x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum se mişcă Dusterul cu transmisie automată

Cum se mişcă Dusterul cu transmisie automată

de Cătălin F. Vărzaru    |    16 Mai 2017   •   20:50
Cum se mişcă Dusterul cu transmisie automată
Sursa foto: Adrian Scutariu

Dacia a intrat în rândul lumii cu pretenţii din industria auto. De acum, Dacia este disponibilă şi în varianta cu cutie automată. Şi nu e vorba de cutie pilotată, ci de o veritabilă transmisie automată care a fost montată, în premieră pentru marca naţională, pe cel mai râvnit model, Duster. Românii pot comanda Dusterul cu cutie automată la preţul de 16.550 de euro cu TVA. Pentru 450 de euro în plus, primesc şi echiparea dedicată ediţiei limitate Explorer.

Pentru cutia automată cu dublu ambreiaj, EDC, Renault a ales ca model de bază noul Duster. Au ţinut cont de faptul că SUV-ul produs la fabrica de la Mioveni ocupă locul 2 în segmentul C în ponderea vânzărilor către persoane fizice la nivel european, după VW Golf. De faptul că acei clienţi Dacia care se îndrepată către Duster vor deja altceva, un alt gen de maşină. Un automobil mai confortabil mai ales în trafic urban în care să nu mai fie obligaţi să schimbe vitezele în traficul bucureştean până fac scurtă la mână sau le amorţeşte piciorul pe ambreiaj. Vestea bună este că Renault a montat cutie automată pe Dacia, şi încă pe Duster, vestea mai puţin bună este că această cutie este condiţionată de un singur tip de tracţiune, cea pe puntea faţă. Explicaţia oficialilor Dacia pentru alegerea variantei 4x2 este că tracţiunea faţă a fost dictată nu de dorinţa clientului român, ci de cea a cumpărătorului european.

De ce 4x2

Duster a fost vândut în aproximativ un milion de exemplare pe continentul european. Cele mai multe maşini au ajuns în Franţa, circa 260.000, Italia – 118.000, Germania – 117.000, Turcia – 79.000 şi Spania – 69.000 de unităţi. Majoritatea clienţilor din aceste ţări, circa 70%, au cumpărat un Duster 4x2 cu tracţiune faţă. Dorinţa lor este cea care a stat şi la baza deciziei Renault de a monta cutia EDC doar pe varianta cu acest tip de tracţiune. Românii şi-ar fi dorit altceva, pentru că în propoţie de 84% şi-au cumpărat Duster 4x4, dar ei au reprezentat circa 4,4% din vânzări cu 44.000 de unităţi. Aşa că oferta Dacia pare a nu întruni opţiunile decât a 16% din cumpărătorii români de Duster, aceia care au vrut un 4x2. În ceea ce priveşte asezonarea cutiei automate cu motorul diesel de 1,5 litri dCi de 109 cai putere, aici oferta se pliază pe cererea a 77% dintre români care au optat pentru un motor diesel sub capota SUV-ului lor de producţie autohtonă.

Cum funcţionează EDC

Cutia de viteze automată EDC (Efficient Dual Clutch) este cea prezentă şi pe modelele Kadjar, Megane şi Talisman. Mai mult, ea este cuplată şi cu acelaşi tip de motor diesel de 109 cai putere dotat şi cu sistemul strat&stop. În plus, beneficiază de dezvoltarea softului specific dezvoltat de Renault Technologie Roumanie, cel mai mare centru de inginerie al Grupului Renault din afara Franţei. În ceea ce priveşte funcţionarea, cutiei automată este una cu dublu ambreiaj care funcţionează în mediu uscat şi nu necesită mai multă întreţinere decât o cutie manuală. Transmisia EDC are două ambreiaje, fiecare dintre ele răspunzător pentru una dintre viteze. Unul schimbă treptele impare 1, 3 şi 5, iar cel de al doilea treptele 2,4,6 şi marşarierul. Ca la orice cutie automată există o viteză de avans odată ce levierul a fost pus în poziţia Drive şi este asigurată funcţia de Hold  Hill care ajută la un demaraj facil la plecarea din rampă. Tehnologia utilizată garantează o bună reactivitate, acționând alternativ sistemele de ambreiaj corespunzătoare treptelor pare și impare. Datorită intervalului scurt de acționare a ambreiajului, cuplul este transmis fără întrerupere, ceea ce asigură o schimbare a vitezelor excelentă și un confort deosebit pentru șofer, spune producătorul.

Cum schimbă

Am observat că Dusterul cu cutie automată tinde să schimbe într-o treaptă superioară de viteză chiar dacă urmează ca maşina să abordeze o rampă şi trece în treapta inferioară după ce este apăsată mai ferm pedala de acceleraţie. Frâna de motor este cel mai bine să fie abordată cu cutia în modul de pilotare manuală care permite schimbarea treptelor cutiei automate după dorinţa şoferului. Acest mod este preferabil şi în cazul unui condus mai sportiv. Oficialii Dacia au dat asigurări cu modelul Duster cu cutie automată a fost testat şi pentru cazul unei tractări suplimentare, cum ar fi o rulotă, la masa maximă autorizată şi o rampă cu înclinare maximă de 18 grade. Tracţiunea a făcut faţă şi unei coborâri pe o pantă cu acelaşi grad de înclinare în regim de frână de motor asigurată de cutia automată. 

