x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

“Istoria unei identităţi culturale”

0
Autor: Serban Cionoff 23 Feb 2015 - 18:08
“Istoria unei identităţi culturale”


I-a trebuit, să o recunoaştem, lui Neagu Udroiu o mare doză de curaj pentru a-şi asuma şi a duce la capăt un proiect de anvergura trilogiei ”Condeie, voci, chipuri. Presa românească-pagini de istorie*Protagonişti*Partituri*Performanţe”(*). Mă gândesc nu doar la imensa materie pe care a trebuit să o parcurgă, să o trieze şi să o concentreze în 32 de secţiuni şi în peste 1900 de pagini, cât, mai ales, la cele  două prejudecăţi despre presă şi despre jurnalişti. Prima, în ordine  cronologică, îi aparţine lui Andre Gide: “Numesc jurnalism tot ceea ce m-ar putea interesa mâine mai puţin decât azi”, dar, până la urmă, ea este amuzantă şi uşor desuetă. Cea de a doua, mai mult decât o simplă prejudecată, îi aparţine lui Traian Băsescu, preşedintele expirat al României, cel care vroia să includă presa între ameninţările la adresa securităţii naţionale.
 
Nu am cum să ştiu dacă Neagu Udroiu s-a gândit neapărat la aceste două ziceri, dar cu certitudine, monumentala trilogie răspunde pe deplin nevoii noastre de a cunoaşte mai bine “istoria unei identităţi culturale”, după cum inspirat a denumit-o prof.univ. dr. Adrian Năstase cu prilejul lansări lucrării la Fundaţia Europeană Titulescu.

Încercând, la rândul meu, să găsesc o sintagmă definitorie pentru aceste substanţiale ”pagini de istorie” mă aflu în situaţia de a alege între două variante: fie să o numesc “o istorie vie” ( Pierre de Boisdeffre), fie “o panoramă” ( Gaetan Picon). Deşi, dacă mă gândesc mai bine, cred că şi una şi alta este la fel de nimerită.
 
Astfel, deşi autorul mărturiseşte  într-un “Cuvânt prevenitor” că nu şi-a propus să scrie “o istorie a presei româneşti în cuprinderea tradiţională a termenului”, construcţia lui Neagu Udroiu  este, în primul rând, o  “istorie vie”. O istorie în care jurnalişti şi gazete devin personaje vii care trăiesc intens, care se bat pentru ideile lor, care înregistrează  momente de triumf, dar şi răsunătoare căderi. Este remarcabilă, la Neagu Udroiu, capacitatea de a merge dincolo de aparenţe şi de anecdotica picantă, pentru a surprinde faptul semnificativ, ceea ce dă substanţă şi temeinicie trudei gazetarului, demersului jurnalistic însuşi. Împătimit al meseriei, Neagu Udroiu pune suflet şi pricepere întru respectarea şi, atunci când este nevoie, întru apărarea demnităţii profesiunii şi a breslei.
 
De aceea, nu mi se pare deloc întâmplător dacă, pornind de la cazul atât de controversat al lui Pamfil Şeicaru, Neagu Udroiu insistă asupra câtorva elementare criterii de abordare a temei: “Avem datoria să ne oferim corect termenii de referinţă într-un sistem de coordonate unde, vorba cuiva, ce nu este posibil când totul este posibil. Cu alte cuvinte, <<şantajul şi etajul>> reprezintă o sintagmă (care se referea la Pamfil Şeicaru n.n.) cu circulaţie şi cu inflexiuni hazoase.”Continuând în termeni categorici: “Daţi-mi voie să vă spun că îmi este drag omul  care  stă de vorbă cu mai marii ţării în te miri ce problemă importantă, deoarece văd în asta <<zilele de aur>> ale presei noastre, când omul de condei căpăta certificat de bună purtare pentru înscrierea sub acolada gestului responsabil, larg recunoscut.” Pentru a conchide: “De avea amante ori nu, ce fel de ţigări fuma, cu ce tip de maşină mergea la şosea, se ocupă şi de asta cineva. Eu prefer să descopăr în antropometria profesională a acestui individ (Pamfil Şeicaru n.n.) testul de maximă potenţă a jurnalisticii autohtone. Şi nu numai.”
 
