În luna februarie 2025, Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a suferit o avarie majoră, fiind nefuncțională timp de 2-3 săptămâni. CNAS a permis atunci acordarea de servicii medicale fără validarea cardului de sănătate, ceea ce a dus la nemulțimiri ale medicilor. Lipsa unei modalități eficiente de confirmare a statutului de asigurat a dus la creșterea timpilor de așteptare în cabinetele medicale, afectând în mod direct pacienții, potrivit bugetul.ro.
Obligativitatea cardului de sănătate
De la 1 martie 2025, CNAS a anunțat că PIAS a fost restabilită iar serviciile medicale vor fi acordate doar cu obligativitatea validării cardului de sănătate.
„Vă informăm că începând cu data de 01.03.2025, dispoziţiile art. 209 – 212 din Anexa 2 la HG nr. 521/2023, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 25 – 28 din HG nr. 423/2022, cu modificările şi completările ulterioare îşi încetează valabilitatea. Începând cu 01.03.2025 serviciile medicale se acordă cu obligativitatea raportării online în 3 zile lucrătoare, precum şi cu obligativitatea semnării serviciilor medicale cu cardul pacientului, conform prevederilor legislative în vigoare.
Activitatea de monitorizare și lucrările de mentenanță proactivă continuă într-un ritm susținut, cu evaluarea permanentă a dinamicii de funcționare a componentelor sistemului PIAS”, a transmis CNAS..
Excepții de la obligativitatea utilizării cardului de sănătate
Anumite categorii de pacienți pot beneficia în continuare de servicii medicale fără a prezenta cardul de sănătate:
-Asigurații cărora nu le-a fost emis încă un card de sănătate.
-Pacienții care prezintă adeverința de asigurat eliberată de CNAS.
-Serviciile medicale de urgență și serviciile conexe acordate la distanță nu necesită utilizarea cardului de sănătate.


