Direcția Națională Anticorupție cheltuiește mai mult pe serviciile de curățenie decât pe mașinile nou-nouțe cu care se vor deplasa procurorii care activează în cadrul structurii centrale. Două achiziții extrem de interesante au fost făcute, luna aceasta, de instituția condusă de Laura Codruța Kovesi. Astfel, prima vizează achiziţii de servicii de curățenie pentru toate Serviciile și Birourile Teritoriale ale DNA, pentru care parchetul anticorupție a scos la bătaie nu mai puţin de 405.000 de euro. Mai puțin au costat cele zece autoturisme pe care aceeași Direcție Națională Anticorupție le-a achiziționat, tot luna aceasta, de la Porsche România SRL. Este vorba de puțin peste 300.000 de euro. Achizițiile de mașini și de servicii de curățenie au fost iniţiate de DNA în plin scandal al hotărârii devastatoare a Curții Constituționale, care a catalogat drept o imixtiune în activitatea guvernamentală a DNA, cu ocazia declanșării, în această primăvară, a cercetărilor în dosarul privind emiterea OUG 13.
1,82 de milioane de lei este suma pe care instituția condusă de Laura Codruța Kovesi o va cheltui, de la bugetul de stat, pentru a-și face curățenie, în următorii doi ani, în sediile care găzduiesc serviciile și birourile terito-riale ale Direcției Naționale Anticorupție.
DNA vrea curățenie non-stop
La mijlocul acestei primăveri, în plin război declanșat împotriva Guvernului, odată cu derularea anchetei referitoare la OUG 13/2017 și în timp ce Curtea Consti-tuțională a României emitea o decizie devastatoare prin c a r e i n s t i t u ţ i a condusă de Laura Codruța Kovesi era acuzată că a încălcat grav Constituția, Direcția Națională Anticorupție demara o procedură de achi-ziție importantă. Este vorba despre contrac-tarea, pentru o perioadă de doi ani, a unor servicii specializate de curățenie. Anunțul a fost urcat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice), chiar de ziua păcălelilor, în data de 1 aprilie 2017. Departe însă de a fi o păcăleală, achiziția cu pricina s-a materializat în data de 11 iulie 2017, când Direcția Națională Anticorupție a finalizat procedurile de licitație deschisă și a încheiat un acord-cadru cu diferite societăți comerciale de profil sau chiar cu persoane fizice autorizate, contractul final ridicându-se la valoarea de 1.530.384 lei fără TVA, adică la 1.821156,96 lei cu TVA inclusă, ceea ce înseamnă nu mai puţin de 405.000 de euro.
Agenţi de curățenie fără cazier judiciar
Conform caietului de sarcini care a stat la baza achiziției, prin licitație, a acestor servicii, scopul contractului este acela al asigurării curățeniei, al păstrării igienei și al salubrizării birourilor, a scărilor și a grupurilor sanitare, precum și a perimetrului exterior al imobilelor în care își desfășoară activitatea serviciile teritoriale ale Direcției Naționale Antico-rupție. În costul ser- viciilor este inclus transportul materia-lelor, al dispozitivelor și al consumabilelor necesare îndeplinirii contractului, opera-țiuni care urmează să se facă pe riscul prestatorului, cu mijloace de transport proprii sau închiriate. În același cost mai intră și contravaloarea echipamen-telor, a dispozitivelor și a consumabilelor utilizate în timpul prestării serviciilor contractate. Potrivit aceluiași document, echipamen-tele vor rămâne în deținerea și în responsa-bilitatea prestatorului. Este vorba despre detergenți, soluții de curățare, saci de gunoi, care trebuie achiziționați cu certificate de conformitate sau care să fie însoțiți de avize ale Ministerului Sănătății. Obiectivul general al acestei achiziții făcute de DNA constă în operațiuni de curățenie și întreținere interioară și exte-rioară, „cunoașterea de către prestator a tipurilor de dezinfectanți permiși la utilizare în Comunitatea Europeană”, dar și „capacitatea prestatorului de a asigura personalul de rezervă în situații deosebite, astfel încât serviciile de curățenie să se poată efectua fără întreruperi”. Din același caiet de sarcini rezultă faptul că personalul care va presta servi-ciile de curățenie trebuie să fie mai „curat” decât sediile pe care urmează să le curețe. Mai exact, „prestatorul trebuie să aibă capacitatea de a-și asuma toate riscurile asociate și de a răspunde contra-vențional și/ sau penal pentru activitatea prestată și în caz de accidente și intoxicații produse din vina exclusivă a acestuia”. Personalul care va executa operațiunile de curățenie nu trebuie să aibă cazier judiciar. Prestatorul este obligat să prezinte Direcției Naționale Anticorupție, în scris, lista persoanelor care vor presta serviciile, împreună cu supraveghetorul acestora.
