x close

Nicolae Dan Tivilichi: Portul Constanţa pregăteşte investiţii de un miliard de euro în următorii ani

0
Autor: Daniela Ivan 13 Dec 2016 - 18:31
Nicolae Dan Tivilichi: Portul Constanţa pregăteşte investiţii de un miliard de euro în următorii ani SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Vezi galeria foto


Portul Constanţa este un obiectiv strategic naţional, poarta estică de intrare în Uniunea Europeană, prin care se rulează, an de an, mărfuri de miliarde de euro. Tocmai de aceea, managementul şi acţionariatul acestei companii au fost dintotdeauna subiecte deosebit de sensibile pentru guvernanţi. Cu un şef nou, instalat în vara acestui an, portul are obiective îndrăzneţe de dezvoltare, care presupun investiţii uriaşe. Care este relaţia dintre administraţia portuară şi operatori, cât contribuie portul la bugetele localităţilor învecinate şi care sunt proiectele în derulare, aflăm de la directorul general Nicolae Dan Tivilichi.

 

Jurnalul Naţional: S-au renegociat sau se are în vedere renegocierea contractelor de închiriere semnate cu operatorii portuari? Puteţi nominaliza cazuri concrete, de majorări sau diminuări ale tarifelor?

Nicolae Dan Tivilichi: În prezent, se renegociază contractele de închiriere, procedura fiind aproape de final. Nivelul tarifelor a fost stabilit în urma evaluărilor oficiale aprobate de Consiliul de Administraţie.

 

J.N.: Care este valoarea anuală a chiriilor încasate de administraţia portuară? Câţi astfel de operatori au încheiate contracte cu administraţia portuară?

N.D.T.: În 2015, din totalul veniturilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, veniturile din chirii au reprezentat 31,15%. În prezent, derulăm 472 contracte pentru folosinţa bunurilor de natura domeniului public, adică a terenurilor, precum şi a bunurilor din proprietatea privată a CN APM, respectiv platforme, magazii, spaţii administrative etc.

 

J.N.: Se intenţionează modificarea tarifelor aplicate transportatorilor, în condiţiile în care aceştia acuză faptul că sunt prea mari?

N.D.T.: Administraţia Porturilor nu intenţionează să majoreze tarifele aplicate transportatorilor. Totodată, este necesar să precizăm că tarifele APC reprezintă foarte puţin din totalul tarifelor aplicate navelor care ajung în Portul Constanţa.

 

J.N.: Care este traficul înregistrat anul acesta şi cum a evoluat faţă de ultimii ani? Care sunt rezultatele financiare ale companiei la această dată, comparativ cu anii trecuţi? Ce investiţii sunt avute în vedere cu privire la infrastructura portuară?

N.D.T.: Traficul total de mărfuri înregistrat în porturile maritime româneşti a fost de 44 milioane tone în primele nouă luni ale anului 2016, faţă de 43,46 milioane tone în aceeaşi perioadă a anului 2015, în creştere cu 1,22%. Cantitatea de marfă operată în containere în Portul Constanţa a crescut în perioada analizată cu 8,41%, de la 5,03 milioane tone, la 5,45 milioane tone. Aceasta corespunde unui număr de 550.729 TEU (containere - n.red.), respectiv 507.144 TEU în primele nouă luni ale anului 2015.

 

Din punct de vedere financiar, profitul brut realizat în primele nouă luni ale acestui an este de 108.196.000 lei, faţă de 107.529.000 lei în aceeaşi perioadă a anului trecut.

 

Investiţiile pe care le are în vedere CN APM S.A. se referă în special la infrastructura portuară. În cadrul programului de finanţare “Mecanismul pentru Interconectarea Europei (MIE)” / “Connecting Europe Facility” (CEF), Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, în calitate de beneficiar, şi Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA), în calitate de autoritate de management, au semnat pe 24 octombrie 2016 contractul de finanţare având ca obiect realizarea proiectului de investiţie ”Modernizarea infrastructurii şi protecţia mediului în Portul Constanţa - PROTECT”.

 

12,7 milioane euro este valoarea investiţiilor pe parte de mediu care se vor derula până în 2019.

