x close

Nicolae Dan Tivilichi: Portul Constanţa pregăteşte investiţii de un miliard de euro în următorii ani

0
Autor: Daniela Ivan 13 Dec 2016 - 18:31
Nicolae Dan Tivilichi: Portul Constanţa pregăteşte investiţii de un miliard de euro în următorii ani SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Vezi galeria foto


Portul Constanţa este un obiectiv strategic naţional, poarta estică de intrare în Uniunea Europeană, prin care se rulează, an de an, mărfuri de miliarde de euro. Tocmai de aceea, managementul şi acţionariatul acestei companii au fost dintotdeauna subiecte deosebit de sensibile pentru guvernanţi. Cu un şef nou, instalat în vara acestui an, portul are obiective îndrăzneţe de dezvoltare, care presupun investiţii uriaşe. Care este relaţia dintre administraţia portuară şi operatori, cât contribuie portul la bugetele localităţilor învecinate şi care sunt proiectele în derulare, aflăm de la directorul general Nicolae Dan Tivilichi.

 

Jurnalul Naţional: S-au renegociat sau se are în vedere renegocierea contractelor de închiriere semnate cu operatorii portuari? Puteţi nominaliza cazuri concrete, de majorări sau diminuări ale tarifelor?

Nicolae Dan Tivilichi: În prezent, se renegociază contractele de închiriere, procedura fiind aproape de final. Nivelul tarifelor a fost stabilit în urma evaluărilor oficiale aprobate de Consiliul de Administraţie.

 

J.N.: Care este valoarea anuală a chiriilor încasate de administraţia portuară? Câţi astfel de operatori au încheiate contracte cu administraţia portuară?

N.D.T.: În 2015, din totalul veniturilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, veniturile din chirii au reprezentat 31,15%. În prezent, derulăm 472 contracte pentru folosinţa bunurilor de natura domeniului public, adică a terenurilor, precum şi a bunurilor din proprietatea privată a CN APM, respectiv platforme, magazii, spaţii administrative etc.

 

J.N.: Se intenţionează modificarea tarifelor aplicate transportatorilor, în condiţiile în care aceştia acuză faptul că sunt prea mari?

N.D.T.: Administraţia Porturilor nu intenţionează să majoreze tarifele aplicate transportatorilor. Totodată, este necesar să precizăm că tarifele APC reprezintă foarte puţin din totalul tarifelor aplicate navelor care ajung în Portul Constanţa.

 

J.N.: Care este traficul înregistrat anul acesta şi cum a evoluat faţă de ultimii ani? Care sunt rezultatele financiare ale companiei la această dată, comparativ cu anii trecuţi? Ce investiţii sunt avute în vedere cu privire la infrastructura portuară?

N.D.T.: Traficul total de mărfuri înregistrat în porturile maritime româneşti a fost de 44 milioane tone în primele nouă luni ale anului 2016, faţă de 43,46 milioane tone în aceeaşi perioadă a anului 2015, în creştere cu 1,22%. Cantitatea de marfă operată în containere în Portul Constanţa a crescut în perioada analizată cu 8,41%, de la 5,03 milioane tone, la 5,45 milioane tone. Aceasta corespunde unui număr de 550.729 TEU (containere - n.red.), respectiv 507.144 TEU în primele nouă luni ale anului 2015.

 

Din punct de vedere financiar, profitul brut realizat în primele nouă luni ale acestui an este de 108.196.000 lei, faţă de 107.529.000 lei în aceeaşi perioadă a anului trecut.

 

Investiţiile pe care le are în vedere CN APM S.A. se referă în special la infrastructura portuară. În cadrul programului de finanţare “Mecanismul pentru Interconectarea Europei (MIE)” / “Connecting Europe Facility” (CEF), Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, în calitate de beneficiar, şi Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA), în calitate de autoritate de management, au semnat pe 24 octombrie 2016 contractul de finanţare având ca obiect realizarea proiectului de investiţie ”Modernizarea infrastructurii şi protecţia mediului în Portul Constanţa - PROTECT”.

 

12,7 milioane euro este valoarea investiţiilor pe parte de mediu care se vor derula până în 2019.