Cine a câștigat contractele
Așa cum arătam mai sus, Direcția Națională Anticorupție a finalizat licitarea acestor servicii în data de 11 iulie 2017. Contractul a fost împărțit pe mai multe loturi, pentru acoperirea unei arii cât mai mari a imobilelor ce urmează să intre în procedura de curățenie. Astfel, pentru Serviciul Teritorial Alba Iulia al DNA, a fost încheiat un contract în valoare de 70.800 de lei fără TVA cu SC Alfa & Omega Group SRL Alba Iulia. Curățenia la Serviciile Teritoriale ale DNA Suceava și Bacău costă 163.200 de lei fără TVA, contractul fiind încheiat cu SC Pit Abaza SRL. Pentru Serviciul Teritorial Craiova al DNA va presta servicii de curățenie o persoană fizică autorizată din localitate, pe nume Gheorghiță N. Nițoiu, care va încasa 92.880 de lei. Cea mai mare sumă, adică 738.380 de lei fără TVA, va fi încasată de SC Invest Milenium SRL Bacău, care va asigura curățenia la Serviciul Teritorial Cluj Napoca, Serviciul Teritorial Galați, Serviciul Teritorial Constanța, Serviciul Teritorial Oradea, Serviciul Teritorial Pitești și Serviciul Teritorial Timișoara ale DNA. O altă persoană fizică autorizată, pe nume Elena Adamache, va încasa 100.800 de lei fără TVA pentru prestarea serviciilor de curățenie la Serviciu Teritorial Iași al DNA, în timp ce Camelia Maria I. Minoiu va presta lucrări de curățenie și întreținere la Serviciul Teritorial Ploiești al DNA și va încasa suma de 102.144 de lei fără TVA. Pentru Serviciul Teritorial Brașov și Biroul Teritorial al DNA din Baia Mare a fost contractată compania SC House Keeoing Clean SRL Baia Mare, care urmează să încaseze suma de 158.400 de lei fără TVA, în timp ce SC ACIS Invest SRL a câștigat licitația aferentă lotului privind sediul Serviciului Teritorial Târgu Mureș al DNA, operațiune pentru care va încasa suma de 103.680 de lei fără TVA.
Mașinile achiziționate pentru București au motoare pe benzină care dezvoltă minimum 145 de cai-putere. Autoturismele vor fi folosite pentru transport de pasageri și au dotări dintre cele mai pretențioase
Mașini puternice, cumpărate pentru Structura Centrală
Operațiunea de curățenie, de 405.000 de euro, nu este singura achiziție a Direcției Naționale Anticorupție inițiată în primăvara acestui an și finalizată luna aceasta. În 13 aprilie, DNA a anunțat că intenționează să achiziționeze autoturisme pentru procurori. Este vorba despre apro aproximativ 10 mașini, pentru care DNA va ximativ plăti 1.547.000 de lei cu TVA. Mai pu puțin decât plătește pentru curățenie.
Contractul a fost atribuit, prin licitație, în data de 3 iunie 2017. A fost un singur ofertant care s-a arătat interesat să lucreze, în acest contract, cu instituția condusă de Laura Codruța Kovesi. Este vorba despre SC Porsche România SRL Ilfov, care a oferit fix prețul maxim pe care era dispus să-l plătească DNA pentru aceste mașini, 1,3 milioane de lei fără TVA. Caietul de sarcini referitor la această achiziție a fost întocmit de șeful Biroului Logistic și Parc Auto al DNA, Vasile Mihalcea, și de către consilierul Bogdan Drăghici. Conform acestui document, parchetul anticorupție viza achiziția de autoturisme cu o capacitate cilindrică de maximum 1.500 de centimetri cubi, înma înmatriculate provizoriu, cu polițe RCA valabile triculate pentru 30 de zile și cu minimum 10 litri de combustibil în rezervoare. Mașinile achiziționate de DNA sunt fabricate în 2016 și 2017, pe benzină, cu o putere minimă a motorului de 145 de cai-putere, dotate cu cutii de viteză manuale, cu 6 trepte.
Este vorba, potrivit unor surse, de autoturisme marca Volkswagen, cu caro caroseria tip AA (berline), dotate cu discuri seria de frână pe față și pe spate, cu sistem de reglare a forței de tracțiune, cu sistem de control al derapajului lateral și de control al stabilității. O altă dotare este un sistem complex de frânare progresivă și controlată.