 

Bugetul proiectului este de 12.696.125 euro, fără TVA, din care 85% reprezintă rata de finanţare CEF, adică 10.791.706 de euro şi 15% contribuţie de la bugetul de stat, respectiv 1.904.419 de euro. Perioada de implementare a proiectului este 01.07.2016 - 31.07.2019. Principalele obiective ale proiectului sunt modernizarea infrastructurii Portului Constanţa prin prelungirea în aliniament a cheiului de acostare existent, aferent Danei DA2, cu o lungime de 130 metri, şi crearea unei platforme în spatele noului front de acostare, cu o suprafaţă de 4.370 metri pătraţi, pentru echiparea cu diverse utilităţi necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice; Amplasarea de echipamente şi utilităţi pe platforma nou-creată, inclusiv o nouă instalaţie de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării şi tratării acestora; Îmbunătăţirea accesului maritim în Portul Constanţa prin înnoirea şi modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare şi a şenalului navigabil; Modernizarea parcului de nave tehnice al Portului Constanţa prin achiziţia unei nave tanc autopropulsat 500 TDW multifuncţionale, pentru colectarea deşeurilor de la nave. Necesitatea implementării acestui proiect a rezultat din obligaţia APC de a asigura în calitate de administraţie portuară o serie de facilităţi privind infrastructura, condiţiile de mediu şi de siguranţă a navigaţiei. APC trebuie să asigure dotarea şi disponibilitatea permanentă a instalaţiilor portuare de a prelua orice tip şi orice cantitate de deşeuri generate de nave şi de reziduuri ale mărfurilor de la navele care fac escală în port. Aceste instalaţii vor procesa sau trata aceste ape uzate şi apoi le vor deversa în condiţiile impuse de convenţiile internaţionale. Proiectul se înscrie în preocupările administraţiei Portului Constanţa cu privire la asigurarea unui mediu curat, ferit de pericole, astfel, contribuind la protejarea ariei ROSPA 0076 „Marea Neagră“. CN APM mai are în vedere construcţia unui terminal de gaze naturale lichefiate în zona fluvio-maritimă a Portului Constanţa. La el, vor avea acces navele fluviale care au motorizare pe LNG. Capacitatea terminalului şi costul lui nu au fost stabilite încă.

 

Proiecte mari din fonduri UE

Un proiect prioritar îl reprezintă realizarea dragajului care va aduce adâncimile la dană la cotele proiectate. Valoarea proiectului este de 40 de milioane euro, cererea de finanţare urmând să fie depusă în 2017, din fonduri europene. Pe plan mediu şi lung se are în vedere dezvoltarea portului printr-un proiect major cu o valoare estimată de un miliard de euro. Aplicaţia pentru finanţarea acestui proiect va fi depusă în 2017, urmând ca procedura să fie demarată din 2018.

 

J.N.: Care sunt contribuţiile plătite de compania portuară administraţiilor locale pe teritoriile cărora îşi desfăşoară activitatea?

N.D.T.: Sumele plătite de CN APM SA administraţiilor locale sunt după cum urmează: 1.859 lei Primăriei Agigea în 2015 şi 33.935 lei în 2016; taxe de 3.162 lei plătite la Primăria Eforie în 2015 şi 1.457 lei în 2016; Primăria Năvodari - 12.213 lei în 2015 şi 10.666 lei în 2016; Primăria Mangalia - 11.753 lei în 2015 şi 7.844 în 2016; Primăria Murfatlar - 75 de lei, atât în 2015, cât şi în 2016; Primăria Constanţa - 2.401.177 lei în 2015 şi 2.440.491 lei în 2016. În total, APC a plătit în 2015 taxe către autorităţile locale în valoare de 2.452.917 lei, iar în 2016, în valoare de 2.514.951 lei.

 

J.N.: Care este relaţia actuală cu sindicatele portuare, date fiind protestele acestora din ultimul timp la adresa fostei conduceri? Care este salariul mediu al angajaţilor companiei portuare? Care este structura angajaţilor - de exemplu, ponderea angajaţilor TESA faţă de celelalte categorii?

N.D.T.: Conducerea companiei a restabilit dialogul cu sindicatele portuare, precum şi cu operatorii portuari. Au avut loc mai multe întâlniri în cadrul cărora se caută soluţii la problemele ridicate în ultima perioadă. Există disponibilitate din ambele părţi şi aceste discuţii vor continua ori de câte ori este nevoie. Primele teme abordate s-au referit la Master Planul Portului Constanţa, la proiectele de investiţii, la o strategie comună privind dezvoltarea portului. Referitor la salariul mediu al angajaţilor CN APM SA Constanţa, în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă în vigoare, părţile - sindicat şi angajator - au convenit asupra respectării clauzei de confidenţialitate a salariilor. În ceea ce priveşte structura de personal, în prezent CN APM are 43% personal TESA, restul de 56% fiind personal muncitor.