 

Bugetul proiectului este de 12.696.125 euro, fără TVA, din care 85% reprezintă rata de finanţare CEF, adică 10.791.706 de euro şi 15% contribuţie de la bugetul de stat, respectiv 1.904.419 de euro. Perioada de implementare a proiectului este 01.07.2016 - 31.07.2019. Principalele obiective ale proiectului sunt modernizarea infrastructurii Portului Constanţa prin prelungirea în aliniament a cheiului de acostare existent, aferent Danei DA2, cu o lungime de 130 metri, şi crearea unei platforme în spatele noului front de acostare, cu o suprafaţă de 4.370 metri pătraţi, pentru echiparea cu diverse utilităţi necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice; Amplasarea de echipamente şi utilităţi pe platforma nou-creată, inclusiv o nouă instalaţie de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării şi tratării acestora; Îmbunătăţirea accesului maritim în Portul Constanţa prin înnoirea şi modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare şi a şenalului navigabil; Modernizarea parcului de nave tehnice al Portului Constanţa prin achiziţia unei nave tanc autopropulsat 500 TDW multifuncţionale, pentru colectarea deşeurilor de la nave. Necesitatea implementării acestui proiect a rezultat din obligaţia APC de a asigura în calitate de administraţie portuară o serie de facilităţi privind infrastructura, condiţiile de mediu şi de siguranţă a navigaţiei. APC trebuie să asigure dotarea şi disponibilitatea permanentă a instalaţiilor portuare de a prelua orice tip şi orice cantitate de deşeuri generate de nave şi de reziduuri ale mărfurilor de la navele care fac escală în port. Aceste instalaţii vor procesa sau trata aceste ape uzate şi apoi le vor deversa în condiţiile impuse de convenţiile internaţionale. Proiectul se înscrie în preocupările administraţiei Portului Constanţa cu privire la asigurarea unui mediu curat, ferit de pericole, astfel, contribuind la protejarea ariei ROSPA 0076 „Marea Neagră“. CN APM mai are în vedere construcţia unui terminal de gaze naturale lichefiate în zona fluvio-maritimă a Portului Constanţa. La el, vor avea acces navele fluviale care au motorizare pe LNG. Capacitatea terminalului şi costul lui nu au fost stabilite încă.

 

Proiecte mari din fonduri UE

Un proiect prioritar îl reprezintă realizarea dragajului care va aduce adâncimile la dană la cotele proiectate. Valoarea proiectului este de 40 de milioane euro, cererea de finanţare urmând să fie depusă în 2017, din fonduri europene. Pe plan mediu şi lung se are în vedere dezvoltarea portului printr-un proiect major cu o valoare estimată de un miliard de euro. Aplicaţia pentru finanţarea acestui proiect va fi depusă în 2017, urmând ca procedura să fie demarată din 2018.

 

J.N.: Care sunt contribuţiile plătite de compania portuară administraţiilor locale pe teritoriile cărora îşi desfăşoară activitatea?

N.D.T.: Sumele plătite de CN APM SA administraţiilor locale sunt după cum urmează: 1.859 lei Primăriei Agigea în 2015 şi 33.935 lei în 2016; taxe de 3.162 lei plătite la Primăria Eforie în 2015 şi 1.457 lei în 2016; Primăria Năvodari - 12.213 lei în 2015 şi 10.666 lei în 2016; Primăria Mangalia - 11.753 lei în 2015 şi 7.844 în 2016; Primăria Murfatlar - 75 de lei, atât în 2015, cât şi în 2016; Primăria Constanţa - 2.401.177 lei în 2015 şi 2.440.491 lei în 2016. În total, APC a plătit în 2015 taxe către autorităţile locale în valoare de 2.452.917 lei, iar în 2016, în valoare de 2.514.951 lei.

 

J.N.: Care este relaţia actuală cu sindicatele portuare, date fiind protestele acestora din ultimul timp la adresa fostei conduceri? Care este salariul mediu al angajaţilor companiei portuare? Care este structura angajaţilor - de exemplu, ponderea angajaţilor TESA faţă de celelalte categorii?

N.D.T.: Conducerea companiei a restabilit dialogul cu sindicatele portuare, precum şi cu operatorii portuari. Au avut loc mai multe întâlniri în cadrul cărora se caută soluţii la problemele ridicate în ultima perioadă. Există disponibilitate din ambele părţi şi aceste discuţii vor continua ori de câte ori este nevoie. Primele teme abordate s-au referit la Master Planul Portului Constanţa, la proiectele de investiţii, la o strategie comună privind dezvoltarea portului. Referitor la salariul mediu al angajaţilor CN APM SA Constanţa, în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă în vigoare, părţile - sindicat şi angajator - au convenit asupra respectării clauzei de confidenţialitate a salariilor. În ceea ce priveşte structura de personal, în prezent CN APM are 43% personal TESA, restul de 56% fiind personal muncitor.

