X1 este cel mai ieftin SUV de la BMW. Ieftin, în acest caz, înseamnă cel puțin 40.000 de euro. Bani pentru care concernul bavarez oferă aproape toate tehnologiile de ultimă oră pe care le-a dezvoltat, de la motoare ușoare, de putere mare și economice, la head-up display proiectat pe parbriz sau funcție inteligentă de coasting. Dacă nu-ți plac mașinile mari, un X1 poate fi mașina care te completează. Precisă, rapidă și economică. Am testat aproape o săptămână un X1 în varianta xDrive cu motor diesel de 190 de cai putere. După peste 700 de km parcurși pe toate tipurile de drum, tot mai avem un sfert de rezervor disponibil.
Chiar dacă se numește X1, primul din panoplia SUV-urilor BMW nu este neapărat cel mai mic. În 2009, când și-a făcut apariția, era clar întrecut de X5, X3 și X6. Însă, acum, este o idee mai lung decât noul frate de trust X2 care însă se remarcă pintr-un design ușor diferit. Noul BMW X1 este mai înalt cu 4,32 cm, mai lat cu 2,29 cm, iar lungimea a scăzut cu 2,8 cm față de versiunea anterioară. Cu toate acestea, ampatamentul este de 2,67 metri, ceea ce i-a permis constructorului să obțină un spațiu pentru pasagerii din spate care ajunge la 56 de centimetri pentru picioare. Această partajare generoasă a spațiului interior sare în ochi de la prima vedere a habitaclului. BMW a lucrat la detalii și erogonomie pentru confortul pasagerilor, ridicând poziția șoferului la volan și dând posibilitatea pasagerilor din spate să-și regleze independent scaunele. Habitaclul este inundat de multă lumină provenită de la trapa panoramică care scoate în evidență toate detaliile pe care BMW a pus accent pentru a menține mașina la nivelul premium.
Lumină și culoare
Plafonul panoramic din sticlă oferă numeroase opţiuni de ventilare în interior. Dacă trapa se află în poziţia de ventilare, parasolarul va fi retractat în mod automat, pentru a permite aerului să circule. Deflectorul de vânt integrat este acţionat în mod automat atunci când conduci cu trapa deschisă, pentru atenuarea turbulenţelor cauzate de vânt. Pe timp de noapte, spectacolul din interior se transformă într-un joc de lumini difuze, care permit o vizualizare slabă a interiorului fără a deranja șoferul, combinate cu inserții luminate de-a lungul portierelor și a bordului. Întreg interiorul este acoperit cu plastice moi și fine, de bună calitate, piele sau inserții metalice care dau aspectul luxuriant. Pentru că BMW se adresează în special unui public conservator, nu au cum să existe diferențe notabile de la un facelift la altul, sau chiar de la o generație la alta, singurul scop al producătorului fiind parcă perfecționarea confortului. Dincolo de atenția pentru detalii, există o mare grijă pentru aspectul practic al interiorului. Consola centrală cu capac de închidere de tip rolă este mare, suporturile pentru pahare şi spaţiile de depozitare suplimentare oferă flexibilitate, telefonul poate fi încărcat prin intermediului unui dock wireless, sistemul de navigaţie și controller iDrive Touch sunt poziţionate intuitiv în jurul scaunului conducătorului auto.
Două mașini în X1
Când spui BMW te gândești în primul rând la forță și sportivitate. Sistemul care permite selectarea între modul Sport și cel Confort sau EcoPro face ca în mașina să-și schimbe brusc comportamentul în funcție de dorința șoferului. La o simplă apăsare de buton se poate modifica modul în care cutia automată schimbă vitezele, dar și comportamentul suspensiilor. Astfel că automobilul care „plutea” în modul Confort se transformă într-un adevărat bolid gata să-și dezlănțuie cei 190 de cai putere disponibili. Și X1 poate dovedi că este rapid pentru că este capabil să atingă 100 de km/h în doar 7,6 secunde și să ajungă fără probleme până la 220 de km/h. Manevrele pot fi rapide, iar SUV-ul n-a dat niciun moment senzația că nu mai are rezervă de putere. Cuplul de 400 de Nm mișcă parcă fără efortă o mașina a cărei masă trece de 1,6 tone la gol.
