x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Drum cârpit cu 10.000 euro/metrul

Drum cârpit cu 10.000 euro/metrul

de Cristian Anton    |    14 Dec 2016   •   19:07
Drum cârpit cu 10.000 euro/metrul
Sursa foto: Marin Raica/Intact Images

Când credeai că le-ai văzut pe toate în materie de achiziţii publice năstruşnice, o companie de stat reuşeşte să te lase cu gura căscată: contract fără licitaţie pentru repararea a 20 de metri de drum, cu un cost de 10.000 de euro/metrul. Asta ar însemna ca peticirea unui kilometru de drum naţional să coste 10 milioane de euro, de trei ori mai mult decât construirea unei porţiuni similare de autostradă.

 

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR, fostă CNADNR) a atribuit pe 15.11.2016 un contract pentru repararea unui drum naţional din Vâlcea. Înţelegerea a fost parafată fără licitaţie, prin negociere directă între DRDP Craiova şi Forconciv SA din Râmnicu Vâlcea, cu invocarea unei situaţii de extremă urgenţă. Valoarea totală a contractului care prevede consolidarea terasamentelor şi refacerea părţii carosabile a drumului este de 889.230,24 lei, fără TVA, echivalentul a 200.000 de euro. Cu o zi mai devreme, DRDP Craiova atribuia un contract de 66.200 lei şi pentru servicii de expertiză a lucrării firmei Cons Drum SRL. 

Şi dacă-l tapetau cu bani şi tot ieşea mai ieftin

Toate bune şi frumoase până vedem specificaţiile tehnice ale contractului. Potrivit CNAIR, este vorba despre lucrări care trebuie efectuate pe DN 67 Drobeta Turnu Severin -Târgu Jiu-Râmnicu Vâlcea, pe o lungime de 20 de metri. Mai departe, e matematică elementară: statul a plătit peste 200.000 de euro pentru peticirea a 20 de metri de drum, ceea ce înseamnă costuri de 10.000 de euro pentru un singur metru. Adică 10.000.000 de euro pentru cârpirea unui kilometru de drum oarecare, în condiţiile în care cu 3.000.000 de euro poţi construi un kilometru de autostradă, de la zero. Practic, şi dacă aşterneau pe drum un strat de bancnote şi tot ieşeau mai ieftin cei de la CNAIR. Forconciv SA este o firmă de construcţii cu probleme financiare serioase. Acţionară majoritară este asociaţia salariaţilor, în timp ce director general este Paul Mihail Bica Hioară. Forconciv a raportat pentru anul 2015 o cifră de afaceri de 12,8 milioane lei şi pierderi de 12,95 milioane lei, cu 138 de angajaţi, precum şi datorii de 11,2 milioane lei.

 

Pe primul loc la costuri în Europa

Risipa românească a devenit legendară când e vorba de drumuri. Statul a plătit peste 27 de milioane de euro pentru un kilometru din Autostrada Transilvania, neterminată. Cu 700 de kilometri de autostrăzi construiţi în 27 de ani, România este pe ultimul loc în Europa la distanţa reţelei, dar pe primul la costuri. 

 

Şeful DRDP, judecat pentru corupţie

Directorul general al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova, cel care cheltuie peste 10.000 de euro pentru cârpirea unui metru de drum naţional din Vâlcea, a fost trimis în judecată de DNA în octombrie 2016. Adrian Lumezeanu este acuzat de abuz în serviciu cu consecințe deosebit de grave dacă funcţionarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit. Dosarul se referă la contractul pentru modernizarea Transalpina, oferit unei firme deţinute de omul de afaceri Nelu Iordache, de asemenea judecat în această speţă. Şeful DRDP Craiova ar fi produs bugetului de stat un prejudiciu de 45,8 milioane de lei. Instanţa a dispus măsura asigurătorie a sechestrului asupra bunurilor mobile și imobile ce aparțin inculpaților Nelu Iordache și Adrian Lumezeanu.

 

Peste 200.000 de euro pentru peticirea a 20 de metri de drum naţional sau 10.000 de euro metrul ori 100 de euro fiecare centimetru. Oricum ai calcula, rezultantul e aberant

×