Noile mașini ale DNA sunt dotate cu jante de aliaj ușor, au aer condiționat cu climatizare automată și vor avea culoarea albastru-închis spre bleumarin. Tapițeria este din stofă, de culoare neagră sau gri, mașinile au prize de 12 volți, sunt dotate cu sistem audio complet, cu radio MP3 și minimum patru difuzoare, iar garanția pentru caroserie este de minimum opt ani, în timp ce garanția pentru moto motorizare este de 120.000 de kilometri sau fără limită de kilometri în primii doi ani.
DNA ocupă, în teritoriu, aproape 7.000 de metri pătrați
Cu prilejul acestei licitații, opinia publică are posibilitatea să afle câte clădiri deține Direcția Națională Anticorupție, pe ce suprafețe se întind acestea și care este numărul mediu de salariați care activează în ele, la nivel național. Astfel, potrivit caietului de sarcini, rezultă că Serviciul Teritorial Alba al DNA funcționează într-un spațiu de 441 de metri pătrați, unde lucrează 30 de salariați. Serviciul Teritorial Bacău al DNA funcționează într-un spațiu de 300 de metri pătrați, unde activează 18 salariați. Serviciul Teritoral Brașov al DNA funcționează într-un spațiu de 432 metri pătrați, cu 21 de salariați. Servi-ciul Teritorial Cluj Napoca al DNA are în proprietate 553 metri pătrați, unde funcționează 22 de salariați. Serviciul Teritorial Baia Mare al DNA ocupă un spațiu de 80 de metri pătrați, în care activează patru salariați. Serviciul Teritorial Constanța al DNA ocupă un imobil de 300 de metri pătrați, unde își desfășoară activitatea 20 de salariați. Serviciul Teritorial Craiova al DNA funcționează într-un spațiu de 665 metri pătrați, unde lucrează 24 de salariați. Serviciul Teritorial Galați al DNA activează într-un spațiu de 380 metri pătrați, unde lucrează 20 de salariați. Cea mai mare suprafață este ocupată de Serviciul Teritorial Iași al DNA, unde activează 22 de salariați. Nici Serviciul Teritorial Oradea nu este mai prejos, aici existând două clădiri, în suprafață totală de 529 metri pătrați, unde lucrează 21 de salariați. Biroul Teritorial Pitești ocupă un spațiu de 702 meri pătrați, cu 23 de salariaţi, cel de la Suceava ocupă 288 metri pătrați, cu 19 salariaţi, Biroul Teritorial Târgu Mureș activează pe o suprafață de 823 metri pătrați, cu 20 de salariați, iar cel de la Timișoara ocupă un spațiu de 480 metri pătrați, cu 20 de salariați. În total, spațiile care trebuie curățate și igienizate se ridică la 6.847 de metri pătrați. Un calcul simplu arată că, lunar, pentru aceste servicii, DNA va scoate din „buzunare” 37.940 de lei cu TVA, iar zilnic, operațiunile costă 281,04 euro cu tot cu TVA.
Sute de mii de euro pentru aspirarea, aerisirea și spălarea mochetelor
Cu ce se vor ocupa, mai exact, aceste companii de curățenie și persoane fizice autorizate? Scrie tot în caietul de sarcini care a stat la baza licitației organizate de Direcția Națională Anticorupție. Astfel, cu personal ultra-verificat din punct de vedere al cazierului, serviciile constau în aspirarea suprafețelor cu mochetă din birourile procurorilor, în aeri-sirea și odorizarea încăperilor, în ștergerea prafului de pe piesele de mobilier și de pe echipamentele de birou, opera-țiune care trebuie executată „cu lavete impregnate cu soluții protectoare și antistatice”. Apoi urmează operațiunea golirii coșurilor de gunoi din birouri și din grupurile sanitare și schimbarea sacilor menajeri. O altă operațiune constă în curățarea, spălarea și degre-sarea pardoselilor din birouri și de pe scările de acces, precum și spălarea și curățarea cu soluții speciale și dezinfectarea grupurilor sanitare. Lunar, în ultima zi de vineri a fiecărei luni, mochetele și covoarele procurorilor vor fi aspirate și spălate chimic, prin metoda uscată sau cu spumă, ori prin injecție cu detergenți biodegradabili. Tot lunar vor fi curățate și caloriferele, precum și spălarea geamurilor, întreți-nerea spațiilor verzi și, pe timp de iarnă, curățarea de zăpadă a aleilor de acces și a parcărilor.