x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto De ce e dieselul greu de ucis

De ce e dieselul greu de ucis

de Cătălin F. Vărzaru    |    21 Noi 2017   •   20:10
De ce e dieselul greu de ucis

Opel a anunțat un plan gigantic care-și propune electrificarea întregii game până în 2024 și lansarea de noi mașini electrice. Prima vizată este Corsa, care, din 2019, va fi produsă și în varianta full electric. Deși se vorbește peste tot de electrice, iar România va beneficia de construcția a 40 de stații de încărcare pe bani europeni, românii au cumpărat doar 74 de automobile electrice de la introducerea ecotichetului de 10.000 de euro. Câte mașini diesel au înmatriculat în acest timp? De mii de ori mai multe. Deși nimeni nu se mai laudă cu automobilele diesel, ele au încă mare căutare și producătorii fac profit bun de pe urma lor. Iar un automobil diesel cu o autonomie de aproape 1.000 km la un plin și o cutie automată eficientă rămâne în topul dorințelor unui șofer.

Mașina diesel și auto­mată nu are rival. Deocam­dată. Ea oferă proprietarului trei mari atuuri - un consum redus, o putere ideală pentru orice tractare și o autonomie de neatins pentru orice mașină electrică, hibridă sau turbo pe benzină. Aceste atuuri fac ca automobilele despre care nimeni nu mai vrea să vorbească să facă, totuși, vânzări de volum, cel puțin în România. Limitarea dorinței cumpărătorului de a opta pentru aceste automobile fiabile poate fi făcută într-un singur mod – prin suprataxare pe motive de poluare. Lucru parțial adevărat, dar și purtător de taxe ascunse și politici strategice. Dieselul se vinde, și încă foarte bine, iar dacă vine la pachet și cu o cutie automată, atunci e o afacere bună, care promite și un preț bun la revânzre. Cel puțin în condițiile actuale. Acesta este unul dintre motivele pentru care dieselul e greu de ucis, pentru că există cerere.

Un diesel nou. Opel vinde cel mai popular model al mărcii, Astra, în varianta de motorizare 1,6 litri diesel, care ajunge la 136 de cai și un cuplu de 320 Nm. Tocmai bun pentru a tracta, le nevoie, o rulotă sau o remorcă fără niciun fel de emoție. Lucru imposibil acum pentru un automobil electric sau hibrid. Și vorbim despre un diesel nou, în care Opel a investit serios. Motorul se remarcă prin zgomot şi trepidaţii reduse, ceea ce face ca din interior să pară că avem de-a face cu un benzinar. Un upgrade, cu o turbină suplimentară, face ca aceeași cilindree să fie capabilă să producă 160 de cai şi un cuplu de 350 Nm, la un consum cu 10% mai redus, dar la un preț cu 1.500 de euro mai mare. Pentru optimizarea noului diesel, inginerii au folosit aluminiu în locul fontei pentru blocul motor, placa de bază a arborelui cotit și chiu­lasă. Noile tehnologii permit acum ca injectoarele să fie capabile să pulverizeze moto­rină la o presiune de 2.000 de bari şi cu până la 10 injecţii per ciclu. Concomitent cu mărirea raportului putere per cilindree se obține și un consum mai redus de combustibil.

Cât consumă. În varianta cu transmisie automată, eu am reușit să obțin, la un condus normal, circa 4,9 litri la sută în ciclu mixt, cu doar 0,5 litri mai mult decât cifra de catalog, în vreme ce în traseu urban consumul a fost de 7,1 litri/100 km, la o viteză medie de 17 km/h, cu 1,4 litri mai mult decât cifra ideală anunțată de producător. Față de cutia manuală avem un consum mai ridicat cu circa 0,2-0,3 litri la 100 de km. Costul suplimentar pentru trans­misia automată este de 1.500 de euro. Se câștigă în schimb la confort, mai ales în traficul infernal al Bucureștiului din ultimul an, și permite șoferului să efectueze și curse sportive prin pilotarea cutiei automate. Alte atuuri ale cutiei automate sunt fiabilitatea mai mare și faptul că ridică prețul mașinii la revânzare. Astra se simte ca o mașină sigură, precisă și comodă. Suspensia îmbină valențe sportive cu setări gândite pentru confort. Atât la viraje strânse, cât și la manvre efec­tuate la viteze mari, mașina se păstrează impecabil pe trasă. Suspensia cu braţ Watt cu arbore cotit, folosită cu precădere pe maşinile de curse, permite ca orice impact lateral să fie compensat imediat, având ca efect sporirea stabilităţii. Sprintul până la 100 km/h se face în 10,1 secunde pentru o maşină care cântăreşte la gol circa 1,3 tone cu şofer. Viteza maximă care poate fi atinsă cu motorul diesel de 136 de cai-putere este de 205 km/h.