Am insistat asupra paragrafului pentru că îl consider relevant pentru înţelesul pe care Neagu Udroiu îl dă amplei şi cuprinzătoarei sale retrospective a momentelor–cheie şi personalităţilor reprezentative ale istoriei presei româneşti. Este vorba despre imperativul atitudinii civice sau politice pe care şi-o asumă gazetarul din presa scrisă sau din audio-vizual, ca şi despre aspiraţia acestuia către o construcţie spirituală temeinică şi durabilă. De aici, formulele deosebit de sugestive pe care autorul le alege pentru a defini familiile spirituale, afinităţile sau divergenţele ideatice  care au marcat istoria presei româneşti. De pildă, Ion Heliade Rădulescu, Gheorghe Asachi, George Baruţiu şi Florin Aaron sunt “descălecătorii”, pentru ca între “senatori” să îi aflăm pe Mihai Eminescu, Ioan Slavici, C A Rosetti, Bogdan Petriceicu-Haşdeu, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Gh. Panu, Garabet Ibrăileanu, Constantin Mille, Titu Maiorescu, Constantin Stere, Nicolae Iorga şi pe Tudor Arghezi. La fel de bine, pot fi menţionate şi alte inspirate  clasificări: “Comandorii”, “Doctrinarii”,

“Seniorii”,”Diplomaţii” sau “Toreadorii”, precum şi  menţiunea aparte pentru presa românească din exil. Un loc distinct, pe deplin meritat,  îşi află în antologie gazetarii din radio şi televiziune, precum şi cei din agenţia naţională de presă, pentru ca, în al treilea volum, autorul să consacre un spaţiu amplu “Postdecembriştilor”, adică presei româneşti aşa cum a fost şi a evoluat ea după decembrie 1989.  Aş menţiona, de asemenea, galeria de portrete ale unor gazetari din presa scrisă, din radio sau din televiziune pe care Neagu Udroiu le schiţează cu fineţe, cu inteligenţă şi, mai ales, cu o cuceritoare încărcătură afectivă.            
 
Această viziune diacronică asupra  etapelor şi reperelor istoriei presei româneşti este completată de o abordare panoramică a cadrului politic,economic, social şi cultural în care se situează şi cu care se confruntă ziariştii şi lumea presei. Ceea ce conduce la o mai corectă înţelegere şi evaluare a efortului creator al acestor veritabili istorici ai clipei. Mă refer, câtuşi de puţin întâmplător, la capitolul 27 “Leftiştii”, consacrat  mersului presei româneşti după 1944. Avem, aici, o abordare cuprinzătoare, aplecată şi nuanţată asupra unei teme sensibile care în ultimele două decenii şi jumătate a fost, de multe ori, expediată în termeni categoric negativi. Poziţia lui Neagu Udroiu mi se pare mult mai aproape de adevăr, tocmai pentru că ea este susţinută pe cunoaşterea lucrurilor “din interior”, adică pe o descifrare a mecanismelor şi a jocurilor de putere care acţionau asupra sistemului presei  “cu comandă unică”, de partid. Acest fapt îi permite autorului să aleagă între ceea ce a fost doar răspuns la o asemenea comandă politică şi ceea ce adevăraţii profesionişti au reuşit să facă, dovedind talent, pricepere şi mai ales curaj, spre cinstea lor şi a meseriei lor. Departe de a fi, după cum ar putea crede scepticii de profesie, o încercare de idilizare a epocii definitiv apuse şi, cu atât mai puţin, de inocentare a unor personaje sau instituţii, această secţiune a  trilogiei lui Neagu Udroiu este una pe cât de echilibrată, pe atât de viabilă, arătând, deopotrivă, “ce e viu şi ce e mort” în presa românească în această atât de complexă perioadă de istorie.
 
