x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Investitii Avem Master Plan, ce facem mai departe?

Avem Master Plan, ce facem mai departe?

de Diana Scarlat    |    15 Iun 2015   •   15:58
Avem Master Plan, ce facem mai departe?
Sursa foto: CONSTANTIN DUMA

La jumătatea anului 2015 nu avem niciun kilometru nou de autostradă, dar avem Master Plan de Transporturi avizat, doar teoretic, de Comisia Europeană. Şi aceeași lipsă de fonduri de care ne plângem de 25 de ani.

Varianta finală a Master Planului de Transport recent aprobată de CE promite cons-trucţia a 1.300 de kilometri de autostradă până în 2020. Dar toate aceste planuri măreţe sunt încă în stadiul de proiect şi nu se ştie când vor începe efectiv lucrările. Primele studii de fezabilitate contractate se vor finaliza abia în 2017, iar contestaţiile licitaţiilor încă ţin pe loc începerea lucrărilor.

Valoarea totală a proiectelor identificate în cadrul acestui document este de 45,451 mld. de euro, care include proiecte de investiții în infrastructura de transport a României pentru sectorul de transport rutier, feroviar, aerian, naval și multimodal.

Protecție pentru investitori

Strategia de finanțare presupune o valoare totală a finanțării pentru sectorul infrastructurii rutiere, în perioada de programare 2014-2020, de 13,8 mld. de euro. Banii vor veni fie de la UE, fie din împrumuturi externe, fie de la bugetul naţional pe partea de cofinanţare. Deocamdată însă rămânem cu promisiuni pentru cămai avem câteva etape de parcurs la Bruxelles. Promisiuni sunt şi în privinţa unei schimbări legislative care să protejeze investiţiile în infrastructură, după 25 de ani în care toate guvernele au făcut acelaşi lucru, aşteptând rezultate diferite. Este în discuție o lege care să optimizeze chestiunile legate de licitaţii, astfel încât să se poată da termene care să permită luarea deciziilor în instanţă, cu maximă celeritate.

Cine conduce inginerii

Proiectul strategic pentru România este gestionat de fosta directoare de imagine şi consilier personal al ministrului demisionar, Daniela Berinde. Fosta jurnalistă, prezentatoare TV, are acum în sarcină gestionarea bunului mers al Master Planului pentru Transport şi coordonează activitatea unor specialişti în construcţii, deşi nu are studii în domeniu.

Priorități în așteptare

„La loc de cinste” sunt proiectele Piteşti - Sibiu, Bucureşti - Braşov şi Iaşi - Tg. Mureş.
Cea mai mare investiţie, de 2,9 miliarde de euro, este pentru tronsonul Târgu Mu-reş - Târgu Neamţ.
Pentru mult aşteptata autostradă Sibiu – Piteşti, cu o lungime de 116 kilometri, se vor aloca 1,6 miliarde de euro, adică jumătate din preţul calculat iniţial de fostul ministru, Dan Şova.
Pentru tronsonul Comarnic - Braşov se va aloca un miliard de euro.

Costurile noilor proiecte:
➤ Sibiu – Braşov - 816 milioane de euro, 6-7 milioane de euro per kilometru, în funcţie de tronson
➤ Comarnic – Braşov - 997 milioane de euro, între 7 şi 21 de milioane de euro cost mediu per kilometru
➤ Ploieşti – Comarnic - 306 milioane de euro, 6 milioane de euro cost per kilometru
➤ Gilău – Borş - 1,3 miliarde de euro, între 3,7 şi 10 milioane de euro cost per kilometru
➤ Piteşti – Craiova - 899 milioane de euro, 7 milioane de euro cost per kilometru
➤ Braşov – Bacău - 1,8 miliarde de euro, între 6 milioane de euro şi 15,7 milioane de euro cost per kilometru
➤ Piteşti – Sibiu - 1,6 miliarde de euro, între 6 şi 18 milioane de euro cost per kilometru
➤ Bacău – Paşcani - 485 milioane de euro, cu 6 milioane de euro cost per kilometru
➤ Târgu Neamţ – Ungheni - 1,12 miliarde de euro, între 7,7 şi 9,5 milioane de euro cost per kilometru
➤ Târgu Mureş - Târgu Neamţ - 2,9 miliarde de euro, între 9,1 şi 19,7 milioane de euro cost per kilometru

Nu scriem proiecte, nu luăm banii

Master Planul General de Transport (MPGT) este un document strategic integrat, care va sta la baza planificării investiţiilor în transporturi, pentru perioada 2014-2030. Nu avem garanţii ale înfăptuirii lui, ci doar obligaţia de a realiza proiectele aprobate de Comisia Europeană.

Vorbim de un document obligatoriu, fără de care nu vor putea fi accesate fondurile structurale pentru transporturi, aferente perioadei 2014-2020, dar pentru asta e nevoie și de proiecte. Master Planul de Transport prevede construcţia a 1.300 kilometri de autostradă, în valoare de 13,8 de miliarde euro, 1.825 kilometri de drumuri expres (9,9 miliarde euro), 2.874 kilometri de drumuri TransRegio (1,69 miliarde euro), 343 kilometri de drumuri TransEuro (190 milioane euro), 2.883 kilometri reabilitaţi de cale ferată (10,7 miliarde euro), 1.001 kilometri de linii de cale ferată cu viteze sporite (274,1 milioane euro).

Sunt prevăzute şi investiţii pentru porturile Constanţa (865,3 milioane euro), Galaţi (110,7 milioane euro), Drobeta-Turnu Severin (20,2 milioane euro) şi aeroporturile Bucureşti - Henri Coandă (668,9 milioane euro), Timişoara (111,5 milioane euro), Cluj-Napoca (131 milioane euro) şi Iaşi (93,5 milioane euro). Printre cele mai aşteptate tronsoane de autostradă se numără şi Comarnic - Braşov, Ploieşti - Comarnic, Gilău - Borş, Piteşti - Craiova, Braşov - Bacău, Bacău - Paşcani, Târgu Neamț - Ungheni şi Târgu Mureş - Târgu Neamţ.

×
Subiecte în articol: master plan