În perioada 16-25 ianuarie a avut loc la Berlin "Săptămâna Verde", târg internaţional de produse ecologice, naturale sau tradiţionale. România este prezentă şi în acest an, având o poziţionare mult mai bună, alături de Italia şi Elveţia.
Alături de delegaţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, care a fost conducătoarea grupului de participanţi din România, la târg au expus 11 firme din România. Astfel, vizitatorii au putut degusta produse ecologice autohtone de la miere la brânzeturi şi magiun de Topoloveni.
Pentru a-i convinge pe străini de calitatea produselor româneşti, majoritatea organizează degustări. La standul cu magiun este înghesuială mare, aproape 600 de vizitatori îi trec zilnic pragul pentru a se mai bucura de gustul magiunului fără coloranţi, conservanţi şi zahăr. Dintre aceştia, doar un sfert cumpără magiunul, care aici se vinde la un preţ rezonabil – 3 euro borcanul sau 5 euro/două borcane. Pentru români, acest preţ este foarte avantajos, având în vedere că pe piaţa noastră aceleaţi produse sunt vândute la preţuri prohibitive pentru omul de rând. Nu producătorul este de vină. Bibiana Stanciulov, reprezentantul firmei producătoare de magiun de Topoloveni, spune că reţelele de hipermarketuri nu primesc astfel de produse la raft, deşi preţul ar fi undeva la 2 euro. Preferă să recumpere produsul de la firmele franţuzeşti, care îl iau cu bani puţini de la producătorii români, îl ambalează frumos şi apoi îl aduc în magazinele noastre cu aproape 6 euro borcanul. Ca să nu dea faliment, producătorii români acceptă această variantă.
ROMĂNII, APRECIAŢI
Gurmanzii în căutare de hrană naturală au trebuit să scoată din buzunar 4,5 euro pentru patru sarmale cu mămăligă şi smântână, la începutul târgului. După câteva zile, sarmalele s-au ieftinit până la 3 euro. La mare căutare sunt şi mierea, ceaiurile şi lactatele româneşti. Numai că majoritatea degustă şi pleacă, iar contractele pentru desfacere în marile lanţuri de magazine se lasă aşteptate. Deşi România are un mare potenţial pentru agricultura ecologică, acesta nu este folosit cum trebuie, iar producătorii nu sunt dornici să înceapă o astfel de afacere.
Piaţa de desfacere în ţară este foarte mică, iar riscul de eşec este mare.
Însă sunt şi firme, ca de exemplu cele prezente la târgul de la Berlin, care fac tot posibilul să rămână pe piaţă. Oricum, aşa cum spune şi Diana Stanciulov, reprezentanta firmei producătoare de magiun la târgul din capitala Germaniei, reacţia străinilor faţă de produsele româneşti s-a schimbat. Dacă la târgul din 2004 se cam fereau de standul nostru, de data aceasta sunt mult mai drăguţi şi dornici să încerce produse tradiţionale sau ecologice româneşti.
Citește pe Antena3.ro