Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Tratament contra „bacteriilor ucigașe”

Tratament contra „bacteriilor ucigașe”

de Magda Bucur    |    28 Mai 2017   •   08:32
Tratament contra „bacteriilor ucigașe”
Sursa foto: jarun011/Getty Images/iStockphoto

Un studiu internațional, condus de Universitatea Monash, Institutul israelian de Cercetare Weizman și Institutul de Biologie Structurală din Singapore a descoperit mecanismul molecular prin care ”bacteriile ucigașe” devin rezistente la tratamentul cu antibiotice, făcând astfel primul pas în cursa pentru descoperirea unor tratamente antibiotice noi și eficiente.

Super bacteriile sau bacteriile ucigașe sunt bacterii mutante rezistente la cele mai întâlnite antibiotice, iar răspândirea lor reprezintă o problemă de sănătate gobală și o amenințare pe care marile institute de cercetare o iau foarte în serios. În urma studiului, publicat în revista mBio, cercetătorii au găsit primele indicii despre cum ar trebui ”recalibrate” antibioticele pentru a fi eficiente împotriva bacteriilor ucigașe.

Cercetătorii au folosit ultima generație de microscoape electronice pentru a avea o imagine la nivel molecluar, pentru prima dată în sitorie, a schimbărilor care au loc atunci când bacteriile devin rezistente la antibioticele moderne. Au fost examinați stafilococi aurii rezistenți la antibiotice, recoltați de la un pacient din spital și comparați cu stafilococi obișnuiți. Cercetătorii au observat că bacteriile suferă o mutație în așa fel încât shimbă forma moleculei la care în mod normal s-ar lega substanța activă din antibiotic, astfel încât acesta să nu mai încapă acolo. În acest fel, bacteria devine rezistentă la antibioticul respectiv și apoi evoluează, menținând mutația.

Cercetătorii spun că aceste descoperiri sunt primul pas înspre crearea unor noi antibiotice eficiente împotriva acestui tip de bacterii.

Pentru că bacteriile suferă mutații extrem de ușor, iar cercetarea pentru noi tipuri de antibiotice durează mult mai mult, este o cursă contra-cronometru, iar în joc e sănătatea globală.

Subiecte în articol: bacterii ucigase cercetatori