăâ¬Å¾Identitatea corporatista" (aparuta in 1989) la ăâ¬Å¾Noul ghid de identitate" si ăâ¬Å¾Despre branduri", cartile lui Wally Olins s-au vandut peste tot in lume. Olins tine cursuri la mai multe facultati din Europa si seminarii in toata lumea. In prezent, Olins lucreaza la crearea unui program de branding si construire de reputatie pentru Federatia Nationala a locuintelor din Marea Britanie.
Wally si Romania
Wally Olins a fost in toamna anului trecut la Bucuresti. Inainte de a sosi in Romania, si-a organizat un grup de intervievati pe care i-a intrebat ce stiu despre Romania. Nimeni nu a stiut mai mult decat: Ceausescu si Bucuresti. Despre imaginea Romaniei, Olins a spus atunci ca va mai dura inca 20 de ani pana cand ar putea fi construita. Despre Casa Poporului? ăâ¬Å¾Ar trebui vanduta lui Disneyland. Poate va fi interesanta ca o curiozitate, asemenea piramidelor, peste vreo 200-300 de ani", a spus arhitectul de branduri.