Lupta pentru segmentul SUV este atât de mare încât orice competitor de pe piață scoate modele pe bandă rulantă din dorința de a acapara cât mai multă cilentelă. Și pentru a cuceri publicul, apelează la cele mai noi tehnologii, cum ar fi asistenții la coborârea în pantă sau parbriz cu LED reflectorizant. Dacă este posibilă și o tracțiune integrală, cu atât mai bine. Este și cazul lui Opel Mokka X. Preţul ar fi un atu dacă ţinem cont de cel de bază care este de aproape 16.000 de euro, însă dacă vorbim de o maşină full option ajungem la o sumă care sare de 27.000 de euro.
Mokka X este un SUV de mici dimensiuni, un facelift al modelului Mokka care se înscrie în noua generaţie X plănuită de Opel. O maşină pentru care producătorul vrea să spună că este pregătită să facă faţă oricărei provocări. Pentru a testa calităţile noului Mokka X am ales un drum prin creierii munţilor. Adică am ajuns cu ea undeva pe un drum forestier care se desfăşoară prin spatele barajului Bolboci, prin Parcul Naţional Bucegi, după un drum pe serpentinele de pe Transbabele şi drumuri ocolotoare ale şoselei principale a ţării DN1 într-o zi de weekend când traficul e blocat. Am remarcat, în primul rând, agilitatea şi stabilitatea cu care se mişcă Mokka X indiferent de condiţii. Suspensiile sunt reglate ca să mulţumească tot clientul şi să pună în valoare şi garda la sol mai mare decât a modelului precedent, adică 16 centimetri. Aşa se face că Mokka X stă bine şi pe curbe strânse cum ar fi serpentinele de pe un drum de munte, dar nici nu-ţi rupe coloana dacă iei din greşeală una din zecile de mii de gropi bucureştene sau te aventurezi pe un drum de Capitală cu şine de tramvai care şerpuiesc printre cratere. În plus, nu trebuie să-ţi faci griji nici dacă trebuie să-ţi găseşti un loc de parcare escaladând cele mai zdravene borduri plantate de primarii bucureşteni.
Cum trage motorul
Agilitatea este oferită de dimeniunile nu prea mari ale lui Mokk X – o lungime de 4,275 metri - şi o motorizare, nouă faţă de precedenta ediţie – de 136 de cai putere diesel. Asta s-ar traduce printr-un cuplu de 320 de Nm - arhisuficient pentru orice tip de drum desţelenit ar fi de abordat sau pentru o rulotă de 1,5 tone pe care ar tracta-o. Pentru asta a fost implentat pe Mokk X şi sistemul 4x4 de tracţiune integrală. Tehnologia sistemului de tracţiune integrală este una cu ambreiaj multi-disc electromagnetic. Atunci când carosabilul este uscat, roţile din faţă preiau tracţiunea autovehiculului, mai puțin atunci când mașina pornește pe tracțiune integrală, iar consumul de carburant este menţinut la un nivel redus. Dacă starea carosabilului se schimbă, configuraţia variază automat de la tracţiune 100% pe puntea faţă pe suprafeţe de drum uscate, la o distribuţie maximă a cuplului de 50% pe puntea faţă şi spate, atunci când carosabilul este acoperit cu o peliculă groasă de apă sau există derapaje ale roţilor din faţă cauzate de polei sau noroi. Partea neplăcută este că sistemul de tracţiune integrală este posibil doar în echiparea cu cutia manuală în şase raporarte, nu şi cu cea automată. Partea bună este că poate fi comandată şi în combainţie cu cutia automată dacă se optează pentru motorizarea pe benzină de 1,4 litri turbo de 152 de cai.
Cât consumă
Dieselul este unul de generaţie nouă şi se remarcă prin faptul că este mai silenţios decât generaţiile anterioare. Producătorul vorbeşte şi de un consum mai redus. Adică o medie de 4,7 litri/100 km, ceea ce corespunde unei poluări echivalente de 124 grame CO2 pe km. În realitate am obţinut o medie cinstită de 6 litri/100 km după 443 de km şi o viteză medie de 59,6 km/h. Discrepnţă mai mare a existat la consumul real din oraş unde, cu tot cu folosirea start-stopului, cifra înregistrată a fost de 9,2 litri/100 km după un rulaj de 33 de km şi o medie de 26,5 km/h, cu patru litri mai mult decât cifra teoretică anunţată de producător. Asta pe asflat uscat unde se presupune că tracţiunea a fost în regim de 4x2. Motorul fiind un diesel, trage bine cu zvâcul caracteristic, chiar dacă sprintul până la 100 de km/h se face în 10 secunde. Noul design exterior al Mokka X etalează un aspect frontal care include o grilă orizontală în formă de aripă şi luminile diurne cu LED, sub formă de aripă dublă, element caracteristic al mărcii. Suprafeţele sculptate mai precis, cu mai puţine inserţii din plastic, conferă Mokka o alură mai lată, mai masculină. La partea din spate se remarcă o altă aripă dublă caracteristică în care sunt încastrate lămpile spate, disponibile opţional cu tehnologie LED.