 

J.N.: Care este poziţia conducerii companiei cu privire la privatizarea Portului Constanţa? Există demersuri cu privire la declanşarea acestui proces şi care sunt paşii avuţi în vedere?

N.D.T.: Poziţia CN APM SA a fost înaintată către Consiliul de Administraţie, urmând ca acesta să o supună dezbaterii în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor, forumul suprem de conducere a companiei.

 

Tăcere despre DNA

Jurnalul Naţional a vrut să afle dacă există solicitări din partea DNA sau a altor structuri de anchetă cu privire la activitatea managerială a companiei sau dacă sunt persoane care au ocupat funcţii de decizie împotriva cărora s-au declanşat proceduri de atragere a răspunderii şi recuperarea vreunui prejudiciu produs companiei. De asemenea, am întrebat dacă s-a constatat vreun prejudiciu în activitatea foştilor manageri. Directorul general al APC nu a dorit să comenteze asupra acestor situaţii.

 

Trafic oscilant de mărfuri

„Din totalul traficului, 15,76 milioane de tone sunt mărfuri exportate, 14,15 milioane de tone mărfuri importate, 9,96 milioane de tone reprezintă tranzit de mărfuri şi 4,11 milioane de tone, cabotaj. Traficul maritim a fost de 34,29 milioane de tone (33,62 milioane de tone la 30 septembrie 2015), iar cel fluvial, de 9,7 milioane de tone (faţă de 9,8 milioane de tone la 30 septembrie 2015). Creşteri de trafic s-au înregistrat în cazul îngrăşămintelor naturale şi chimice, produselor metalice, petrol brut, minereuri şi deşeuri neferoase, minerale brute sau prelucrate. S-a diminuat decalajul de trafic în cazul cerealelor. Dacă în primul semestru era vorba de o diferenţă de peste trei milioane de tone, faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, la nouă luni diferenţa este de 1,3 milioane de tone, de la 15,84 milioane de tone în septembrie 2015, la 14,53 milioane de tone în septembrie 2016”, Nicolae Dan Tivilichi, director general APC.    

 

„În prezent, capacităţile de preluare, stocare şi tratare a deşeurilor generate de nave sunt insuficiente, în contextul în care Portul Constanţa este tranzitat de un număr în creştere de nave de capacităţi mari” Nicolae Dan Tivilichi, director general APC.

 

Portul Constanţa are din această vară un nou director general, care are de gestionat o situaţie destul de delicată

 

Compania portuară de stat înregistrează an de an profit, dar este departe de potenţialul său maxim

Citeşte mai multe despre:   Nicolae Dan Tivilichi

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

„Sponsorul” numărului 2 din Parchetul General, furnizor al experților criminaliști

„Sponsorul” numărului 2 din Parchetul General, furnizor al experților criminaliști
Galerie Foto Compania unui prosper om de afaceri, premiat, în 2009, cu marele premiu al Salonului de Inventică de la Geneva, pentru inventarea Roboscan, a fost selectată, printr-o procedură simplificată, să livreze...

Dr. Magda Pârvu: Atacul bolilor reumatismale inflamatorii începe la degete, la articulaţiile mici

Dr. Magda Pârvu: Atacul bolilor reumatismale inflamatorii începe la degete, la articulaţiile mici
Galerie Foto Bolile care strică articulaţiile nu sunt doar acele artroze, maladii degenerative, de uzarea articulaţiilor, de degradarea lor, de roaderea cartilajului şi deteriorarea lichidului sinovial, de ungere. Există şi...

DNA, lovitură prin ricoşeu. Ce alte închirieri ar putea fi anchetate

DNA, lovitură prin ricoşeu. Ce alte închirieri ar putea fi anchetate
Galerie Foto Sute de proprietăţi ale statului, administrate de Apele Române, au fost scoase la închiriere, alături de Brațul Pavel și Insula Belina, în peri­oada 2010-2012, potrivit unor documente...

Dr. Mihai Negruşoiu: După repararea fracturii, păstrarea tijelor metalice leneveşte oasele

Dr. Mihai Negruşoiu: După repararea fracturii, păstrarea tijelor metalice leneveşte oasele
Perioada gipsului şi-a trăit traiul, acum doar 5% dintre fracturi se mai soluţionează cu montarea gipsului. Restul fracturilor se rezolvă cu intervenţie chirurgicală de rearanjare a oaselor rupte. Interviu...

