x close

Nicolae Dan Tivilichi: Portul Constanţa pregăteşte investiţii de un miliard de euro în următorii ani

0
Autor: Daniela Ivan 13 Dec 2016 - 18:31
Nicolae Dan Tivilichi: Portul Constanţa pregăteşte investiţii de un miliard de euro în următorii ani SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Vezi galeria foto


Portul Constanţa este un obiectiv strategic naţional, poarta estică de intrare în Uniunea Europeană, prin care se rulează, an de an, mărfuri de miliarde de euro. Tocmai de aceea, managementul şi acţionariatul acestei companii au fost dintotdeauna subiecte deosebit de sensibile pentru guvernanţi. Cu un şef nou, instalat în vara acestui an, portul are obiective îndrăzneţe de dezvoltare, care presupun investiţii uriaşe. Care este relaţia dintre administraţia portuară şi operatori, cât contribuie portul la bugetele localităţilor învecinate şi care sunt proiectele în derulare, aflăm de la directorul general Nicolae Dan Tivilichi.

 

Jurnalul Naţional: S-au renegociat sau se are în vedere renegocierea contractelor de închiriere semnate cu operatorii portuari? Puteţi nominaliza cazuri concrete, de majorări sau diminuări ale tarifelor?

Nicolae Dan Tivilichi: În prezent, se renegociază contractele de închiriere, procedura fiind aproape de final. Nivelul tarifelor a fost stabilit în urma evaluărilor oficiale aprobate de Consiliul de Administraţie.

 

J.N.: Care este valoarea anuală a chiriilor încasate de administraţia portuară? Câţi astfel de operatori au încheiate contracte cu administraţia portuară?

N.D.T.: În 2015, din totalul veniturilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, veniturile din chirii au reprezentat 31,15%. În prezent, derulăm 472 contracte pentru folosinţa bunurilor de natura domeniului public, adică a terenurilor, precum şi a bunurilor din proprietatea privată a CN APM, respectiv platforme, magazii, spaţii administrative etc.

 

J.N.: Se intenţionează modificarea tarifelor aplicate transportatorilor, în condiţiile în care aceştia acuză faptul că sunt prea mari?

N.D.T.: Administraţia Porturilor nu intenţionează să majoreze tarifele aplicate transportatorilor. Totodată, este necesar să precizăm că tarifele APC reprezintă foarte puţin din totalul tarifelor aplicate navelor care ajung în Portul Constanţa.

 

J.N.: Care este traficul înregistrat anul acesta şi cum a evoluat faţă de ultimii ani? Care sunt rezultatele financiare ale companiei la această dată, comparativ cu anii trecuţi? Ce investiţii sunt avute în vedere cu privire la infrastructura portuară?

N.D.T.: Traficul total de mărfuri înregistrat în porturile maritime româneşti a fost de 44 milioane tone în primele nouă luni ale anului 2016, faţă de 43,46 milioane tone în aceeaşi perioadă a anului 2015, în creştere cu 1,22%. Cantitatea de marfă operată în containere în Portul Constanţa a crescut în perioada analizată cu 8,41%, de la 5,03 milioane tone, la 5,45 milioane tone. Aceasta corespunde unui număr de 550.729 TEU (containere - n.red.), respectiv 507.144 TEU în primele nouă luni ale anului 2015.

 

Din punct de vedere financiar, profitul brut realizat în primele nouă luni ale acestui an este de 108.196.000 lei, faţă de 107.529.000 lei în aceeaşi perioadă a anului trecut.

 

Investiţiile pe care le are în vedere CN APM S.A. se referă în special la infrastructura portuară. În cadrul programului de finanţare “Mecanismul pentru Interconectarea Europei (MIE)” / “Connecting Europe Facility” (CEF), Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, în calitate de beneficiar, şi Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA), în calitate de autoritate de management, au semnat pe 24 octombrie 2016 contractul de finanţare având ca obiect realizarea proiectului de investiţie ”Modernizarea infrastructurii şi protecţia mediului în Portul Constanţa - PROTECT”.

 

12,7 milioane euro este valoarea investiţiilor pe parte de mediu care se vor derula până în 2019.

