x close

Nicolae Dan Tivilichi: Portul Constanţa pregăteşte investiţii de un miliard de euro în următorii ani

0
Autor: Daniela Ivan 13 Dec 2016 - 18:31
Nicolae Dan Tivilichi: Portul Constanţa pregăteşte investiţii de un miliard de euro în următorii ani SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Vezi galeria foto


Portul Constanţa este un obiectiv strategic naţional, poarta estică de intrare în Uniunea Europeană, prin care se rulează, an de an, mărfuri de miliarde de euro. Tocmai de aceea, managementul şi acţionariatul acestei companii au fost dintotdeauna subiecte deosebit de sensibile pentru guvernanţi. Cu un şef nou, instalat în vara acestui an, portul are obiective îndrăzneţe de dezvoltare, care presupun investiţii uriaşe. Care este relaţia dintre administraţia portuară şi operatori, cât contribuie portul la bugetele localităţilor învecinate şi care sunt proiectele în derulare, aflăm de la directorul general Nicolae Dan Tivilichi.

 

Jurnalul Naţional: S-au renegociat sau se are în vedere renegocierea contractelor de închiriere semnate cu operatorii portuari? Puteţi nominaliza cazuri concrete, de majorări sau diminuări ale tarifelor?

Nicolae Dan Tivilichi: În prezent, se renegociază contractele de închiriere, procedura fiind aproape de final. Nivelul tarifelor a fost stabilit în urma evaluărilor oficiale aprobate de Consiliul de Administraţie.

 

J.N.: Care este valoarea anuală a chiriilor încasate de administraţia portuară? Câţi astfel de operatori au încheiate contracte cu administraţia portuară?

N.D.T.: În 2015, din totalul veniturilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, veniturile din chirii au reprezentat 31,15%. În prezent, derulăm 472 contracte pentru folosinţa bunurilor de natura domeniului public, adică a terenurilor, precum şi a bunurilor din proprietatea privată a CN APM, respectiv platforme, magazii, spaţii administrative etc.

 

J.N.: Se intenţionează modificarea tarifelor aplicate transportatorilor, în condiţiile în care aceştia acuză faptul că sunt prea mari?

N.D.T.: Administraţia Porturilor nu intenţionează să majoreze tarifele aplicate transportatorilor. Totodată, este necesar să precizăm că tarifele APC reprezintă foarte puţin din totalul tarifelor aplicate navelor care ajung în Portul Constanţa.

 

J.N.: Care este traficul înregistrat anul acesta şi cum a evoluat faţă de ultimii ani? Care sunt rezultatele financiare ale companiei la această dată, comparativ cu anii trecuţi? Ce investiţii sunt avute în vedere cu privire la infrastructura portuară?

N.D.T.: Traficul total de mărfuri înregistrat în porturile maritime româneşti a fost de 44 milioane tone în primele nouă luni ale anului 2016, faţă de 43,46 milioane tone în aceeaşi perioadă a anului 2015, în creştere cu 1,22%. Cantitatea de marfă operată în containere în Portul Constanţa a crescut în perioada analizată cu 8,41%, de la 5,03 milioane tone, la 5,45 milioane tone. Aceasta corespunde unui număr de 550.729 TEU (containere - n.red.), respectiv 507.144 TEU în primele nouă luni ale anului 2015.

 

Din punct de vedere financiar, profitul brut realizat în primele nouă luni ale acestui an este de 108.196.000 lei, faţă de 107.529.000 lei în aceeaşi perioadă a anului trecut.

 

Investiţiile pe care le are în vedere CN APM S.A. se referă în special la infrastructura portuară. În cadrul programului de finanţare “Mecanismul pentru Interconectarea Europei (MIE)” / “Connecting Europe Facility” (CEF), Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, în calitate de beneficiar, şi Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA), în calitate de autoritate de management, au semnat pe 24 octombrie 2016 contractul de finanţare având ca obiect realizarea proiectului de investiţie ”Modernizarea infrastructurii şi protecţia mediului în Portul Constanţa - PROTECT”.

 

12,7 milioane euro este valoarea investiţiilor pe parte de mediu care se vor derula până în 2019.

