Patru mari lanţuri de magazine - Auchan, Kaufland, Mr. Bricolage şi Kika - încalcă legislaţia de mediu. Cele patru hypermarketuri nu afişează date despre identitatea producătorului, precum şi simbolul pubela barată care arată că echipamentele electrice şi electronice fac obiectul unei colectări separate. Magazinele menţionate nu afişează timbrul verde pentru becurile economice (pe bază de mercur) vândute, a afirmat coordonatorul campaniilor organizaţiei ecologiste Agent Green, Gabriel Păun.
Astfel, Auchan vinde becuri economice marca Tendenza distribuită de Promod SRL şi marca Softlight distribuită de AV Clima SRL. La ambele produse lipsesc timbrul verde şi marcajul pubela barată. O situaţie similară există la Kaufland, care vinde becuri economice marca EcoLux, importate de Alexa Trading SRL, firma despre care nu există date. Mr Bricolage vinde becuri economice Lohuis de 9 W şi de 18 W importate de Lohuis Romania Impex SRL. Timbrul verde şi pubela barată lipsesc şi în acest caz.
Kika vinde becuri economice marca Apsun aflate în corpurile de iluminat marca Eglo. Becurile Apsun nu conţin nici date despre producător, pubela barată şi timbrul verde, precizează Agent Green.
"Producătorii, importatorii de echipamente electrice sunt direct responsabili de întregul ciclul de viaţă al produsului pe care ei îl pun pe piaţă - de la calitatea şi caracteristicile pe care acesta trebuie să le îndeplinească atunci când este vândut ca nou şi până la momentul în care, firesc, încetează să fie utilizat, atingând un prag de uzură psihologică sau devenind nefuncţional, ca în cazul surselor de lumină, care se ard", a declarat Roxana Şunică, marketing manager al Asociaţiei colective non-profit Recolamp.
Agent Green a sesizat deja Garda Naţională de Mediu în legătură cu becurile economice ilegale şi poartă discuţii cu magazinele menţionate pentru a elimina aceste produse de pe rafturi. "Suntem surprinşi că unele magazine mari îşi permit să pună pe piaţă şi becuri pentru care nu se poate garanta reciclarea şi deci evitarea poluării cu mercur. Există suficiente alternative pe piaţă, cu becuri conforme cu legea, aşa că nu vedem nici un motiv ca becurile ilegale să fie retrase imediat de pe rafturi, iar magazinele să înceapă să garanteze imediat reciclarea", a mai spus reprezentantul Agent Green, citat de Agerpres.
Identitatea producătorului şi pubela barată sunt informaţii esenţiale şi obligatorii, care trebuie oferite consumatorilor pe bec, pe ambalaj sau pe instrucţiunile de folosire. Afişarea la raft şi pe documentele de vânzare a timbrului verde reprezintă garanţia că becurile economice şi tuburile fluorescente care conţin mercur se reciclează şi nu se aruncă la gunoi.
Becurile economice şi tuburile fluorescente, cu toate că sunt eficiente energetic şi au durată mare de viaţă, deoarece funcţionarea lor se bazează pe mercur, pot polua mediu sau cauza efecte negative neurologice şi renale, atunci când se sparg. Reciclarea acestora de face de către producători, conform cu Directiva Europeană 2002/96/CE şi cu Hotărârea de Guvern 448/2005.
Magazinele şi producătorii cu probleme riscă amenzi de câte 7.500 lei pentru fiecare aspect identificat ca fiind neconform cu legea, precizează organizaţia ecologistă.
Investigaţiile Agent Green s-au desfăşurat în perioada aprilie-iunie 2009 în cele mai mari 23 de lanţuri de magazine care operează în România. Concluzia a fost că 11 lanţuri de magazine sunt atente la poluarea cu mercur şi garantează reciclarea pentru becurile vândute, iar timbrul verde este afişat la raft.
Citește pe Antena3.ro