x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cel mai scump crossover compact

Cel mai scump crossover compact

06 Apr 2016   •   00:00
Cel mai scump crossover compact

BMW a vrut să redefinească termenul de crossover compact odată cu lansarea noului X1. O maşină care pentru un necunoscător al mărcii ar putea să nu fie mult prea diferită, însă pentru un fan este o surpriză plăcută pentru că germanii au ridicat X1 pe o platformă nouă adăugându-i tehnologiile momentului, elemente de siguranţă şi autonomie, mai mult spaţiu şi motoare mai puternice. A rezultat o maşină care se adaptează uşor traficului urban şi poate deveni o mică bestie pe o stradă fără gropi. Toate aceste plăceri cu un preţ pe măsură care ajunge să depăşească 58.000 de euro pentru un motor de 190 de cai putere diesel.


X1 a fost penultimul frate din gamă, doar X4 fiind cu câţiva ani mai mic. Prima generaţie scoasă pe piaţă în 2009 a fost o maşină BMW originală, cu tracţiune spate sau xDrive şi cu tehnologii de împrumut de la fraţii mai mari X5, X3 şi X6. Noul X1, lansat în 2015, este cu totul altceva. E ridicat pe o platformă comună cu seria 2 şi noul Mini Contryman. Adică tracţiune faţă, dacă nu optaţi pentru tracţiunea integrală xDrive, şi motor dispus transversal. Eu am avut în test o variantă xDrive, iar sub capotă un motor diesel de doi litri, 190 de cai putere şi un cuplu de 400 de Nm. Toată această forţă este trecută printr-o cutie automată în opt trepte care poate fi pilotată manual atât din schimbător, cât şi din padelele de aluminiu plasate în spatele volanului. Asta pentru o personalizare a stilului de condus, pentru că modelul testat a avut inclusă opţiunea de a alege între trei moduri predefinite Sport, Comfort sau Eco. Şi în modul Sport maşina se schimbă cu totul. Cutia Septronic schimbă acolo unde cuplul este maxim şi optim, suspensile dinamice se întăresc, iar direcţia devine tare şi sportivă pe măsura volanului care are un design ce face parte din arsenalul diviziei M a BMW. Pentru senzaţii tari opţiunea Sport este cea mai indicată, ţinuta de drum a SUV-ului adaptându-se unei mici bestii.

Sport vs. confort

Pentru figuri extreme se poate renunţa la sistemul ESP prin apăsarea unui buton. Ce-i drept, mă aşteptam la mai multă putere din partea motorului de 190 de cai diesel, cel puţin pentru segmenul sport. Consumul înregistrat de maşina de 1,65 de tone a fost, în modul Sport, de 6,6 litri/100 de km pe autostradă şi a atins circa 12 litri/100 de km în aglomeraţie urbană la o viteză medie de circa 20 de km/h. Dacă aş fi mers în modul Eco poate aş fi atins cifele de în jur de 5 litri anunţate de producător. Suspensiile adaptative asigură practic ceea ce şoferul îşi doreşte, tărie şi duritate pentru viraje sportive, sau plutire uşoară chiar şi peste gropi pentru modul Comfort. Setarea cutiei automate de viteză este gândită pentru a asigura un confort sporit pasagerilor ţinând cont că totuşi nu e vorba despre o sportivă, ci despre un SUV.  Modul Comfort pare cel mai indicat pentru această mașină pentru că se îmbină de minune cu noua gândire de pe X1, adică mai mult accent pe răsfăţul pasagerilor. Noul model conferă şoferului o poziţie mai înaltă, şi implicit mai comodă, la volan. Cei care stau în spate au la dispoziţie un spaţiu record în segment pentru picioare, de 56 de centimetri. În plus, scaunele din spate se pot regla. Portbagajul oferă un alt record în segment, cum susţin producătorii, având un volum de 590 de litri. Lungimea obiectelor care pot fi încărcare în spate cu spătarele rabatate ajunge la 2,5 metri.

