Sancţionarea comercianţilor pentru promoţiile de tipul “3+1 gratis” de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va prejudicia cosumatorii, reprezentând o interpretare greşită a unei directive europene, potrivit Federaţiei Patronale din Industria Alimentară Romalimenta.
Sancţionarea comercianţilor pentru promoţiile de tipul “3+1 gratis” de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va prejudicia cosumatorii, reprezentând o interpretare greşită a unei directive europene, potrivit Federaţiei Patronale din Industria Alimentară Romalimenta. Mihai Vişan, directorul executiv al Roalimenta, a declarat că ANPC intenţionează să sancţioneze aceste tipuri de promoţii pe care le consideră practici comerciale incorecte, pe baza unor prevederi legislative care intră în vigoare la 1 februarie. Acesta a mai adăugat că legea, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie, va genera pagube foarte mari producătorilor din industria de profil, având în vedere că reţelele de magazine i-au atenţionat pe producători să îşi retragă produsele promoţionale, pentru a nu fi amendate.
Potrivit Legii 363/2007, descrierea unui produs ca fiind “gratis”, “fără costuri” sau într-un mod similar reprezintă o practică comercială înşelătoare, în cazul în care consumatorul trebuie să suporte alte costuri, în afară de cele care rezultă din răspunsul la practica comercială şi din plata pentru livrarea sau ridicarea produsului.
CONSULTåRI. Romalimenta se va adresa Comisiei Europene pentru a primi o interpretare care să ţină cont de spiritul directivei şi solicită ANPC să reconsidere această interpretare prin care consumatorul român este tratat în mod diferit de restul consumatorilor europeni, se mai artă în comunicatul patronatului.
Preşedintele ANPC a anunţat în cursul lunii ianuarie că îi va sancţiona extrem de dur, în conformitate legea privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, pe operatorii economici care influenţează consumatorii să ia decizia de a cumpăra un produs pe care nu l-ar achiziţiona dacă ar fi fost în cunoştinţă de cauză. Vlaicu a numit la acea dată ca practici incorecte, publicitatea-capcană, falsele oferte “gratuite”, îndemnurile directe adresate copiilor de a cumpăra anumite produse sau de a-şi convinge părinţii să le cumpere, afirmaţiile false cu privire la proprietăţile curative ale produselor, câştigarea de premii practica de a crea consumatorilor falsa impresie că au câştigat un premiu în condiţiile în care nu există niciun premiu.