 

J.N.: Care este poziţia conducerii companiei cu privire la privatizarea Portului Constanţa? Există demersuri cu privire la declanşarea acestui proces şi care sunt paşii avuţi în vedere?

N.D.T.: Poziţia CN APM SA a fost înaintată către Consiliul de Administraţie, urmând ca acesta să o supună dezbaterii în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor, forumul suprem de conducere a companiei.

 

Tăcere despre DNA

Jurnalul Naţional a vrut să afle dacă există solicitări din partea DNA sau a altor structuri de anchetă cu privire la activitatea managerială a companiei sau dacă sunt persoane care au ocupat funcţii de decizie împotriva cărora s-au declanşat proceduri de atragere a răspunderii şi recuperarea vreunui prejudiciu produs companiei. De asemenea, am întrebat dacă s-a constatat vreun prejudiciu în activitatea foştilor manageri. Directorul general al APC nu a dorit să comenteze asupra acestor situaţii.

 

Trafic oscilant de mărfuri

„Din totalul traficului, 15,76 milioane de tone sunt mărfuri exportate, 14,15 milioane de tone mărfuri importate, 9,96 milioane de tone reprezintă tranzit de mărfuri şi 4,11 milioane de tone, cabotaj. Traficul maritim a fost de 34,29 milioane de tone (33,62 milioane de tone la 30 septembrie 2015), iar cel fluvial, de 9,7 milioane de tone (faţă de 9,8 milioane de tone la 30 septembrie 2015). Creşteri de trafic s-au înregistrat în cazul îngrăşămintelor naturale şi chimice, produselor metalice, petrol brut, minereuri şi deşeuri neferoase, minerale brute sau prelucrate. S-a diminuat decalajul de trafic în cazul cerealelor. Dacă în primul semestru era vorba de o diferenţă de peste trei milioane de tone, faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, la nouă luni diferenţa este de 1,3 milioane de tone, de la 15,84 milioane de tone în septembrie 2015, la 14,53 milioane de tone în septembrie 2016”, Nicolae Dan Tivilichi, director general APC.    

 

„În prezent, capacităţile de preluare, stocare şi tratare a deşeurilor generate de nave sunt insuficiente, în contextul în care Portul Constanţa este tranzitat de un număr în creştere de nave de capacităţi mari” Nicolae Dan Tivilichi, director general APC.

 

Portul Constanţa are din această vară un nou director general, care are de gestionat o situaţie destul de delicată

 

Compania portuară de stat înregistrează an de an profit, dar este departe de potenţialul său maxim

Citeşte mai multe despre:   Nicolae Dan Tivilichi

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 2186


Mai multe titluri din categorie

Familia generalului Coldea, vacanță și afaceri ascunse în Seychelles

Familia generalului Coldea, vacanță și afaceri ascunse în Seychelles
Galerie Foto La un an de la vacanța lui Florian Coldea în Seychelles, în compania lui Sebastian Ghiță, vărul generalului SRI a vândut părțile sociale ale unei firme din Cluj către un offshore cu sediul...

Daniel Dăianu: “E nevoie de o politică publică în care să se ţină cont de exodul demografic”

Daniel Dăianu: “E nevoie de o politică publică în care să se ţină cont de exodul demografic”
Anul 2017 este crucial pentru economia României. Se măresc salarii şi pensii, scad taxe şi impozite. Cum vom reuşi să menţinem deficitul bugetar sub 3% din PIB în condiţiile în care veniturile fi...

Legătura dintre BMW-ul lui Coldea şi un afacerist corupt

Legătura dintre BMW-ul lui Coldea şi un afacerist corupt
Galerie Foto Familia fostului prim-adjunct al directorului Serviciului Român de Informații este conectată la afacerile controversatului Călin Mihai Stoia, membru al grupării de afaceriști care gravitează de ani de zile &i...

Dr. Monica Gheorghiu: În puţine cazuri obezitatea este produsă de glande

Dr. Monica Gheorghiu: În puţine cazuri obezitatea este produsă de glande
Galerie Foto Tiroida este cea mai populară glandă, oamenii uneori o acuză pe nedrept, adesea nu ştiu ce efecte are asupra purtării individului, asupra sănătăţii lui. Interviu cu medic primar doctor Monica Gheorghiu de...