 

Bugetul proiectului este de 12.696.125 euro, fără TVA, din care 85% reprezintă rata de finanţare CEF, adică 10.791.706 de euro şi 15% contribuţie de la bugetul de stat, respectiv 1.904.419 de euro. Perioada de implementare a proiectului este 01.07.2016 - 31.07.2019. Principalele obiective ale proiectului sunt modernizarea infrastructurii Portului Constanţa prin prelungirea în aliniament a cheiului de acostare existent, aferent Danei DA2, cu o lungime de 130 metri, şi crearea unei platforme în spatele noului front de acostare, cu o suprafaţă de 4.370 metri pătraţi, pentru echiparea cu diverse utilităţi necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice; Amplasarea de echipamente şi utilităţi pe platforma nou-creată, inclusiv o nouă instalaţie de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării şi tratării acestora; Îmbunătăţirea accesului maritim în Portul Constanţa prin înnoirea şi modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare şi a şenalului navigabil; Modernizarea parcului de nave tehnice al Portului Constanţa prin achiziţia unei nave tanc autopropulsat 500 TDW multifuncţionale, pentru colectarea deşeurilor de la nave. Necesitatea implementării acestui proiect a rezultat din obligaţia APC de a asigura în calitate de administraţie portuară o serie de facilităţi privind infrastructura, condiţiile de mediu şi de siguranţă a navigaţiei. APC trebuie să asigure dotarea şi disponibilitatea permanentă a instalaţiilor portuare de a prelua orice tip şi orice cantitate de deşeuri generate de nave şi de reziduuri ale mărfurilor de la navele care fac escală în port. Aceste instalaţii vor procesa sau trata aceste ape uzate şi apoi le vor deversa în condiţiile impuse de convenţiile internaţionale. Proiectul se înscrie în preocupările administraţiei Portului Constanţa cu privire la asigurarea unui mediu curat, ferit de pericole, astfel, contribuind la protejarea ariei ROSPA 0076 „Marea Neagră“. CN APM mai are în vedere construcţia unui terminal de gaze naturale lichefiate în zona fluvio-maritimă a Portului Constanţa. La el, vor avea acces navele fluviale care au motorizare pe LNG. Capacitatea terminalului şi costul lui nu au fost stabilite încă.

 

Proiecte mari din fonduri UE

Un proiect prioritar îl reprezintă realizarea dragajului care va aduce adâncimile la dană la cotele proiectate. Valoarea proiectului este de 40 de milioane euro, cererea de finanţare urmând să fie depusă în 2017, din fonduri europene. Pe plan mediu şi lung se are în vedere dezvoltarea portului printr-un proiect major cu o valoare estimată de un miliard de euro. Aplicaţia pentru finanţarea acestui proiect va fi depusă în 2017, urmând ca procedura să fie demarată din 2018.

 

J.N.: Care sunt contribuţiile plătite de compania portuară administraţiilor locale pe teritoriile cărora îşi desfăşoară activitatea?

N.D.T.: Sumele plătite de CN APM SA administraţiilor locale sunt după cum urmează: 1.859 lei Primăriei Agigea în 2015 şi 33.935 lei în 2016; taxe de 3.162 lei plătite la Primăria Eforie în 2015 şi 1.457 lei în 2016; Primăria Năvodari - 12.213 lei în 2015 şi 10.666 lei în 2016; Primăria Mangalia - 11.753 lei în 2015 şi 7.844 în 2016; Primăria Murfatlar - 75 de lei, atât în 2015, cât şi în 2016; Primăria Constanţa - 2.401.177 lei în 2015 şi 2.440.491 lei în 2016. În total, APC a plătit în 2015 taxe către autorităţile locale în valoare de 2.452.917 lei, iar în 2016, în valoare de 2.514.951 lei.

 

J.N.: Care este relaţia actuală cu sindicatele portuare, date fiind protestele acestora din ultimul timp la adresa fostei conduceri? Care este salariul mediu al angajaţilor companiei portuare? Care este structura angajaţilor - de exemplu, ponderea angajaţilor TESA faţă de celelalte categorii?

