x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Sportul si publicitatea

Sportul si publicitatea

30 Mar 2004   •   00:00

Reclama da bine doar langa cei mai buni sportivi. E unul din principiile de baza caruia i se supune publicitatea in arenele sportive. Al doilea este audienta.

Suporteri in delir. Stadioane pline de consumatori. Si pline de reclama. Publicitate de 2,5 milioane de dolari in fiecare an. In Romania cei mai importanti investitori se ingramadesc la sportul-rege. Pentru ca fotbalul domina audienta, e rege si pe micul ecran. Celelalte sporturi nu conteaza, spun vanzatorii de publicitate pentru stadioanele de fotbal. Totusi, cand apare o cupa mondiala sau un campionat european, firmele mai dau un ban sa le apara bannerele la televizor si intr-o competitie de rugby sau ciclism.

Fotbal, fotbal, fotbal...

Regulile publicitatii pe stadioanele de fotbal sunt facute de International Sport Management (ISM) de 12 ani. Reprezentantul firmei, Catalin Oprisan, ne-a dezvaluit amanuntele afacerii.

Firmele de telefonie mobila, firme mari de instalatii, firme de asigurari si unele marci de automobile sunt cei care isi varsa buzunarele cel mai des pentru un banner, care poate ajunge la 40 000 de dolari pe un tur. Succesul... dupa cum isi asterne clientul, pentru ca strategia afisarii reclamei nu tine de cel care vinde spatiul. Fiecare firma isi poate face singura o reteta a succesului pe stadioane. Daca la alte genuri de campanii publicitare nu se poate masura succesul, pe stadioane 〞omul cu banii" are la dispozitie masuratorile de audienta. 〞Publicitatea nu se vinde, practic, pe stadioane, ci pe televiziune", spune Oprisan.

Sportul 〞gentlemen-ilor"

In rugby regulile publicitatii sunt mai simple decat in fotbal. Contractele se fac la inceputul anului. Dar banii sunt mai putini decat in fotbal. Pana acum trei ani, singurul sponsor era o banca, cu 30.000 de dolari. Intre timp ei s-au mai inmultit.

〞Fiecare da ce poate, masini, care tot bani sunt, trebuie sa te deplasezi cumva", spune ofiterul de presa al Federatiei Romane de Rugby (FRR), Radu Constantin. Un hipermarket a dat echipamente la loturile de juniori. Banii si produsele insumeaza un total de 360.000 de euro. De atragerea sponsorilor nu se ocupa nimeni in special in federatie. Pe stadioane, la meciurile nationalei, sunt bannere cu reclama de 5-6 metri pentru sponsorii principali. Unul din ei are patru bannere de 5 metri, spune Constantin. Pe echipamentul de joc isi face publicitate o firma de telefonie mobila. Posturile de televiziune care transmit in direct meciurile de rugby trebuie sa transmita si spoturi ale sponsorilor FRR. Dar sportul 〞gentleman-ilor" nu se bucura de aceeasi popularitate ca fotbalul. 〞Degeaba pui bannere pe stadioane si te vad cel mult 1.000 oameni, daca nu te vad la televizor", spune Constantin.

Ciclistii...

〞Ciclismul este sportul care se preteaza cel mai bine la reclama",spune secretarul general al Federeatiei Romane de Ciclism, Vasile Selejan. Sponsorilor le este oferit 〞spatiu publicitar" pe tricourile sportivilor, si se pot afisa bannere pe trasee. Asa se intampla in competitiile internationale. La fiecare linie de start sau de final, sponsorii isi fac publicitate. La fel si la podiumul de premiere: isi pun bannere, dau pliante. 〞Reclama se face prin spectacol, iar spectacolul cu bani! Fiecare firma care da bani isi poate aduce bannere, dar sa dea bani, fara ei esti mort!", afirma Selejan. In jurul ciclistilor romani nu se face mare valva. Asa ca si banii sunt mai putini.

Federatia are contracte de publicitate cu o banca, un fond de investitii, o firma de aparatura de telefonie, o fabrica...si cam atat.

Ciclismul depinde de primarii, de patronii de hoteluri, de toti cei care au bani. 〞Cu cat ai mai multi bani, poti aduce echipe valoroase. Atunci iti vine si televiziunea, se vad si sponsorii...", spune Selejan.

Cum faci bani cand pierzi

Haruurara este calul care si-a vandut cel mai bine imaginea. Iapa face furori pe hipodroamele Japoniei pentru ca... pierde curse. Atunci cand iapa pierde din nou spectatorii sunt in delir. 〞Nebunia Haru" a atins cote maxime: se va face un film, se vand suveniruri din firele sale de par, se confectioneaza tricouri, CD-uri, timbre. Peste toate acestea, se afla reclama de televiziune, ce o are in centru pe iapa care a pierdut 106 curse la rand! La ultima cursa, 13.000 de suporteri au incurajat-o, a avut cel mai bun jokeu, Yutaka Take( peste doua sute de curse castigate pana in prezent). Haruurara n-a vrut sa-i dezamageasca, a terminat cursa pe locul 10, din 11 competitori.


Costin Anghel
×
Subiecte în articol: bani fotbal