 

Bugetul proiectului este de 12.696.125 euro, fără TVA, din care 85% reprezintă rata de finanţare CEF, adică 10.791.706 de euro şi 15% contribuţie de la bugetul de stat, respectiv 1.904.419 de euro. Perioada de implementare a proiectului este 01.07.2016 - 31.07.2019. Principalele obiective ale proiectului sunt modernizarea infrastructurii Portului Constanţa prin prelungirea în aliniament a cheiului de acostare existent, aferent Danei DA2, cu o lungime de 130 metri, şi crearea unei platforme în spatele noului front de acostare, cu o suprafaţă de 4.370 metri pătraţi, pentru echiparea cu diverse utilităţi necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice; Amplasarea de echipamente şi utilităţi pe platforma nou-creată, inclusiv o nouă instalaţie de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării şi tratării acestora; Îmbunătăţirea accesului maritim în Portul Constanţa prin înnoirea şi modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare şi a şenalului navigabil; Modernizarea parcului de nave tehnice al Portului Constanţa prin achiziţia unei nave tanc autopropulsat 500 TDW multifuncţionale, pentru colectarea deşeurilor de la nave. Necesitatea implementării acestui proiect a rezultat din obligaţia APC de a asigura în calitate de administraţie portuară o serie de facilităţi privind infrastructura, condiţiile de mediu şi de siguranţă a navigaţiei. APC trebuie să asigure dotarea şi disponibilitatea permanentă a instalaţiilor portuare de a prelua orice tip şi orice cantitate de deşeuri generate de nave şi de reziduuri ale mărfurilor de la navele care fac escală în port. Aceste instalaţii vor procesa sau trata aceste ape uzate şi apoi le vor deversa în condiţiile impuse de convenţiile internaţionale. Proiectul se înscrie în preocupările administraţiei Portului Constanţa cu privire la asigurarea unui mediu curat, ferit de pericole, astfel, contribuind la protejarea ariei ROSPA 0076 „Marea Neagră“. CN APM mai are în vedere construcţia unui terminal de gaze naturale lichefiate în zona fluvio-maritimă a Portului Constanţa. La el, vor avea acces navele fluviale care au motorizare pe LNG. Capacitatea terminalului şi costul lui nu au fost stabilite încă.

 

Proiecte mari din fonduri UE

Un proiect prioritar îl reprezintă realizarea dragajului care va aduce adâncimile la dană la cotele proiectate. Valoarea proiectului este de 40 de milioane euro, cererea de finanţare urmând să fie depusă în 2017, din fonduri europene. Pe plan mediu şi lung se are în vedere dezvoltarea portului printr-un proiect major cu o valoare estimată de un miliard de euro. Aplicaţia pentru finanţarea acestui proiect va fi depusă în 2017, urmând ca procedura să fie demarată din 2018.

 

J.N.: Care sunt contribuţiile plătite de compania portuară administraţiilor locale pe teritoriile cărora îşi desfăşoară activitatea?

N.D.T.: Sumele plătite de CN APM SA administraţiilor locale sunt după cum urmează: 1.859 lei Primăriei Agigea în 2015 şi 33.935 lei în 2016; taxe de 3.162 lei plătite la Primăria Eforie în 2015 şi 1.457 lei în 2016; Primăria Năvodari - 12.213 lei în 2015 şi 10.666 lei în 2016; Primăria Mangalia - 11.753 lei în 2015 şi 7.844 în 2016; Primăria Murfatlar - 75 de lei, atât în 2015, cât şi în 2016; Primăria Constanţa - 2.401.177 lei în 2015 şi 2.440.491 lei în 2016. În total, APC a plătit în 2015 taxe către autorităţile locale în valoare de 2.452.917 lei, iar în 2016, în valoare de 2.514.951 lei.

 

J.N.: Care este relaţia actuală cu sindicatele portuare, date fiind protestele acestora din ultimul timp la adresa fostei conduceri? Care este salariul mediu al angajaţilor companiei portuare? Care este structura angajaţilor - de exemplu, ponderea angajaţilor TESA faţă de celelalte categorii?

N.D.T.: Conducerea companiei a restabilit dialogul cu sindicatele portuare, precum şi cu operatorii portuari. Au avut loc mai multe întâlniri în cadrul cărora se caută soluţii la problemele ridicate în ultima perioadă. Există disponibilitate din ambele părţi şi aceste discuţii vor continua ori de câte ori este nevoie. Primele teme abordate s-au referit la Master Planul Portului Constanţa, la proiectele de investiţii, la o strategie comună privind dezvoltarea portului. Referitor la salariul mediu al angajaţilor CN APM SA Constanţa, în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă în vigoare, părţile - sindicat şi angajator - au convenit asupra respectării clauzei de confidenţialitate a salariilor. În ceea ce priveşte structura de personal, în prezent CN APM are 43% personal TESA, restul de 56% fiind personal muncitor.

