Patriarhul Daniel cere preşedintelui Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, să modifice proiectul Legii educaţiei ţinând cont de amendamentele propuse de Patriarhie care vizează statutul orei de religie şi al profesorilor ce predau disciplina, precum şi programa pentru religie.
"Am luat act cu surprindere şi îngrijorare de unele prevederi ale proiectului Legii Educaţiei Naţionale în forma transmisă de Guvernul României către Parlamentul României, la data de 14 aprilie 2010, formă care, pe de o parte, diferă în câteva aspecte importante pentru Biserica Ortodoxă Română de textul care s-a aflat în dezbatere publică, iar pe de altă parte nu ţine cont de o serie de observaţii ale Patriarhiei Române, care vizau concordanţa noului act normativ cu prevederi ale Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor", arată PF Daniel într-o scrisoare deschisă trimisă, miercuri, preşedintelui Camerei Deputaţilor.
Patriarhul Daniel precizează că prevederile din proiectul Legii educaţiei trimis în Parlament a căror modificare se impune privesc statutul orei de religie şi al cadrelor didactice care predau disciplina religie, precum şi programa pentru disciplina religie. Patriarhia Română propune modificarea articolului 17, alineatul 3 din proiectul Legii educaţiei, potrivit căruia "la cerere, în locul orei de religie, elevii pot urma cursuri de istoria religiilor, istoria culturii şi artelor sau alte cursuri utile în formarea comportamentului etic, social sau comunitar".
Potrivit Patriarhului Daniel, acest alineat, care nu a existat în forma iniţială a proiectului, scade importanţa orei de religie între celelalte discipline şcolare şi poate genera forme de abuz, oferind directorilor unităţilor şcolare posibilitatea de a completa norma didactică, acolo unde este cazul, prin retragerea elevilor de la ora de religie.
Exprimarea "în locul orei de religie" transformă această disciplină, afirmată ca parte a trunchiului comun, într-o disciplină opţională, arată PF Daniel în scrisoarea deschisă. "Mult mai necesară este completarea articolului 17 cu prevederi privind statutul profesorului de religie, în sensul celor arătate în art. 32, alin. (2) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor şi în art. 136 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, respectiv «disciplina Religie poate fi predată numai de personal abilitat, în baza protocoalelor încheiate între Ministerul Educaţiei si Cercetării şi cultele religioase recunoscute oficial de stat», prevederi care nu se regăsesc în proiectul de lege prezentat Parlamentului României", susţine Patriarhul Daniel.
PF Daniel mai arată că proiectul de lege restrânge posibilitatea cultelor de a-şi elabora programele pentru disciplina religie, drept recunoscut prin Legea 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor. "Prin urmare, vă rugăm să susţineţi propunerile de amendamente ale Patriarhiei Române pentru ca noua Lege a Educaţiei Naţionale să fie un act normativ care să promoveze şi valorile integratoare ale disciplinei religie", se arată în finalul scrisorii deschise adresate preşedintelui Camerei Deputaţilor.
Guvernul a aprobat, la 12 aprilie, proiectul Legii educaţiei, documentul fiind transmis în Parlament spre dezbatere în regim de urgenţă. Deputaţii din Comisia pentru învăţământ au început, marţi dimineaţă, dezbaterile pe articole ale noi Legi a educaţiei, care au la bază proiectul înaintat de Guvern, ce va fi discutat în paralel cu proiectele iniţiate de PSD şi PNL. Votul final la raportul privind proiectul Legii educaţiei va fi dat de Comisia de învăţământ a Camerei Deputaţilor la 7 mai, potrivit calendarului de lucru aprobat de Biroul Permanent. Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată cu dezbaterea proiectului Legii educaţiei.
Citește pe Antena3.ro