Economia României creşte, în timp ce economiile principalelor state UE stagnează. Ba chiar PIB-ul nostru are premise de majorare explozivă dacă ne luăm după ziarele de specialitate: Românii au cheltuit 2,5 miliarde de euro pe medicamente în 2012, iar în 2013 ar putea da cu 10% mai mult. Şi un lucru la fel de îmbucurător e acela că PIB-ul e susţinut cu mărfuri Made in Romania, nu din import. Adică, după cum conduce Dacia în topul înmatriculărilor de maşini noi, la fel se întâmplă cu Algocalminul în clasamentul celor mai vândute medicamente după volum: 11 milioane.
Singura problemă ar fi aceea că pe creşterea economică obţinută în acest fel nu se poate pune şi eticheta de “sănătoasă”, fiindcă în clasamentul celor mai mari vânzări după valoare se găsesc medicamente pentru afecţiuni respiratorii, cancer şi hepatită.
Ceea ce nu se poate nega însă este că economia românească recuperează. În 2007, agenţiile de ştiri şi ziarele scriau că piaţa românească a medicamentelor fără prescripţie ocupă locul patru mondial după rata de creştere. În 2008, segmentului medicamentelor pentru afecţiuni cardiovasculare devenea cel mai competitiv dintre toate. Iar anul 2009 relansa piaţa antidepresivelor.
În 2012, consumul de medicamente pe cap de locuitor s-a dublat faţă de 2005, ceea ce înseamnă că decalajul faţă de Europa s-a micşorat semnificativ. Românii contribuie mai ales cu inima la relansarea economiei, dar încep să se producă mutaţii importante în structura producţiei şi vânzărilor. Dacă ne uităm pe străzile Bucureştiului, dar şi ale altor oraşe mari, observăm că locul multitudinii de farmacii e luat încet-încet de companiile de pompe funebre.
Bineînţeles că şi ele recurg la o publicitate agresivă. De pildă, cel care achiziţionează un voucher de 40 de lei, beneficiază de o reducere de 25%, putând fi înmormântat precum vedetele - Ion Dolănescu, Cătălin Hâldan, Gheorghe Dinică, Corneliu Coposu, Lia Manoliu, Dem Rădulescu, Nicolae Dobrin, Ion Raţiu, Victor Surdu – numai cu talonul de pensie. E fix modelul cu voucherul de cumpărături de la hipermarket, care direcţionează consumul. Ce nu ştiu eu totuşi este dacă la trei sicrie al patrulea e gratuit. Până a fi preluat şi acest reper de marketing, e bine să ai un slogan puternic: Vrei nu vrei, tot la noi ajungi!
Dar cel mai important e că economia creşte, în special PIB/locuitor, alimentat de sporul natural negativ de peste 7.500 de persoane lunar (decedaţii având un excedent faţă de născuţii-vii - după cum notează Institutul Naţional de Statistică). Când alături de creştere economică, inflaţia armonizată se menţine la acelaşi nivel trei luni la rând se poate vorbi de stabilitate.
Iar modelul românesc, menit să servească la implementarea macrostabilităţii mondiale, pare inspirat dintr-un postulat al lui John Maynard Keynes, parafrazat de Ion Iliescu la o conferinţă a BNR din 2002: “Organismul cel mai stabilizat, pentru totdeauna, forever, este organismul mort”.