SANATATEA NOASTRA
Modelul occidental "Time Is Money", adica "Timpul inseamna bani", face si din romani niste oameni din ce in ce mai preocupati de diverse metode de a folosi fiecare secunda pentru a castiga bani.
Exista insa riscul ca adeptii acestui principiu sa realizeze la un moment dat ca 24 de ore nu le mai sunt suficiente pentru a duce la bun sfarsit celelalte obligatii. Iar familia si propria persoana primesc din ce in ce mai putina atentie. Daca nici macar week-end-urile nu mai sunt destinate relaxarii impreuna cu familia si cu prietenii, iar stresul ia amploare in fiecare zi, atunci in mod cert exista o problema a gestionarii
timpului.
Formula magica
"Noi am vrea sa intram in posesia unei formule magice pe care sa o aplicam si care sa ne asigure o viata proiectata frumos, pentru urmatorii 50 de ani. Din pacate, aceste formule nu exista", precizeaza psihologul Mirela Zivari de la clinica Aquamarine. Insa putem sa ne realizam propria formula, constientizand problema si reusind sa organizam timpul fara sa ne pierdem energia. Psihologul Mirela Zivari este de parere ca, pentru a invata sa iti imparti timpul in asa fel incat sa nu ajungi sa neglijezi lucrurile importante, trebuie sa faci o analiza a prioritatilor. Primul lucru de facut atunci cand simti ca ziua este neincapatoare este sa realizezi o lista a activitatilor, in functie de importanta lor.Citește pe Antena3.ro
Planuri de actiune
Un alt lucru important este ca planurile de actiune la orice nivel sa fie realizate nu pe o zi, ci pe o saptamana. "A face planuri pentru o zi inseamna sa ai o viziune a detaliilor si nu o viziune sintetica a lucrurilor mari pe care trebuie sa le realizezi. Lucrand pe detalii pierzi esentialul si risti sa nu mai vezi punctul final, unde trebuie sa ajungi", arata psihologul.Comunica eficient
Comunicarea eficienta este o alta metoda de a "salva" timp pretios: comunici mai bine atat cu apropiatii, cat si in relatiile de afaceri daca stii sa sintetizezi esentialul, lasand deoparte detaliile inutile. Iar eficienta in discutii se leaga de alte doua elemente importante pentru a castiga timp: impartirea si delegarea sarcinilor. "Daca ne consideram atotstiutori si credem ca nimeni nu face munca mai bine decat noi, riscam sa ne incarcam cu prea multe obligatii, iar ziua de 24 de ore sa nu mai fie suficienta", avertizeaza psihologul Mirela Zivari. Acasa trebuie sa le ceri copiilor sa participe si ei la treburile casnice, iar la serviciu nu ezita sa le cedezi o parte din sarcinile tale colegilor eficienti. EVALUARE. "Pentru ca rezultatele sa fie conform asteptarilor, oamenii trebuie sa faca o evaluare a dificultatii sarcinilor, sa le compare cu experienta lor in rezolvarea problemelor si sa le dedice o anumita cantitate de energie", ne sfatuieste psihologul Mirela Zivari. Exista bineinteles pericolul ca, din cauza stresului, a oboselii sau a lipsei de experienta, sa nu stii sa te dozezi corespunzator si atunci sa apara o supramotivatie sau o submotivatie. Aceste dezechilibre duc la insatisfactii, la timpi morti, rutina, blazare, performanta scazuta. Pentru a evita aceste neplaceri este foarte important bioritmul fiecaruia dintre noi. Unii sunt mai eficienti dimineata si de aceea ar trebui sa isi concentreze cele mai importante intalniri sau activitati in prima parte a zilei. Pe de alta parte, exista unii care isi intra in ritm abia dupa-amiaza si este indicat sa nu ignore acest lucru.
Sfatul psihologului
|
Ce inseamna sa iti faci timp doar pentru tine? Nu neaparat sa ai ragazul timp pentru a merge la coafor/frizerie sau sa iti faci unghiile, ci sa regasesti bucuria de a te cufunda in actiunea unei carti bune, de a iesi la o plimbare cu familia, de a savura o prajitura impreuna cu prietenii... Specialistii sustin ca viata profesionala si cea personala trebuie sa se alimenteze una pe cealalta cu energie, sa se echilibreze. "Daca iti place munca pe care o faci, esti satisfacut la serviciu si te intorci multumit acasa", explica psihologul Mirela Zivari. Vei avea dispozitia si energia necesare sa te joci cu micutul, sa il ajuti la teme. Apoi, daca acasa ai parte de un mediu in care te simti implinit, unde cuvantul-cheie este armonie, mergi la serviciu incarcat de energie pozitiva. Cele doua notiuni nu trebuie deci sa fie opuse, ci complementare. "Acesta este secretul: sa te intorci multumit de la munca, sa vii acasa si sa stii ca si acolo ai niste trebuinte care iti sunt satisfacute", subliniaza specialistul.
|