Dezvoltarea rurala este o componenta foarte importanta pentru integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Au mai ramas doar doua luni pana la semnarea Tratatului de Aderare si doi ani pana cand vom intra in marea familie europeana, iar majoritatea satelor romanesti sunt inca foarte departe de ceea ce exista la ora actuala in tarile Uniunii Europene. De 15 ani incoace se tot vorbeste despre dezvoltare rurala, despre imbunatatirea nivelului de trai, despre masuri care sa descurajeze migratia de la sat la oras. De regula, aceste teme sunt abordate cu generozitate doar din patru in patru ani, cand lumea politica este cuprinsa de febra campaniei electorale. Din pacate insa, experienta celor 15 ani de democratie ne arata ca promisiunile care curg in astfel de momente raman doar pe hartie, la stadiul de bune intentii, iar multi dintre cei care s-au vazut alesi uita sa mai treaca prin sate in timpul mandatului.
Noi politicienii trebuie sa depasim aceasta mentalitate. Trebuie sa constientizam ca dezvoltarea zonei rurale este importanta pentru economia intregii tari. Si nu se poate vorbi de dezvoltare fara realizarea unor proiecte de infrastructura care sa faca satele atractive pentru investitori.
Principalele probleme care se regasesc in localitatile din mediul rural sunt legate de lipsa retelelor de alimentare cu apa si de canalizare, de existenta unor drumuri comunale departe de ceea ce inseamna civilizatie.
Pornind de la aceasta stare de fapt, in 1997, cand am detinut functia de secretar de stat, Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului a promovat pentru prima data programe guvernamentale care s-au adresat in exclusivitate localitatilor din mediul rural. Este voba de Hotararea de Guvern nr. 577, privind alimentarea cu apa a satelor si pietruirea drumurilor comunale, si de Hotararea de Guvern nr. 687, privind finantarea din credit extern a lucrarilor de alimentare cu apa a satelor.
Citește pe Antena3.ro
Aceste programe s-au dovedit a fi benefice si in privinta infrastructurii rutiere, intrucat din 1997 si pana acum au fost pietruite aproape 2.000 de kilometri de drumuri comunale. Tocmai pentru ca s-au dovedit foarte utile pentru dezvoltarea mediului rural, vom continua aceste programe pentru a apropia satul romanesc de standardele occidentale. In acest sens, incepand de anul viitor, programul de pietruire a drumurilor va fi extins pentru a permite si asfaltarea soselelor de la sate.
Sunt convins ca, prin programele derulate de Ministerul Lucrarilor Publice si prin fondurile SAPARD pe care le vor accesa comunitatile locale, satele au sansa ca in 2007 sa se apropie de conditiile existente in tarile occidentale.