Tehnologii noi
Mokka X este o colecţie de tehnologie auto de ultimă oră. Iluminarea frontală adaptivă cu LED adaptează automat modelul de iluminare al farurilor la situaţia de conducere, astfel încât să fie asigurată cea mai înaltă performanţă de iluminare fără a-i orbi pe ceilalţi şoferi. Sunt incluse nouă modele de iluminare precum lumina de oraş, lumina pentru drum extraurban, modul turist, o funcţie de iluminare în viraje, lumina de manevrare/marşarier şi o lumină pentru modul de oprire (eco). Reglajul se face electronic prin intervenţia la nivelul matricei de LED-uri astfel încât nu există nicio operaţiune mecanică în cadrul modulului de lămpi, acesta având reacţii mai rapide şi mai precise, fiind şi mai fiabil în timp. Camerele video frontale Opel Eye oferă o rezoluţie mai mare şi o capacitate mai mare de procesare a imaginilor decât varianta precedentă. Funcţia de indicare a distanţei de urmărire utilizează camera video frontală pentru a detecta autovehiculele care se deplasează în faţă. Sistemul de avertizare privind o coliziune frontală conţine display LED reflectiv pentru alerte care este inserat în parbriz la nivelul vizual al şoferului. Atunci când distanţa dintre autovehiculul în cauză şi cel din faţă se reduce prea rapid, pe parbriz sunt reflectate LED-uri roşii. În plus, un semnal sonor alertează şoferul că este necesar să frâneze. Avertizarea privind părăsirea benzii de circulaţie este activată automat la viteze de peste 60 km/h şi avertizează şoferul atunci când părăseşte banda accidental printr-un semnal pe panoul de instrumente şi o avertizare sonoră. Tot o tehnologie care până acum era accesibilă segmentului premium este asistentul la coborârea în pantă. Acesta este disponibil doar în varianta cu transmise automată şi reglează automat viteza maşinii pentru a păstra aderenţa în orice situaţie de carosbil. Tot ce trebuie să facă şoferul este să apese butonul dedicat şi să lase uşor maşina să alunece la vale punându-şi toată încrederea în sistem.
Interior confortabil
Interiorul lui Mokka X poate părea uşor disproporţionat faţă de exterior, pentru că SUV-ul văzut de afară pare mai mare decât este, graţiei designului său şi a faptului că înălţimea este de 1,65 metri. La interior există spaţii generoase pentru pasageri, pentru cei din spate fiind mai mult decât suficient loc pentru picioare chiar dacă vorbim de un ampatament de 2,55 metri. Problema apare însă la portbagaj. Chiar dacă are un volum de 356 de litri, care poate fi crescut la 1,37 metri cubi prin rabatarea scaunelor din spate, o situaţie mai neplăcută apare atunci când vrem să încărcăm obiecte a căror lungime depăşeşte cu puţin un metru. Am avut neplăcuta surpriză să nu pot pune în portbagaj un banal scaun rabatabil de camping, pentru transportul său fiind necesară rabatarea unei bachete duble. E drept că Mokka X îşi face treaba dacă vorbim de bagaje care nu sunt foarte voluminoase. Interiorul se înscrie în nota Opel în care piesa de bază este noua generaţie a sistemului de infotainment IntelliLink perfect compatibilă cu smartphone-urilor de la bord prin aplicaţiile Apple CarPlay şi Android Auto. Spaţiile de depozitare sunt multe şi utile.
Unde mi-e telefonul
Mai puţin neplăcută a fost situaţia care poate apărea în cazul în care vă gândiţi să folosiţi uşiţa de la compartimentul care adăposteşe portul usb şi de alimentare la 12 volţi. Un pseudo suport aflat pe capacul care acoperă compartimentul dă impresia că poate fi un bun sprijin pentru telefonul mobil. Doar că la o frână mai puternică, capacul cu pricina se închide uşor, iar telefonul ajunge să cadă undeva în spatele consolei printr-o fantă de circa 1,5 cm care apare atunci când capacul culisează. Am păţit-o şi, pentru a reintra în posesia telefonului, a fost nevoie ca în service să se demonteze parţial consola. Pentru a preîntâmpina situaţii de acest gen, cel mai indicat este să se apeleze la suportul special pentru telefone pe care Opel s-a gândit să-l agaţe chiar în locul în care am pus şi eu telefonul, doar că de această dată există şi nişte cleme care împiedică situaţii neplăcute de genul celei descrise mai sus. Pentru confortul pasagerilor există scaune certificare AGR, adică de către medicii orotpezi germani specializaţi în combaterea durerilor de spate, şi un un foarte util Open On Star care este capabil să te salveze în caz de accident, face pe valetul, comunică automat cu serviceul atunci când se aprinde vreun martor în bord sau trece în modul detectiv în situaţia în care maşina ta a ajuns pe mâna hoţilor.
Avantaje
- agilitate şi suspensii
- tehnologii de segment premium
- motor puternic
Dezavantaje
- motorizare diesel şi tracţiunea 4x4, doar cu cutie manuală
- spaţiu de încărcare în portbagaj
- preţul pentru o variantă full-option
- 9 moduri de iluminare a farurilor cu matrice LED
- 356 litri, capacitata portbagajului
- 6 litri/100 km, consumul real mix al motorul de 136 cai putere diesel
Mokka X este echipată cu senzori care monitorizează viteza de rotație a roții pentru a decide automat dacă e necesară tracţiunea integrală
Poziţia la volan este mai înaltă graţie unei garde la sol crescute faţă de modelul anterior şi o ridicare a scaunului şoferului.