Regula diesel
Important este consumul motorului diesel de 2 litri care are 190 de cai putere. Faptul că poți parcurge aproape 1.000 de km cu un rezervor de 60 de litri este un vis pe care niciun motor pe benzină sau hibrid nu-l va atinge în scurt timp. Consumul a fost de 4,9 litri/100 de km în regim extraurban, 6 litri/100 de km în regim de autrostră și a urcat la 7,5 litri/100 de km în trafic de București. Economia de care dă dovadă un diesel și puterea de tracțiune pe care este capabil să o furnizeze de la turații de 1.750 de rot/min ne vor lipsi în viitorii ani în care dieselul va deveni doar un obiect de muzeu sau de colecție. Eficiența în materie de combustibil este completată de câteva sisteme care fac ca energia să fie bine chibzuită ca într-o problemă de fizică de clasa a X-a care are ca scop conservarea energiilor la un randament cât mai mare. Astfel, sistemul de recuperare a energiei la frânare permite alternatorului să genereze electricitate în primul rând atunci când frânezi sau când iei piciorul de pe pedala de acceleraţie. Energia cinetică neutilizată este transformată în energie electrică şi apoi este utilizată pentru a încărca bateria. Alternatorul nu mai trebuie să funcţioneze constant, consumul de combustibil scade şi toată puterea motorului este canalizată spre trenul de rulare în momentul accelerării. Servodirecţia electromecanică este activă doar atunci când virezi efectiv, spre deosebire de sistemele hidraulice. Acest lucru înseamnă reducerea consumului de energie şi prin urmare consum mic de combustibil. Cruise Controlul dispune de un sistem start stop care oprește motorul la stop și îl repornește atunci când automobilul se pune automat în mișcare odată cu mașina din față. Funcţia „Coasting”, care lucrează împreună cu navigația, deconectează trenul de rulare de la motor, iar automobilul rulează la liber fără putere de la motor la viteze cuprinse între 50 şi 160 km/h pe baza deciziei pe care o ia computerul de bord care știe că urmează o porțiune pe care mașina nu are nevoie de putere. Navigația este capabilă să afișeze și rutele cele mai eficiente, ECO PRO, iar computerul îți spune cât combustibil sau kilometri ai câștigat urmărindu-i indicațiile.
Tracțiune precisă
SUV-ul se dovedește de neclintit după traseul ales de șofer indiferent de tipul de drum. Tracțiunea integrală xDrive comută automat către cele patru roți motoare puterea provenită de la propulsor pentru a obține maximul de aderență în condiții de eficiență. Sistemul xDrive este controlat prin intermediul senzorului DSC şi distribuie puterea în mod flexibil între cele două punţi, pentru a preveni subvirarea sau supravirarea pe carosabil. Sistemul asigură acceleraţie rapidă şi sigură chiar şi pe porţiuni alunecoase ori abrupte. Acest lucru se bazează și pe distribuţia aproape optimă a greutăţii în raport 57:43 (faţă/ spate) pe cele două punţi. Pentru coborârea pe pante acoperie cu noroi, gheață sau nisip, există un sistem care este capabil să țină mașina la o viteză constantă pe trasă fără ca șoferul să intervină asupra pedalei de frână.
Top Safety Pick+
Sistemele de siguranță i-au permis lui X1 să obțină cinci stele la testele EuroNACP. Institutul de Asigurare a Siguranţei pe Autostrăzi i-a acordat lui X1 titlul de "Top Safety Pick+". Sistemul de prevenire a impactului frontal a adus un calificativ avansat din partea IIHS. În testele pe circuit, la 19,3 km/h, viteza de impact a fost redusă, în medie, cu 16,1 km/h. La testul efectuat la 40,23 km/h, viteza de impact a fost redusă cu 11,26 km/h. Sistemul include o componentă de avertizare în caz de coliziune în faţă. X1 mai dispune de Assist eCall, BMW TeleService, Brake Dry Assist (asistare în uscarea frânelor), Cornering Brake Control (controlul frânării în viraje), Dynamic Traction Control (controlul dinamic al tracţiunii), Departure Warning (avertizare la părăsirea benzii), Pedestrian Warning (avertizare la pietoni) şi City Collision Mitigation (atenuare a coliziunii în oraş). În plus, luminile pentru viraje cu tehnologie LED permit distribuţia fasciculului adaptiv, pentru a ilumina suplimentar marginea drumului în traficul urban, dar și posibilitata de a trece automat de pe faza lungă pe cea scurtă pentru a evita orbrirea celorlați șoferi în trafic. Prețul unui astfel de exemplar X1, dotat cum trebuie, ajunge să sară de 55.000 de euro.
Avantaje
- putere
- confort
- tehnologii în materie de siguranță
Dezavantaje
- prețul de achiziție
- cost ridicat al opționalelor
- tracțiunea intergrală nu poate fi setată manual
- 56 centimetri spațiu pentru picioarele pasagerilor din spate
- 7,6 secunde, sprintul până la 100 de km/h