Vânzările de automobile în Europa vor ajunge în 2016 la o cifră estimată de 14,46 de milioane de unități. În această statistică, mașinile produse în România vor atinge undeva pe la 300.000 de unități. Tendința pe plan mondial este de creștere a unităților vândute, concomitent cu o deschidere către mașini mai scumpe, în defavoarea celor low-cost, dar și a unor modele mai exclusiviste.
Secțiunea IT, într-o exponențială dezvoltare, va influența puternic și industria auto, ducând automobilul și mai aproape de mașina autonomă. La fel de accelerată va fi și ramura mașinilor electrice, în ciuda faptului că prețul petrolului a atins un minim istoric.
La nivel estimativ-statistic, consumatorul european va opta în continuare către mașinile grupului VW, în ciuda scandalului în care acesta a fost implicat. Consumatorii vor fi atrași de tehnologii noi și de o varietate de produse la un preț competitiv. O puternică ascensiune este de aștepat din partea mărcilor deținute de indieni sau chinezi, mărci precum Volvo, Land Rover sau Jaguar urmând să-și dispute segmente deloc neglijabile la nivelul premium.
Tehnologia va fi punctul de atracție al noilor mașini ce se vor lansa în 2016, însă odată cu aceasta se vor accentua și problemele legate de securitatea informatică și de pericolul ca automobilul să fie preluat de hackeri.
Mai multă eleganță
Luxul va fi un alt segment care va fi pregnant reliefat și în 2016. Bugatti Chiron, înlocuitorul lui Veyron, va costa peste 2 milioane de euro, bani pentru care va atinge 467 de km/h, 2,2 secunde până la 100 de km/h și va avea sub capotă un motor de 1.500 de cai-putere. Bentley va folosi pe modelele sale piatră, mai precis o varietate de ardezie veche de peste 200 de milioane de ani. Piatra adusă din India va fi tăiată în fâșii de 100 de microni și va fi tratată cu rășini speciale în fabricile Bentley.
Ce se va întâmpla în România
Dacia așteaptă o producție mai redusă cu circa 9% la fabrica din Mioveni. Un motiv ar fi că modelele se află în ciclul doi de viață, iar producția scade în mod natural. Dacia are tot mai mulți competitori pe segmentul low-cost veniți dinspre piețe unde producția Renault era livrată în mod tradițional, cum este, de exemplu, piața din Rusia. În același timp, odată cu depășirea crizei, cumpărătorul tinde către modele ceva mai dotate și mai scumpe.
Pe de altă parte, Renault a decis să mute o parte din producția Dacia către fabrica din Maroc. Acolo, s-a trecut deja la implementarea unui al treilea schimb, iar logis-tica este superioară celei din România.
Mult promisa autostradă Pitești – Sibiu și legătura României cu lumea civilizată se află tot la stadiu de studiu de fezabilitate și promisiune politică. Un alt motiv de îngrijorare, de această dată pentru salariații Dacia, este că procesul de fabricație trece către o fază de robotizare.
Potrivit cifrelor oficiale, nivelul de automatizare va trece de la 5%, cât este în prezent, la 20% în anii următori. În vederea ajustării numărului de salariați, Dacia va avea și în 2016 un program viguros de plecări voluntare.
Vin vești bune de la Ford
Dacă B-max n-a atins nivelul scontat la început, Ford își pune ceva speranțe acum în noul SUV de clasă mică ECO. Acesta ar putea fi produs în fabrica de la Craiova pentru a acoperi o piață în continuă cerere. Producția lui B-max va căpăta o altă dimeniune în urma unor comenzi din Marea Britanie pentru noua versiune Zetec Colour Editions.
B-max, în această ediție fabricată special pentru britanici, va primi și cea mai puternică motorizare downsize de 1.0 EcoBoost de 140 cai-putere. România a ocupat în 2015 poziția a zecea într-un top al producătorilor auto din UE, situându-se în urma Poloniei și Ungariei, și la mare distanță de Cehia sau Slovacia.
Reprezentanții marilor importatori din România așteaptă o modernizare rapidă a infrastructurii. Unii speră chiar la crearea unei infrastructuri serioase pentru automobilele electrice în România.
Șoferii români vor avea de înfruntat în 2016 prețuri mai mari la polițele RCA și amenzi mai usturătoare. Prețul polițelor RCA ar putea crește cu până la 50% în 2016. La presiunea transportatorilor, companiile de asigurări încearcă să găsească soluții pentru a împăca toți actorii. Există un set de trei măsuri prin care șoferii disciplinaţi să plătească mai puţin pentru asigurarea RCA.
Cea mai radicală dintre ele prevede monitorizarea prin GPS a șoferilor pentru a se vedea dacă aceștia sunt disciplinați în trafic și dacă nu depășesc viteza legală. O a doua măsură prevede emiterea poliției în concordanță cu cazierul rutier al șoferului.
O altă cerință care poate apărea din partea asigurătorilor ar fi accesul la camerele video sau la cele pentru rovignete pentru a-i identifica mai ușor pe cei care circulă fără polițe RCA. Cea de a doua veste se referă la creșterea amenzilor cu 19% de la 1 mai, odată cu mărirea salariului minim pe economie la 1.250 de lei.
La nivel de înnoiri tehnologice, cea mai importantă veste pe care Reanult o dă pentru Dacia este că va începe comercializarea de vehicule românești cu transmise automatizată.
Audi A4, BMW Seria 7, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra, Skoda Superb și Volvo XC90 sunt finalistele pentru Mașina anului 2016 în Europa.