Înainte de a pune punct  “Cuvântului prevenitor” al trilogiei “Condeie, voci, chipuri” Neagu Udroiu notează:”Cunoaşterea trăirilor presei româneşti de la pornirea sa în lume şi până azi, merită, cred efortul”. Îl merită cu prisosinţă, pot spune fără nici-o ezitare! Iar antologia “Condeie, voci, chipuri. Presa românească-pagini de istorie”, lucrare unică în cultura noastră, pe care a realizat—o cu dăruire şi cu pricepere Neagu Udroiu, este dovada pe deplin convingătoare.        
                                                                       
(*) Neagu Udroiu “Condeie, voci,chipuri. Presa românească-pagini de istorie. *Protagonişti*Partituri*Performanţe”3 volume, Colecţia “Opera omnia. Publicistică şi eseu contemporan”, TIPO MOLDOVA, Iaşi. 2015

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 48376


Mai multe titluri din categorie

Doliu în lumea muzicii! Vinnie Paul, bateristul legendarei formaţii Pantera, a murit la vârsta de 54 de ani

Doliu în lumea muzicii! Vinnie Paul, bateristul legendarei formaţii Pantera, a murit la vârsta de 54 de ani
Bateristul Vinnie Paul, membru fondator al celebrei formaţii de thrash şi groove metal Pantera, alături de fratele său, chitaristul Dimebag Darrell, a murit vineri, în vârstă de 54 de ani, conform publicaţiei...

Jordan Peele se gândeşte la o continuare a filmului "Get Out"

Jordan Peele se gândeşte la o continuare a filmului "Get Out"
Comedia neagră "Get Out" ar putea avea o continuare, conform producătorului Jason Blum care a declarat pentru publicaţia Variety că regizorul şi scenaristul Jordan Peele se gândeşte serios să continue acţiunea...

Actorii Kit Harington şi Rose Leslie se căsătoresc într-un castel din Scoţia

Actorii Kit Harington şi Rose Leslie se căsătoresc într-un castel din Scoţia
Fanii fantasy din Marea Britanie şi nu numai aşteaptă cu sufletul al gură informaţii de la "nunta regală" a actorilor Kit Harington şi Rose Leslie, Jon Snow şi focoasa Ygritte din celebra serie "Game Of...

Dorian Popa și Șerban Copoț, suspendați pe o plasă, la “Next Star”

Dorian Popa și Șerban Copoț, suspendați pe o plasă, la “Next Star”
Galerie Foto Demonstrații dintre cele mai diverse au pregătit copiii care vin la “Next Star” diseară, de la ora 20.00, la Antena 1. De pildă, Sonia (13 ani), din București, vine în această ediție un număr spectaculos de...

Festivalul 'RomânIA Autentică', simultan la Iaşi, Braşov şi Hobiţa

Festivalul 'RomânIA Autentică', simultan la Iaşi, Braşov şi Hobiţa
Cea de-a treia ediţie a Festivalului "RomânIA Autentică", care reuneşte artişti, meşteşugari, antreprenori, va avea loc sâmbătă şi duminică, simultan, la Hobiţa în judeţul Gorj, la Iaşi, la Palatul...

Actorul George Burcea, soțul Andreei Bălan, în rolul unui producător de filme pentru adulți

Actorul George Burcea, soțul Andreei Bălan, în rolul unui producător de filme pentru adulți
Galerie Foto Cel de-al patrulea episod al serialului ”Băieți de oraș”, difuzat duminică, de la ora 22.00, la Antena1,  vine cu mult umor, dar și cu nenumărate surprize pentru telespectatori. Actorul George Burcea, s...

Cristina Ciobănașu, schimbare radicală de look pentru cel de-al doilea sezon “Fructul oprit”

Cristina Ciobănașu, schimbare radicală de look pentru cel de-al doilea sezon “Fructul oprit”
Galerie Foto Îndrăgita actriță Cristina Ciobănașu le pregătește telespectatorilor mari surprize, pe care aceștia le vor putea descoperi în cadrului celui de-al doilea sezon al serialului “Fructul oprit”. Una dintre ele...