O anchetă dispărută. Sau cum a uitat DNA să o ancheteze pe cumnata Laurei Codruţa Kovesi

O anchetă dispărută. Sau cum a uitat DNA să o ancheteze pe cumnata Laurei Codruţa Kovesi
Galerie Foto Una dintre cele 11 societăți care activează pe piața cărnii din România investigate, în anul 2005, de Oficiul European de Luptă Atifraudă (OLAF) a avut-o drept cenzor pe cumnata Laurei Codruța...

Preoții oropsiți fac concurență Bisericii Ortodoxe

Preoții oropsiți fac concurență Bisericii Ortodoxe
În ultimii an, tot mai mulți preoți se rup de Biserica Ortodoxă Română (BOR), acuzând abuzurile de la vârful instituției religioase. Ulterior iau calea așa-numitelor biserici...

Cine se află în spatele ascensiunii generalului Coldea

Cine se află în spatele ascensiunii generalului Coldea
Galerie Foto Scandalul suspendării lui Florian Coldea de la conducerea operativă a Serviciului Român de Informații, ca urmare a dezvăluirilor făcute de Sebastian Ghiță, scoate la lumină informații și legături...

Actorul de comedie Cătălin Bordea îşi surprinde soţia cu gesturi "tandre": “Duc gunoiul, mai spăl o farfurie…”

Actorul de comedie Cătălin Bordea îşi surprinde soţia cu gesturi "tandre":  “Duc gunoiul, mai spăl o farfurie…”
Galerie Foto De mai bine de cinci ani, Cătălin Bordea face echipă cu Dan Capatos, în cel mai picant show din România. De luni, echipa s-a mărit, prin veni­rea Anisiei Gafton, una dintre puţi­nele actriţe de...

Raport: Parchetul a clasat dosarul deschis de Kovesi pe numele lui Vîntu

Raport: Parchetul a clasat dosarul deschis de Kovesi pe numele lui Vîntu
Galerie Foto Raportul lichidatorului judiciar al Băncii Române de Scont, publicat de curând, bancă aflată în procedură de faliment, devoalează faptul că, în anul 2011, Parchetul General, condus la acea...

Procurorul Iacob s-a deplasat personal la Jakarta, fără îndeplinirea procedurilor de extrădare

Procurorul Iacob s-a deplasat personal la Jakarta, fără îndeplinirea procedurilor de extrădare
Nicolae Popa, fostul director al Gelsor, confirmă informațiile prezentate de “Jurnalul Național”, în cursul săptămânii trecute, cu privire la o audiere conspirativă a sa, la Jakarta, de...

Tolo.ro: Casa de Sănătate: Doar în ultimii 3 ani, Vitalaire a încasat bani în numele a 1.500 de MORŢI de la 41 de Case Judeţene de Sănătate, plus Bucureşti

Tolo.ro: Casa de Sănătate: Doar în ultimii 3 ani, Vitalaire a încasat bani în numele a 1.500 de MORŢI de la 41 de Case Judeţene de Sănătate, plus Bucureşti
Doar din 2014 și pînă azi, Casele de Sănătate au făcut plăți pentru 1.500 de morți în contul AirLiquide Vitalaire SRL. În 13 județe, numărul plăților este foarte mare și doar...

„Fabricile de bani” ținute închise de România

„Fabricile de bani” ținute închise de România
Debutul finanţării proiectelor europene pentru perioada 2014-2020 are o întârziere de trei ani. Cu mici excepții, liniile de finanțare au rămas blocate anul trecut. Au fost începute câteva...

Pe cine a deszăpezit Guvernul Cioloş în ultimele zile de mandat

Pe cine a deszăpezit Guvernul Cioloş în ultimele zile de mandat
Galerie Foto Sute de milioane de lei au plecat, în ultimele zile de domnie a Guvernului tehnocrat, către unele firme selectate de către CNAIR pentru deszăpezirea drumurilor naționale, a drumurilor județene sau a...

Ruptura ligamentelor încrucişate, mai rea decât fractura de oase

Ruptura ligamentelor încrucişate, mai rea decât fractura de oase
Unii oameni pot rămâne cu genunchiul blocat în unghi drept, chiar şi dacă nu fac un efort deosebit, şi nu ştiu că nu e bine să îl forţeze pentru a-l îndrepta. Intenţia neştiutorilor...

„Păcatele slujitorilor Domnului”. Eroi aruncați în mijlocul străzii

„Păcatele slujitorilor Domnului”. Eroi aruncați în mijlocul străzii
Galerie Foto Dacă s-ar face un top al țărilor care își bat joc de martirii care și-au dat viața pentru patrie, România ar fi cu siguranță în frunte. Iar evenimentul care ar ține-o mult timp acolo are printr...