Clasic cu îmbunătăţiri

Interiorul este un clasic BMW. Cu toate butoanele la locurile ştiute. Pentru pasagerii din spate există nu doar o priză de aer care poate fi reglată, ci şi două măsuţe de plastic prinse pe scaunele din faţă. Evident, şoferul se află în prim plan. Plecând de la scaunul din piele cu încălzire ce poate fi reglat electric pe 10 direcţii şi dotat cu suport lombar, până la head-up display-ul proiectat pe parbriz care conferă cam toate informaţiile necesare unui condus în siguranţă. Adică viteza limitările pe segmentul de drum care sunt citite de camera plasată pe parbriz, navigaţie, multimedia sau telefonia conectată prin bluetooth. Pentru că BMW mizează pe segmenul de cumpărători cu putere financiară, nu pot fi lăsate la întâmplare elemente care dau plus valoare automobilului, cum ar fi materiale scumpe, piele fină folosită la scaune, inserţii de lumini LED pe portiere şi bord care pe timp de noapte dau o lumină discretă în habitaclu a cărei culoare poate fi reglată după dorinţă. Sistemul de sunet este accesorizat cu un sistem de boxe Hi-Fi, iar ocupanţii au la dispoziţie ConnectedDrive Advanced prin care nu doar că pot integra funcţiile smartphoneului, dar pot tranforma habitalcul maşinii în birou prin accesul la internet.

Sisteme inteligente

X1 este accesorizat cu tehnologii care îl înscriu pe viitoarea linie a maşinilor autonome. Cruise controlul adaptativ permite practic pilotarea automată. Maşina se va ţine după cea din faţa ei urmându-i viteza şi se va opri în caz că aceasta o va face. Pentru repornire este necesară însă apăsarea acceleraţiei. Şoferul este avertizat prin aparţia unui infograme în bord şi head-up display de existenţa frontală a unui automobil care ar putea fi un eventual pericol. De asemenea, există un asistent care avertizează la depăşirea liniei de rulare. X1 a reuşit să obţină cele cinci stele la testele EuroNCAP graţie şi sistemului de frânare automată în caz de urgenţă, adică coliziunea iminentă cu  un alt vehicul, om sau animal. Sistemul de asistenţă la parcare are atât o cameră HD pentru vizualizarea părţii din spate, cât şi senzori audio. Tot pentru un parcurs comod, pe timp de noapte, şoferul are la dispoziţie un asistent la faza lungă care comută automat pe luminile de întâlnire atunci când din faţă se apropie altă maşină. În plus, vorbim despre faruri cu LED care asigură un iluminat puternic, natural, ce poate ajunge până la 600 de metri. Luminile pentru viraje cu tehnologie LED permit distribuţia fasciculului adaptiv, pentru a ilumina suplimentar marginea drumului în traficul urban. În acelaşi timp, luminile LED utilizează cu până la 50% mai puţină energie decât becurile convenţionale.

Opţionale scumpe

În echiparea standar sunt incluse, pe lângă covoraşe, prize de 12 V sau prezoane antifurt, un sistem Performance Control  -  care are grijă să distribuie optim forţa de tracţiune şi pe cea de frânare pe fiecare roată la curbe, şi anvelope runflat, pentru că nu există roată de rezervă, ci doar un kit de pană. Şi de aici se formează preţul de plecare al modelului care este de 39.264 de euro cu TVA, restul până 19.160 de euro se regăseşte în opţionale, culoare şi tapiţerie, adică elementele care dau maşinii acel plus ce o transformă într-un automobil de lux.
La exterior, X1 se remarcă faţă de vechiul model printr-o lăţime mai mare şi o linie mai înaltă a plafonului. Grila radiator BMW în formă de rinichi cu şapte bare verticale a fost uşor redesenată şi mărită. Pe lângă cei şase „ochi” inconfundabili, au apărut şi lumini de zi cu LED care fac vizibil automobilul în trafic. Bara de protecţie faţă a fost schimbată având acum şi o carcasă de protecţie pentru baia de ulei.

 

×
Subiecte în articol: BMW