Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea familiei Genele diabetului - Cercetatorii au descifrat 70% din genomul diabeticului

Genele diabetului - Cercetatorii au descifrat 70% din genomul diabeticului

de Steluta Indrei    |    15 Feb 2007   •   00:00

Cele mai importante gene implicate in aparitia diabetului de tip 2 au fost identificate de o echipa internationala de cercetatori. Este primul pas spre prevenirea acestei forme a diabetului, ce afecteaza peste 200 de milioane de oameni in lume.

Click pt a mari imaginea

Diabetul de tip 2 este strans legat de obezitate. Este cea mai frecventa forma de diabet si se afla in continua crestere din cauza epidemiei de obezitate din lume. O echipa franco-anglo-canadiana confirma ideea ca diabetul se mosteneste, descoperind patru dintre genele implicate in aparitia bolii. Descoperirea, publicata in editia recenta a revistei Nature, deschide calea unor noi tratamente si metode de prevenire a diabetului de tip 2 prin crearea unui test pentru depistarea precoce a bolii. La studiu au colaborat cercetatori de la Institutul Pasteur din Paris, Imperial College din Londra si Universitatea McGill din Montreal. Proiectul franco-anglo-canadian a costat peste 2 milioane de euro, majoritatea fondurilor fiind suportate de Canada.

EXPERIMENT. Cercetatorii au analizat ADN-ul a peste 700 de persoane diabetice cu antecedente familiale. "Am reusit sa descifram 70% din genomul persoanelor care prezinta riscul de a dezvolta diabet de tip 2 (noninsulinodependent)", a afirmat prof. Philippe Froguel, unul dintre coordonatorii studiului.

Oamenii de stiinta au identificat patru gene ce sunt implicate in aparitia diabetului de tip 2. Cel mai important rol il are gena SLC30A8, responsabila cu transportul zincului in organism, substanta indispensabila pancreasului pentru a secreta insulina. Potrivit cercetatorilor, aceasta este gena-cheie in descoperirea celui mai eficient tratament impotriva diabetului de tip 2. Ei vor continua cercetarile pentru a descoperi si celelalte gene ce determina aparitia diabetului.

PROIECT. "In doi ani vom crea un test genetic ce poate depista riscul unui adolescent obez, cu unul dintre parinti diabetic, de a dezvolta la randul lui diabet noninsulinodependent", spera prof. Froguel. Diagnosticul precoce le va permite tinerilor predispusi la diabet sa-si schimbe stilul de viata, sa manance sanatos, sa faca sport si eventual sa urmeze un tratament preventiv. Astfel, ei pot evita complicatiile severe ale diabetului: bolile cardiace, renale, pierderea vederii, amputatiile.

Subiecte în articol: viaţă sănătoasă diabetului