 

J.N.: Care este poziţia conducerii companiei cu privire la privatizarea Portului Constanţa? Există demersuri cu privire la declanşarea acestui proces şi care sunt paşii avuţi în vedere?

N.D.T.: Poziţia CN APM SA a fost înaintată către Consiliul de Administraţie, urmând ca acesta să o supună dezbaterii în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor, forumul suprem de conducere a companiei.

 

Tăcere despre DNA

Jurnalul Naţional a vrut să afle dacă există solicitări din partea DNA sau a altor structuri de anchetă cu privire la activitatea managerială a companiei sau dacă sunt persoane care au ocupat funcţii de decizie împotriva cărora s-au declanşat proceduri de atragere a răspunderii şi recuperarea vreunui prejudiciu produs companiei. De asemenea, am întrebat dacă s-a constatat vreun prejudiciu în activitatea foştilor manageri. Directorul general al APC nu a dorit să comenteze asupra acestor situaţii.

 

Trafic oscilant de mărfuri

„Din totalul traficului, 15,76 milioane de tone sunt mărfuri exportate, 14,15 milioane de tone mărfuri importate, 9,96 milioane de tone reprezintă tranzit de mărfuri şi 4,11 milioane de tone, cabotaj. Traficul maritim a fost de 34,29 milioane de tone (33,62 milioane de tone la 30 septembrie 2015), iar cel fluvial, de 9,7 milioane de tone (faţă de 9,8 milioane de tone la 30 septembrie 2015). Creşteri de trafic s-au înregistrat în cazul îngrăşămintelor naturale şi chimice, produselor metalice, petrol brut, minereuri şi deşeuri neferoase, minerale brute sau prelucrate. S-a diminuat decalajul de trafic în cazul cerealelor. Dacă în primul semestru era vorba de o diferenţă de peste trei milioane de tone, faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, la nouă luni diferenţa este de 1,3 milioane de tone, de la 15,84 milioane de tone în septembrie 2015, la 14,53 milioane de tone în septembrie 2016”, Nicolae Dan Tivilichi, director general APC.    

 

„În prezent, capacităţile de preluare, stocare şi tratare a deşeurilor generate de nave sunt insuficiente, în contextul în care Portul Constanţa este tranzitat de un număr în creştere de nave de capacităţi mari” Nicolae Dan Tivilichi, director general APC.

 

Portul Constanţa are din această vară un nou director general, care are de gestionat o situaţie destul de delicată

 

Compania portuară de stat înregistrează an de an profit, dar este departe de potenţialul său maxim

Citeşte mai multe despre:   Nicolae Dan Tivilichi

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Profesor doctor Mircea Beuran: În cancerul pancreatic, simptomele apar târziu

Profesor doctor Mircea Beuran: În cancerul pancreatic, simptomele apar târziu
Pancreasul este un organ de mare complexitate, el produce şi insulină pentru ţinerea în frâu a glicemiei, dar fabrică şi enzime necesare digestiei. Când un obstacol blochează scurgerea...

Fugarii României. Doar unul dintre cele mai „vânate” personaje căutate de Poliție figurează pe site-ul Interpol

Fugarii României. Doar unul dintre cele mai „vânate” personaje căutate de Poliție figurează pe site-ul Interpol
Dacă deschizi pagina de internet a Inspectoratului General al Poliției Române, ai să găsești rubrica denumită „Urmăriți”. Sute de personaje căutate pentru infracțiuni din cele mai diverse. De...

Cristian Muntean, preşedintele ASSAI: Majorarea tarifelor RCA peste noapte nu va mai fi posibilă odată cu intrarea în vigoare a Legii RCA şi a normelor de aplicare

Cristian Muntean, preşedintele ASSAI: Majorarea tarifelor RCA peste noapte nu va mai fi posibilă odată cu intrarea în vigoare a Legii RCA şi a normelor de aplicare
Intrarea în vigoare a noii Norme RCA va aduce, în sfârşit, linişte pe piaţa asigurărilor auto, după ce în ultimii doi ani scanda­lurile legate de majorarea agresivă a tarifelor de...

Cuscra-bodigard a lui Vasile Blaga, specializată în blocarea licitațiilor pierdute

Cuscra-bodigard a lui Vasile Blaga, specializată în blocarea licitațiilor pierdute
Galerie Foto Noua firmă de pază a familiei Blaga-Rudeanu, care a intrat în afacerile cu statul după ce ginerele lui Vasile Blaga a fost trimis în judecată pentru evaziune fiscală, contestă toate licitațiile scoase...