Niciun orizont pentru 4x4

Marele neajuns este dat de faptul că cutia EDC nu este disponibilă în varianta de tracţiune 4x4. Tehnic, o astfel de variantă este posibilă, însă ea nu a fost adoptată pe nici un model Renault. Mai mult, o versiune 4x4 nu este încă în planul producătorului francez pentru modelul Duster. Teoretic, s-ar putea recurge la cutia CVT dezvoltată de partenerii de trust de la Nissan. Problema pe care Renault o identifică pentru clienţii săi este că în Europa cutia CVT nu este percepută la acelaşi nivel de feeling cu o cutie automată clasică, însă balanţa este în schimbare în avantajul cutiei CVT. Dincolo de pierderea opţiunii importante de 4x4, clienţii Duster care aleg cutia EDC vor avea parte şi de un alt tip de suspensie pe puntea spate. Una mai confortabilă, mai puţin rigidă, dar mai deficitară la abordarea unor viraje mai strânse sau la un condus mai sportiv, mai ales că vorbim de un SUV cu o gardă la sol destul de mare, de 205 mm.

Cum stă la consum

Suspensia lui 4x2 este una dedicată unui condus mai confortabil, bun pentru gropile şi denivelările din drumurile patriei. Cât priveşte aventura în off-road cu noul Duster 4x2 EDC este de preferat ca acesta să fie mai puţin sălbatică decât cea în varianta 4x4 pentru că trebuie ţinut cont că intenţia producătorului a fost una de a dezvolta o maşina mai mult dedicată confortului, decât aventurii. Consumul înregistrat în timpul testelor a fost undeva în jur de 6 litri de motorina la 100 de km. În extraurban a scăzut la circa 5,5 litri la sută, pentru ca pe drumuri de deal să atingă circa 6,2 litri la sută. Producătorul a obţinut în timpul omolăgărilor în condiţii speciale de temperatură şi încărcare un consum de 4,4 litri în urban şi 4,5 în regim mixt. Culmea, consumul obţinut în regim de trafic de oraş a fost mai mic graţie sistemului start-stop. Funcţionarea sistemului start-stop este fără sincope şi nu taie nici din demarajul specific asigurat de cutia EDC.

Seria Explorer

Odată cu Dusterul EDC a fost lansată şi o serie limitată Explorer care este disponbilă şi pe modelele Sandero, Logan MCV, Dokker şi Lodgy. La exterior, gama Explorer se remarcă prin noi nuanțe de vopsea - Gris Islande și Orange Ocre în cazul lui Sandero, dar și prin jantele specifice de 16”. Jantele din aliaj, cu aspect pretenţios, montate pe Duster este un alt indiciu care te îndemană să înţelegi faptul că SUV-ul automat de la Mioveni a ieşit de pe drumurile mocirloase la paradă pe strada principală din oraş. Interiorul seriei Explorer are în inventar o nouă tapițerie, specifică, și  covorașe din material textil. Aeratoarele şi conturul consolei centrale sunt acum în culoarea cuprului. Legătura multimedia este asigurată de un ecran de 17 centrimetri. Media Nav este capabil să afişeze navigaţia oferită de Dacia, să listeze posturile radio, piesele muzicale de pe un USB, dar şi informaţii despre convorbirile telefonice purtate prin intermediul bluetoothului care conectează smartphoneul. În cazul gamei Duster, noua versiune Laureate 4x2 EDC 1.5 dCI 109 CP este disponibilă la un preț de 16.550 euro, cu numai 1300 Euro mai mult decât modelul Laureate corespunzător echipat cu cutie de viteze manuală. Versiunea Duster 4x2 Explorer echipată cu transmisia EDC poate fi comandată la un preț de 17 700 Euro cu TVA inclus. Cel mai scump Duster rămâne cel preferat de români, adică 4x4 cu motorul diesel de 109 cai putere caz în care se ajunge la 18.000 de euro cu TVA. Cât priveşte seria limitată Explorer, preţurile variază între 11.200 de euro pentru modelul Sandero cu motorul 0.9 TCe de 90 CP și 15.450 euro pentru Lodgy 1.5 dCI 109 CP.

CIFRE

- 1.300 euro, diferenţa de preţ dintre cutia automată EDC şi cea manuală pe acelaşi nivel de echipare

- 6 trepte are noua cutia automată EDC de pe Duster

- 16% dintre români şi-au comandat un Duster 4x2, singurul tip de tracţiune care este cuplat la cutia EDC

Avantaje

- comod şi confortabil

- consum urban anunţat mai mic decât cel mixt

- diferenţa de preţ mică între cutia EDC şi cea manuală

Dezavantaje

- doar tracţiunea faţă disponbilă pentru cutia automată

-  tendinţa de schimbare în treaptă superioară

- limitarea în off-road

 

 

×
Subiecte în articol: Dacia duster automata