Acrobație, fado, musical, contorsionism, street dance, pe scena de la “Next Star”

Acrobație, fado, musical, contorsionism, street dance, pe scena de la “Next Star”
Galerie Foto Copii cu talente nebănuite urcă sâmbătă, 23 iunie, de la ora 20.00, pe scena de la “Next Star”, show-ul prezentat de Dan Negru, la Antena 1. Numere de acrobație, musical, fado, umor, muzică populară,...

Cristina Cioran, la ”Totul pentru dragoste”, despre povestea de iubire pe care o trăiește: ”Căsătoria nu reprezintă un scop”

Cristina Cioran, la ”Totul pentru dragoste”, despre povestea de iubire pe care o trăiește:  ”Căsătoria nu reprezintă un scop”
Îndrăgita actriță Cristina Cioran vine astăzi, de la ora 14.00, la Antena 1, în cadrul emisiunii ”Totul pentru dragoste” moderată de Mirela Vaida, unde vorbește despre povestea de iubire dintre ea și...

Primul român care a emigrat în America a fost prieten cu Benjamin Franklin

Primul român care a emigrat în America a fost prieten cu Benjamin Franklin
Emigrația românească are propria ei istorie, care este în destul de bine cunoscută, dar cu multe aspecte neelucidate. George Pomuț este socotit cel dintâi român care a pășit pe pământul...

Muza secretă a lui Hemingway - cu cine s-a iubit în ultimii ani de viață laureatul Premiului Nobel

Muza secretă a lui Hemingway - cu cine s-a iubit în ultimii ani de viață laureatul Premiului Nobel
Viața marilor scriitori este întotdeauna o adevărată sursă de... romane. Foarte bine scrise, de însuși Marele Creator. Au de toate: suspans, iubire și puțină dramă. Cum e această fascinantă poveste a muzei...

Elvis Presley cântă în duet cu fiica lui, Lisa Marie, pe un album gospel ce va fi lansat în august

Elvis Presley cântă în duet cu fiica lui, Lisa Marie, pe un album gospel ce va fi lansat în august
Un album cu piese gospel interpretate de Elvis Presley, reorchestrate sub forma unor duete ale "regelui rock'n'roll-ului" cu mai mulţi artişti, inclusiv cu fiica lui, Lisa Marie Presley, va fi lansat pe 10 august, a an...

“Fructul oprit” a încheiat în forță primul sezon: Ultimul episod, lider detașat de audiență pe toate categoriile de public

“Fructul oprit” a încheiat în forță primul sezon:  Ultimul episod, lider detașat de audiență pe toate categoriile de public
 Emoțiile și suspansul au atins cote maxime, miercuri seara, la Antena 1, în ultimul episod din primul sezon “Fructul oprit”, serial produs de Ruxandra Ion. Așteptat cu nerăbdare de fanii producției,...

Ziua Universală a Iei Românești, sărbătorită la ”Totul pentru dragoste”: Trei destine diferite unite de iubirea pentru portul tradițional

Ziua Universală a Iei Românești, sărbătorită la ”Totul pentru dragoste”:  Trei destine diferite unite de iubirea pentru portul tradițional
Galerie Foto Ziua Universală a Iei Românești, celebrată în fiecare an pe 24 iunie,  este sărbătorită, în avans, în platoul emisiunii ”Totul pentru dragoste”. Astăzi, de la ora 14.00, la Antena 1, Mirela Vaida va...

Fructul oprit ultimul episod. Pregătiri de nuntă, focuri de armă și două MIRESE

Fructul oprit ultimul episod. Pregătiri de nuntă, focuri de armă și două MIRESE
Galerie Foto “Fructul oprit” își încheie, în această seară (20 iunie), primul sezon și le-a pregătit telespectatorilor un final neașteptat, încărcat cu secvențe pline de emoție și suspans. Ultimul episod aduce în...
Serviciul de email marketing furnizat de