N.D.T.: Conducerea companiei a restabilit dialogul cu sindicatele portuare, precum şi cu operatorii portuari. Au avut loc mai multe întâlniri în cadrul cărora se caută soluţii la problemele ridicate în ultima perioadă. Există disponibilitate din ambele părţi şi aceste discuţii vor continua ori de câte ori este nevoie. Primele teme abordate s-au referit la Master Planul Portului Constanţa, la proiectele de investiţii, la o strategie comună privind dezvoltarea portului. Referitor la salariul mediu al angajaţilor CN APM SA Constanţa, în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă în vigoare, părţile - sindicat şi angajator - au convenit asupra respectării clauzei de confidenţialitate a salariilor. În ceea ce priveşte structura de personal, în prezent CN APM are 43% personal TESA, restul de 56% fiind personal muncitor.

 

J.N.: Care este poziţia conducerii companiei cu privire la privatizarea Portului Constanţa? Există demersuri cu privire la declanşarea acestui proces şi care sunt paşii avuţi în vedere?

N.D.T.: Poziţia CN APM SA a fost înaintată către Consiliul de Administraţie, urmând ca acesta să o supună dezbaterii în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor, forumul suprem de conducere a companiei.

 

Tăcere despre DNA

Jurnalul Naţional a vrut să afle dacă există solicitări din partea DNA sau a altor structuri de anchetă cu privire la activitatea managerială a companiei sau dacă sunt persoane care au ocupat funcţii de decizie împotriva cărora s-au declanşat proceduri de atragere a răspunderii şi recuperarea vreunui prejudiciu produs companiei. De asemenea, am întrebat dacă s-a constatat vreun prejudiciu în activitatea foştilor manageri. Directorul general al APC nu a dorit să comenteze asupra acestor situaţii.

 

Trafic oscilant de mărfuri

„Din totalul traficului, 15,76 milioane de tone sunt mărfuri exportate, 14,15 milioane de tone mărfuri importate, 9,96 milioane de tone reprezintă tranzit de mărfuri şi 4,11 milioane de tone, cabotaj. Traficul maritim a fost de 34,29 milioane de tone (33,62 milioane de tone la 30 septembrie 2015), iar cel fluvial, de 9,7 milioane de tone (faţă de 9,8 milioane de tone la 30 septembrie 2015). Creşteri de trafic s-au înregistrat în cazul îngrăşămintelor naturale şi chimice, produselor metalice, petrol brut, minereuri şi deşeuri neferoase, minerale brute sau prelucrate. S-a diminuat decalajul de trafic în cazul cerealelor. Dacă în primul semestru era vorba de o diferenţă de peste trei milioane de tone, faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, la nouă luni diferenţa este de 1,3 milioane de tone, de la 15,84 milioane de tone în septembrie 2015, la 14,53 milioane de tone în septembrie 2016”, Nicolae Dan Tivilichi, director general APC.    

 

„În prezent, capacităţile de preluare, stocare şi tratare a deşeurilor generate de nave sunt insuficiente, în contextul în care Portul Constanţa este tranzitat de un număr în creştere de nave de capacităţi mari” Nicolae Dan Tivilichi, director general APC.

 

Portul Constanţa are din această vară un nou director general, care are de gestionat o situaţie destul de delicată

 

Compania portuară de stat înregistrează an de an profit, dar este departe de potenţialul său maxim

Citeşte mai multe despre:   Nicolae Dan Tivilichi

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 2606


Mai multe titluri din categorie

​​​​​​​Mugur Isărescu: Am risipit aproape doi ani în dezbateri confuze, să ajungem în final tot la Codul Civil

​​​​​​​Mugur Isărescu: Am risipit aproape doi ani în dezbateri confuze, să ajungem în final tot la Codul Civil
Mugur Isărescu este cel mai longeviv șef de instituție cu caracter național. Unii s-au plictisit de stabilitatea din fruntea BNR, alții sunt enervați de ,, rezistența” la erodare  a guvernatorului. Nu...

