Se apropie vacanta, iar tentatia copiilor de a lasa totul balta este din ce in ce mai mare. Este normal. Din aceasta cauza, multi isi neglijeaza temele si programul de pregatire pentru examene. "Mi-e rau!", "Am uitat sa fac temele", "Sunt obosit!"... Acestea sunt cele mai frecvente scuze invocate de copii pentru a scapa de corvoada temelor si a invatatului. De multe ori, ei nici nu inteleg ce rost au temele si studiul. "Copiii vad aceste activitati ca pe niste obligatii neplacute, care nu au alta menire decat sa le strice ziua. Uneori, sunt percepute chiar ca o pedeapsa primita fara sa fi facut nimic rau", explica Oana-Maria Olteanu, psiholog si logoped in cadrul Ambulatoriului de Specialitate al Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii "Grigore Alexandrescu".
MOTIVATIE
Problema temelor apare pe tot parcursul anului scolar. Chiar si in vacanta. Uneori si parintii sunt surprinsi de numarul mare al temelor pentru acasa si de gradul lor de dificultate. Aceasta problema se accentueaza inainte de un examen. "Important este modul in care atat parintii, cat si profesorii reusesc sa ii motiveze pe elevi sa invete", subliniaza psihologul. In primul rand, ei trebuie sa explice copilului semnificatia examenelor in evolutia lui si necesitatea de a invata pentru a reusi la examene.
EFORTUL, MAI IMPORTANT
Psihologul ii sfatuieste pe parinti ca, in discutia cu micul scolar, sa puna mai mult accentul pe efort decat pe rezultate. "Copilul trebuie pregatit pentru un examen asa cum il pregatim, de exemplu, pentru prima zi de scoala. Daca vrem ca micutul sa inteleaga ce asteptari avem noi de la el, este indicat sa respectam si ceea ce este important pentru el. Trebuie sa ii explicam ca eforturile lui au un sens, iar temele nu sunt o pedeapsa, ci o activitate care il ajuta sa se implineasca", precizeaza psihologul.
SOLUTIA: PROGRAMUL FIX
Pentru a scapa de infinitele certuri si rugaminti menite sa il faca pe copil sa se apuce de invatat, solutia cea mai buna, sugerata de specialist, este ca parintii sa incerce sa transforme invatatul intr-un element de rutina. Pentru a crea aceasta rutina, parintii trebuie sa stabileasca un program de studiu, fara sa isi impuna cu orice pret punctul de vedere.
|
SFATUL MEDICULUISunt parinti care stau putin timp cu copiii lor, iar acest scurt interval este dedicat lectiilor. Acesti parinti, de cele mai multe ori, critica fara menajamente, ridica tonul, ameninta, se enerveaza cand micutul nu intelege imediat ceea ce i se explica. "Acesti parinti ar trebui fie sa-si schimbe atitudinea, fie sa apeleze la altcineva care sa se ocupe impreuna cu copilul de efectuarea temelor. Pentru ca exista riscul ca activitatea de invatare sa se transforma intr-un calvar atat pentru copii, cat si pentru parinti. Micutului ii prinde bine atunci cand mami si tati ii recunosc progresele facute si ii arata ca nu isi vor pierde increderea in el in cazul unui esec", subliniaza psihologul Oana-Maria Olteanu. |
|
PROFESORI. Implicarea profesorilor in activitatea de invatare, mai ales in cazul elevilor din clasele mici, este esentiala. Dascalii trebuie sa cunoasca aptitudinile si puterea de intelegere a fiecarui elev in parte, pentru a putea sa adapteze aspiratiile copilului la potentialul sau. In plus, psihologul Oana-Maria Olteanu sugereaza ca intre parinti si profesori trebuie sa existe o colaborare permanenta. Exista scoli care, dupa terminarea orelor de curs, au un program de "after-school" (ore suplimentare): copiii isi fac temele pentru a intelege mai bine notiunile predate. Insa in scolile unde acest lucru nu este posibil, profesorii vor sugera parintilor metode de mobilizare a copiilor spre activitatea de invatare.
|
STIRI
|
ODIHNA. Oricat de multe teme pentru acasa ar avea de rezolvat, copilul trebuie sa respecte cu strictete orele de somn. Unui scolar din clasele mici nu ii sunt suficiente opt ore pentru odihna. Copiii de clasa I (6-7 ani) au nevoie de 10-11 ore de somn. La aceasta varsta, ei nu mai trebuie sa doarma in timpul zilei, dar, pentru a fi eficienti la scoala, este recomandat sa se odihneasca aproximativ o ora dupa ce vin de la cursuri, chiar daca asculta muzica sau urmaresc programul preferat la televizor. Pe masura ce copilul creste, scade numarul orelor de odihna: la 9 ani zece ore, la
12-13 ani noua ore, iar dupa 15 ani, opt ore.
INTERDICTIE. Autoritatile din Marea Britanie lucreaza la un proiect prin care se va interzice difuzarea spoturilor publicitare, ce promoveaza alimentele de tip
fast-food la ore de maxima audienta. Motivul este de a-i feri pe copii, care la aceste ore se afla in fata televizorului, de tentatia mancarurilor nesanatoase. Prin aceasta interdictie, autoritatile spera sa scada incidenta obezitatii. Aproximativ o treime dintre copiii englezi sunt supraponderali sau obezi.
DROGURI. Un studiu realizat de cercetatori englezi arata ca unul din patru parinti nu are informatii despre droguri si nu ar putea recunoaste semnele consumului de stupefiante la copiii sai. In plus, neavand date despre canabis, marijuana, hasis, ecstasy, heroina, parintii nu pot sa aiba o discutie eficienta cu copilul pe acest subiect. Studiul a luat in considerare raspunsurile date de 500 de parinti din Marea Britanie. Rezultatele arata ca un procent insemnat dintre parinti nu aveau notiunile elementare legate de efectele drogurilor asupra organismului.
|