Confort sporit. Modelul pe care l-am testat timp de o săptămână depășise 15.000 de km parcurși în regim greu de teste la limită. Chiar în ciuda acestui efort, mașina nu prezenta niciun semn de oboseală. Interiorul lui Astra se remarcă prin confort, ilus­trat, în special prin scaunele certificate AGR - adică de către Asociaţia germană care a stabilit normele ortopedice pentru scaunele auto și prin locul enorm pe care îl oferă pasagerilor din spate pentru picioare. Scaunele din față dispun de încălzire, ventilare şi chiar masaj, iar cele din spate pot fi încălzite, dotări demne de segmentul premium. Printre asistenţii de siguranță se numără sistemul de avertizare privind o coli­ziune frontală care transmite un semnal de avertizare pe display-ul central. În caz de pericol, îl avertizează pe şofer prin aprinderea unor LED-uri care sunt proiectate de parbriz şi printr-o pictogramă pe bord. Frâna este acționată automat în caz de impact iminent. Un alt sistem monitorizează în permanenţă distanţa faţă de maşina anterioară, evaluând în secunde timpul până la posibilul accident în funcţie de vitezele celor două automobile. Sistemul inițiază frânarea automată de urgență până la o viteză de 60 km/h, iar până la 85 km/h asigură o asistenţă la frânare. Opel Eye asigură şi o citire a semnelor de circulaţie de interdicţie şi indicaţii de viteză şi le afişează în bord. Asistentul activ pentru menținerea benzii de circulație împinge uşor volanul înapoi atunci când autovehiculul părăsește accidental banda de circulație fără semnalizare. Farurile Matrix Inte­lliLux LED asigură iluminarea cu lumină identic naturală în modul de fază lungă până la o distanţă de 350 de metri, o lăţime mai mare a fasciculului, dar şi posibilitatea de a stinge automat lumina care i-ar orbi pe şoferii maşinilor care se apropie din sens opus. Acest lucru este posibil prin comanda separată a unităţilor LED cu lupă din care este compusă matricea folosită pentru faza lungă. Din punctul de vedere al asistenților, Opel pare pregătit pentru noua directivă europenă în materie de sigu­ranță care tocmai ce a fost adoptată de UE.

Astra va deveni în curând electrică. Primul model supus transformării va fi Corsa, încă din 2019

 

 

Legat la internet. On Star este capabil să îndepli­nească automat câteva funcţii care revin şoferului, mai ales în momente critice. Sistemul poate apela automat serviciile de urgenţă în caz de accident care declanşează airbagul furnizând date despre locația, direcția de deplasare, culoarea autovehiculului și chiar gravitatea acciden­tului. Asistentul este capabil să efectueze o diagnoză a stării automobilului în caz de aprindere a unui martor în bord şi să ia legătura cu service-ul pentru a furniza şoferului date despre gravitatea defecțiunii. De asemenea, poate acţiona ca un paznic contra hoţilor avertizând pe smartphone despre eveniment, locaţia maşinii şi putând întrerupe chiar funcţionarea motorului. Sistemul Navi 900 IntelliLink funcţionează cu un ecran tactil color de 8 inchi pe care este afişată şi navigaţia, care poate fi comandat şi vocal. Un alt ecran color de 4,2 inchi este montat în bord, pe el fiind prezentate datele informative despre traseu şi automobil, dar şi diverse avertizări. Tot pe tabletă sunt afişate date culese de la asistentul la parcare sau partea de telefonie mobilă. La interior, extrem de util mi s-a părut un spaţiu special creat pentru telefonul mobil care este amplasat pe consola centrală, dar pentru acesta trebuie cumpărat un adaptor special de la Opel. În lipsa lui, un smartphone e greu de agățat pe undeva. Preţul pentru un model Astra cu motor diesel, cutie automată, trapă electrică și geamuri fumurii ajunge la 27.375 de euro. Totuși, pentru cei care cred că dieselul a ajuns la cântecul de lebădă, Michael Lohscheller, CEO Opel, și Carlos Tavares, șeful PSA Group, au dat asigurări, odată cu prezentarea stra­tegiei PEACE, că mașinile convenționale se vor găsi în gama constructorului fran­co-german și după invazia automobilului electric.

27.375 € prețul pentru varianta diesel de top.                                                    

 

PLUSURI

Consum redus și putere mare

Tehnologie nouă

Confort premium
MINUSURI

Viitor incert pentru diesel

Puține spații la interior

Preț mare pentru varianta full-option

×