x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea familiei Răceala la volan

Răceala la volan

de Oana Antonescu    |    04 Feb 2009   •   00:00
 Răceala la volan

Răceala şi gripa afectează capacitatea de a conduce un autovehicul la fel de mult ca două pahare de whisky, semnalează un studiu realizat de o companie de asigurări din Marea Britanie.



Simptomele răcelii şi gripei nu sunt doar neplăcute pentru bolnav, ci şi periculoase. Strănuturile frecvente, durerile de cap, oboseala şi senzaţia de ameţeală ce însoţesc bolile de sezon au un impact major asupra capacităţii noastre de a conduce un autovehicul. Potrivit unei statistici realizate de firma britanică de asigurări Lloyds TSB, unul din zece accidente petrecut în 2008 în Marea Britanie poate fi pus pe seama răcelii şi gripei. Cele mai multe accidente de acest fel se înregistrează chiar în această perioadă a anului, când incidenţa răcelii şi gripei este maximă, arată aceeaşi statistică. "Şofatul necesită concentrare şi reflexe bune, dar chiar şi o răceală uşoară le poate altera. Aş sfătui şoferii care suferă de răceală sau gripă să nu conducă maşina până când nu se simt mai bine", potrivit dr Dawn Harper, medicul care a coordonat studiul firmei de asigurări.

Efectele răcelii sunt chiar mai puternice dacă şoferul este obosit, dacă a luat medicamente înainte de a urca la volan sau dacă a consumat chiar şi o cantitate mică de alcool.

Test pe simulator

100 de şoferi diagnosticaţi cu gripă, răceală, dureri de cap, sindrom premenstrual şi alţi 50 de şoferi fără probleme de sănătate au fost supuşi unui test pe simulator. Timpul de reacţie şi vigilenţa şoferilor răciţi sau gripaţi au fost cu 11% mai slabe decât a celor sănătoşi, potrivit rezultatelor testului. Acest scor echivalează cu consumul unui whisky dublu înainte de a urca la volan. În cazul unui şofer care suferă o durere de cap, capacitatea de a conduce o maşină este cu 4% mai slabă.

Experţii firmei de asigurări au calculat că, la o viteză de 48 km/h, distanţa de frânare a unui şofer răcit este cu un metru mai lungă decât în cazul unuia fără probleme de sănătate, iar la 70 km/h diferenţa este de 2,3 metri. Specialiştii au mai calculat că în timpul unui strănut care durează două secunde, un şofer care conduce cu 30 km/h parcurge 26,8 metri, la 50 km/h parcurge 44,7 metri, iar la 70 km/h-62,6 metri. Distanţele sunt suficient de lungi pentru a lăsa timp producerii unor accidente de maşină.

×
Subiecte în articol: viaţă sănătoasă