Tensiunea oscilantă este o fază de început a hipertensiunii

Tensiunea oscilantă este o fază de început a hipertensiunii
Hipertensiunea este cea mai răspândită boală şi accidentul vascular cerebral provocat de această afecţiune, în 90% din cazuri, omoară cel mai mult în România. Hipertensiunea este o boală...

Germanii ne predau lecţia şcolilor profesionale

Germanii ne predau lecţia şcolilor profesionale
Ca să ştii cât de bogaţi sunt cetăţenii unei ţări, intră în şcolile lor. România, una dintre cele mai sărace ţări din blocul comunitar, are cel mai puţin finanţat sistem de...

Primăria Arad face investiții de lux în spații verzi. Beneficiarul: o firmă „de casă”

Primăria Arad face investiții de lux în spații verzi. Beneficiarul: o firmă „de casă”
Galerie Foto Începând cu anul 2010, o companie din Arad, despre care mai multe surse locale afirmă că este apropiată de conducerea Primăriei Municipiului Arad, primește fără licitație contracte privind amenajarea...

Cum ajunge “Codul feţei” să spună adevărul, atunci când interlocutorul minte. Metoda cunoscută din serialul “Lie to me”

Cum ajunge “Codul feţei” să spună adevărul, atunci când interlocutorul minte. Metoda cunoscută din serialul “Lie to me”
Galerie Foto Psihologul italian dr. Igor Vitale explică deosebiriile dintre metodele clasice de analiză comportamentală şi cele mai noi descoperiri ştiinţifice, precum interpretarea limbajului nonverbal şi a microexpresiilor,...

Prof. dr. Alexandru Oproiu: În diagnosticul de constipaţie se recomandă tărâţele

Prof. dr. Alexandru Oproiu: În diagnosticul de constipaţie se recomandă tărâţele
Diagnosticul de constipaţie se stabileşte doar când există mai puţin de două scaune pe săptămână, când consistenţa este prea tare şi omul stă mult la toaletă. Remedierea constipaţiei se...

Decizia care a golit România de meseriaşi

Decizia care a golit România de meseriaşi
În 2009 s-a decis ca elevii din gimnaziu să nu mai fie primiţi în şcolile profesionale. După ani de subfinanţare şi de batjocură la nivel înalt, învăţământul de profil primea...

Afacerile lui Puiu Popoviciu, controlate prin mama sa octogenară

Afacerile lui Puiu Popoviciu, controlate prin mama sa octogenară
Separarea laturii civile a dosarului „Băneasa” din procesul penal în urma căruia omul de afaceri Puiu Popoviciu a fost condamnat definitiv la șapte ani de închisoare săptămâna trecută...

Paguba calculată de DNA în cazul Puiu Popoviciu, 1 miliard lei. Valoarea terenurilor estimată de Guvern: 1,23 de miliarde de euro

Paguba calculată de DNA în cazul Puiu Popoviciu, 1 miliard lei. Valoarea terenurilor estimată de Guvern: 1,23 de miliarde de euro
Galerie Foto Cu o sentință definitivă de condamnare la închisioare a afaceristului Puiu Popoviciu și a fostului rector al Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară București, Alecu Ioan Niculae,...

Ordonanţele-capcană moştenite de Educaţie

Ordonanţele-capcană moştenite de Educaţie
Vestea dată de ministrul Educaţiei, Liviu Pop, că din acest an vor mai exista încă două manuale şcolare – pentru sport şi dirigenţie – a stârnit isterie naţională. Doar că manualele nu...

Tatăl poet al Loredanei Groza: O auzeam de la 7 blocuri

Tatăl poet al Loredanei Groza: O auzeam de la 7 blocuri
Galerie Foto Tatăl Loredanei Groza merge din şcoală-n şcoală, împarte cărţi şi le citeşte copiilor, vrea să le dezvolte dragostea pentru lectură. Scrie poezii pentru cei doi nepoţi şi postează versuri pe facebook...

Filmul „albirii” lui Eduard Kovesi și a unui director din Primăria Sibiu. O producţie marca DNA

Filmul „albirii” lui Eduard Kovesi și a unui director din Primăria Sibiu. O producţie marca DNA
Firma care a închiriat, în 2012, un spațiu de la Casa de Cultură a Sindicate­lor Sibiu, al cărei director a fost condamnat la patru ani de închisoare cu suspendare pentru luare de mită, a...
Serviciul de email marketing furnizat de