x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Profesorii nu invata pe bani din afara

Profesorii nu invata pe bani din afara

13 Ian 2005   •   00:00

SCOALA
RAPORT - Elevii de la sate au parte de cadre didactice mai slab pregatite Numarul profesorilor a scazut anul trecut fata de 2003. Cu toate ca s-au organizat cursuri de perfectionare si formare continua, cu finantari externe, rezultatele nu sunt pe masura banilor alocati.
EUGENIA MIHALCEA

MAI PUTINI. Peste 13.000 de profesori au renuntat la catedra in ultimii 2 ani
Schimbarile reformatoare in materie de resurse umane care s-au desfasurat anul trecut in invatamantul romanesc preuniversitar nu sunt pe masura asteptarilor, sau nu au dat deplina satisfactie, dupa cum se precizeaza in Raportul privind starea invatamantului preuniversitar din Romania in 2004, realizat de Directia Generala pentru Evaluare, Prognoza si Dezvoltare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii. Pentru perfectionarea cadrelor didactice s-au facut investitii mari, credite externe chiar, efectele fiind adesea greu observabile la o parte a profesorilor.

CALIFICAREA. Cat priveste situatia profesorilor suplinitori, cei mai multi sunt calificati, se arata in raportul Ministerului Educatiei, iar cei necalificati sunt in curs de calificare, marea parte dintre ei fiind studenti. Ponderea cadrelor didactice suplinitoare fara calificare este mai ridicata in mediul rural, dar si acestia urmeaza anumite cursuri de perfectionare. Ca finalitate, raportat la numarul total al cadrelor didactice, personalul necalificat are o pondere foarte mica. Mai mult, Ministerul Educatiei si Cercetarii se bazeaza in mediul rural pe programul Bancii Mondiale Proiect pentru Invatamant Rural, care are si o componenta speciala pentru formarea cadrelor didactice.

Cu toate acestea, faptul ca titularii sunt concentrati in orase, in timp ce suplinitorii raman sa predea la sate reprezinta o problema pentru Ministerul Educatiei, care trebuie solutionata in cel mai scurt timp, dupa cum informeaza raportul MEdC.

POSTURILE. Numarul posturilor finantate anul scolar trecut, in invatamantul prescolar, primar, gimnazial, profesional, liceal, dar si special a fost de 258.220, mai putin fata de 2003, cand au fost finantate 261.876 posturi. Acelasi raport arata ca elevii sportivi sunt pregatiti, la nivel national, de 2998 de profesori calificati, dar si personal auxiliar, unde s-au redus 100 de posturi in februarie 2004.

GRIJI LA SATE. Pozitiv in 2004 e faptul ca a crescut numarul profesorilor care beneficiaza de sporul de zona izolata, iar 8056 de persoane au beneficiat de gradatie de merit, incepand cu anul 2002, pentru o perioada de 4 ani. Totusi, concluzia Ministerului Educatiei este ingrijoratoare in ceea ce priveste situatia si nivelul de pregatire al elevilor de la sate. Asta, din cauza ca, performantele elevilor scolilor din mediul rural este mai slaba decat a elevilor scolilor aflate in mediul urban, efect strans legat de calitatea personalului angajat, pe de o parte si de alte elemente care tin de mediul de provenineta, dupa cum se precizeaza in raport.

.

.

Structura personalului didactic din invatamantul preuniversitar in 2003-2004
Total Urban Rural
Titulari 207.533 132.001 75.531
Suplinitori din care: 61.964 32.378 29.587
suplinitori calificati 45.628 27.774 17.854
suplinitori in curs de calificare 10.738 3.632 7.107
suplinitori necalificati 5.598 972 4.626
×