Anda Adam ne-a mărturisit cum se simte în postura de mamă: “E un sentiment unic, practic am început o viaţă nouă”

Anda Adam ne-a mărturisit cum se simte în postura de mamă: “E un sentiment unic, practic am început o viaţă nouă”
Galerie Foto Cântăreaţa Anda Adam este, fără îndoială, una dintre atracţiile celui de-al 11-lea sezon al show-ului “Te cunosc de undeva!”, care debutează mâine la Antena 1. Artista ne-a povestit c...

Un inculpat din afacerea retrocedărilor din Constanța, contracte cu statul de peste 140 milioane de lei

Un inculpat din afacerea retrocedărilor din Constanța, contracte cu statul de peste 140 milioane de lei
Compania condusă de unul dintre protagoniștii din dosarul privind retrocedarea, în perioada 2002-2005, a unor terenuri intravilane din Constanța, cu un prejudiciu calculat la peste 114 milioane de euro, asigură...

CCR: Alte cinci articole din Codul de Procedură Penală încalcă drepturile omului și Constituția

CCR: Alte cinci articole din Codul de Procedură Penală încalcă drepturile omului și Constituția
Galerie Foto Seria constatării neconstituționalității unor prevederi ale legilor penale în vigoare continuă. În data de 17 ianuarie 2017, Curtea Constituțională a admis, cu unanimitate de voturi, faptul că nu mai...

Zeci de dosare ale DNA trimise în judecată riscă să fie anulate. Lista „penalilor” care pot profita de vidul legislativ

Zeci de dosare ale DNA trimise în judecată riscă să fie anulate. Lista „penalilor” care pot profita de vidul legislativ
Galerie Foto Inoperabilitatea prevederilor articolului 297, alineat 1 Cod Penal, care prevedea și pedepsea abuzul în serviciu, ca urmare a faptului că textul nu a fost pus în concordanță cu prevederile Constituției....

Strămoșul mecanic al app-ului de azi: Mașina de scris vorbele pronunțate

Strămoșul mecanic al app-ului de azi: Mașina de scris vorbele pronunțate
În multe domenii, românii s-au dovedit de-a lungul timpului unii dintre cei mai ingenioși oameni de pe planetă. Așa se face că și în cel al scrisului, al tiparului, suntem printre pionierii...

Noul val al exodului românesc lovește la temelia economiei

Noul val al exodului românesc lovește la temelia economiei
Galerie Foto Procentual România e națiunea cu cea mai mare creștere a diasporei din întreaga lume, fiind întrecută doar de Siria, care e în război. Comparația e cu atât mai șocantă cu cât...

UPDATE - Muzeul de Geologie adăposteşte radiaţii mai puternice decât centrala de la Cernobîl

UPDATE - Muzeul de Geologie adăposteşte radiaţii mai puternice decât centrala de la Cernobîl
Jurnalistul GSP Cătălin Tolontan își cere scuze publice pentru erorile din articolul legat de radiațiile de la Muzeul de Geologie din centrul Bucureștiului. În același timp, Tolontan susține...

Dr. Gabriel Tatu-Chiţoiu: Inimile prea rapide sau prea lente scad irigarea cu sânge

Dr. Gabriel Tatu-Chiţoiu: Inimile prea rapide sau prea lente scad irigarea cu sânge
Galerie Foto Sunt cardiaci care se vaită de un galop al inimii, apărut pe neşteptate, şi starea lor de rău îi alarmează. Aritmiile sunt explicate de medic primar doctor Gabriel Tatu Chiţoiu, preşedinte al Societăţii...

Cum vor arăta mall-urile viitorului

Cum vor arăta mall-urile viitorului
Capitala are în prezent 15 centre comerciale, 11 parcuri de retail şi şase galerii comerciale care găzduiesc aproximativ 2.700 de magazine. Vorbim de 650 de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne la 1...

Băsescu, ales președinte al creditorilor lui Băsescu

Băsescu, ales președinte al creditorilor lui Băsescu
Galerie Foto Procesul privind insolvența fabricii de pui din Portul Constanța, controlată de familia lui Mircea Băsescu, a intrat într-o nouă etapă. Teoretic, la cererea lichidatorului judiciar al SC Fattoria Terrantica...