Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea familiei Descoperire - ADN-ul şi stilul modern de viaţă sunt cauze de boală

Descoperire - ADN-ul şi stilul modern de viaţă sunt cauze de boală

de Andrada Floria    |    02 Mai 2007   •   00:00
Descoperire - ADN-ul şi stilul modern de viaţă sunt cauze de boală

Unul dintre cele mai ample studii pe tema variaţiilor genetice din ADN-ul uman a scos la iveală că diabetul de tip II nu este cauzat de o singură genă, cum se credea pană acum.

Diabetul, ascuns in gene

O echipă de cercetători americani şi finlandezi au descoperit că de fapt există patru variaţii genetice necunoscute pană acum care cresc riscul de a suferi de diabet de tip II. In plus, un rol important in apariţia acestei maladii il joacă incă şase gene despre care nu se ştia nimic pană in prezent. Studiul care a dus la această descoperire este unul dintre cele mai ample realizate vreodată. In cadrul acestuia, oamenii de ştiinţă au analizat ADN-ul a peste 32.000 de persoane din cinci ţări (Marea Britanie, Finlanda, Polonia, Suedia şi Statele Unite ale Americii). Modul in care s-a realizat studiul este unul deosebit, deoarece vizează ansamblul informaţiilor genetice ale omului, şi nu mutaţiile unei singure gene, cum se obişnuia pană acum. Acesta este practic primul pas pentru deschiderea unei noi ere in ceea ce priveşte cercetarea genetică. Deoarece se pare că afecţiunile care scurtează cel mai mult viaţa oamenilor, cum ar fi diabetul şi bolile cardiovasculare, sunt cauzate de interacţiunea dintre un număr mare de gene şi stilul modern de viaţă.

SIMULTAN. In timp ce oamenii de ştiinţă din SUA şi Finlanda ajungeau la concluzia că diabetul este cauzat de zece factori genetici şi nu de unul singur, o altă echipă de cercetători islandezi descopereau exact acelaşi lucru. Cu menţiunea că cele patru variaţii genetice, impreună cu cele şase gene, cresc riscul de a suferi de diabet mai ales la persoanele care nu sunt obeze. Rezultatul acestui studiu contrazice percepţia generală conform căreia obezitatea este un risc pentru diabet. Următorul pas pe care trebuie să il facă oamenii de ştiinţă americani şi finlandezi este să stabilească in ce fel acţionează genele care cauzează diabetul. Iar in acest mod să descopere noi metode de prevenire şi tratament al diabetului, boală care afectează mai mult de 170 de milioane de persoane din intreaga lume.

Subiecte în articol: viaţă sănătoasă