Primăria lui Boc cheltuie 1,3 milioane de euro pe beculețe pentru pomii de iarnă

Primăria lui Boc cheltuie 1,3 milioane de euro pe beculețe pentru pomii de iarnă
Galerie Foto Un “tunuleț” de peste 1,3 milioane de euro, din banii municipalității, s-a parafat, în urmă cu trei zile, la Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Instituţia condusă de fostul premier PDL-ist Emil B...

Două judecătoare și o procuroare și-au pierdut funcția de magistrat din cauza „ambiţiei”. Au concurat împotriva omului lui Kovesi și au fost executate

Două judecătoare și o procuroare și-au pierdut funcția de magistrat din cauza „ambiţiei”. Au concurat împotriva omului  lui Kovesi și au fost executate
Galerie Foto Fostul procuror-șef al DIICOT, Alina Bica, fostele judecătoare Antonela Anne Mary Costache și Veronica Cîrstoiu, precum și judecătoarea Elena Burlan, au intrat, pe rând, în vizorul Direcției...

Ordin al ministrului Justiției: Persoanele arestate vor fi informate în scris că au dreptul să nu declare nimic

Ordin al ministrului Justiției: Persoanele arestate vor fi informate în scris că au dreptul să nu declare nimic
Săptămâna trecută, în Monitorul Oficial al României a fost publicat un Ordin comun, semnat de ministrul Justiției, Tudorel Toader, de ce al Afacerilor Interne, Carmen Dan, la care au acheisat preșe...

Tariful RUȘINOS cu care se ÎNCHIRIAZĂ Transfăgărășanul

Tariful RUȘINOS cu care se ÎNCHIRIAZĂ Transfăgărășanul
Jurnaliștii publicației Ora de Sibiu dezvăluie tariful pe care CNAIR îl practică pentru închirierea drumului despre care emisiunea Top Gear spunea că este cel mai frumos drum din...

De la „Femeia anului”, la dormit în parc. Un împrumut de coșmar

De la „Femeia anului”, la dormit în parc. Un împrumut de coșmar
Galerie Foto Cum poate un simplu împrumut să ruineze viața unui om? Povestea Paulei Banu care și-a pierdut casa pentru un credit de câteva mii de euro dezvăluie riscurile unor contracte-capcană care există pe...

Umbra lui Kovesi. Istoria neromanțată a consilierei Tițian

Umbra lui Kovesi. Istoria neromanțată a consilierei Tițian
Galerie Foto Scandalul imens de la DNA, generat de rezultatele controalelor efectuate de inspectorii Inspecției Judiciare la instituția condusă de Laura Kovesi, o readuce în atenția opiniei publice pe judecătoarea Dana...

Miza războiului din DNA: dosarul privind Autostrada Sibiu-Orăștie

Miza războiului din DNA: dosarul privind Autostrada Sibiu-Orăștie
Galerie Foto La sfârșitul anului 2015, mai mulți subcontractori ai lucrării tronsoanelor Autostrăzii Sibiu-Orătie au început să dea declarații la DNA într-un dosar deschis, încă din 2013,...

Noua taxă auto va trece pe la RAR şi primărie. Cum s-ar putea calcula noua taxă de mediu

Noua taxă auto va trece pe la RAR şi primărie. Cum s-ar putea calcula noua taxă de mediu
Galerie Foto La nici un an de la eliminarea timbrului de mediu, românii se vor confrunta cu un nou soi de taxă suplimentară pe autovehicule. Fie că-i va spune taxă de înmatriculare, rovignetă de mediu sau în...

Noi “pomeni” guvernamentale de peste nouă milioane de euro de la buget

Noi “pomeni” guvernamentale de peste nouă milioane de euro de la buget
Compania Națională Poșta Română a primit, la sfârșitul lunii trecute, de la Regia Autonomă - Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat, un contract de peste opt milioane de euro, pentru ca...

A pierdut casa şi a rămas şi dator. Pericolele nevăzute din spatele unor credite

A pierdut casa şi a rămas şi dator. Pericolele nevăzute din spatele unor credite
Galerie Foto În fiecare an, sute de oameni se sinucid din cauza datoriilor la bănci sau la instituţii financiare nebancare (IFN). De cele mai multe ori ajung în situația asta pentru că în contractele lor au...

Milioane de euro de la CFR Călători pentru firma unui fost director al companiei de stat

Milioane de euro de la CFR Călători pentru firma unui fost director al companiei de stat
Galerie Foto Aproximativ 40 de milioane de lei este valoarea contractelor pe care compania deținută de unul dintre foștii directori ai Societății Naționale de Transport Feroviar “CFR Călători SA” le-a...
Serviciul de email marketing furnizat de