Crossoverul de clasă mică pare, în acest moment, cartea pe care mizează tot mai mulți producători din industria auto care vor să vândă volume mari. Dacă vreți o mașină la modă, nouă, sondajele de marketing ale celor care vând autoturisme spun că vă îndreptați către așa-numitul SUV din segmentul B. Adică ceva asemănător cu Renault Captur, Nissan Juke, Fiat 500 X și lista poate continua. Estimările arată că vânzările în acest segment vor exploda până în 2020, după ce au fost deja cumpărate peste 1,1 milioane de mini SUV-uri. Kia Stonic este un alt pretendent pe acest culoar tot mai înghesuit. Este definit ca un SUV urban, motiv pentru care, în cele trei zile de teste, m-am axat mai mult pe comportamentul de oraș al mașinii.
L-am văzut prima dată pe viu la Salonul Auto de la Frankfurt. E drept că în marea de premiere și în compania unor supercaruri extravagante, Stonic n-are cum să sară în ochi. Însă nici nu poate fi trecut cu vederea. În primul rând pentru că e un nou crossover, deci la modă, în al doilea rând pentru că încearcă să iasă din rând prin designul mai aparte, o amprentă vizuală mai specială dată în principal de grila tip nas de tigru. Tipic pentru un SUV este garda mai ridicată decât la o mașină de stradă. În plus, există bandouri dintr-un plastic negru rezistent la tăvăleală și contacte nedorite. Acesta se întinde pe tot perimetrul mașinii, de la praguri și apărători, până la nivelul spoilerului de pe față, dar și pe bara din spate. Jantele de aliaj pot ajunge până la 17 inchi, la fel și anvelopele, deși versiunea de bază este echipată cu jante de oțel de 15 inchi. Un upgrade la gume și jante face din Stonic un mini SUV puțin mai fioros.
Ce înseamnă Stonic
Denumirea de Stonic vine de la combinația cuvintelor "speedy" și "tonic". Cuvintele noi inventate de divizia de marketing a gigantului coreean sugerează și clientela pe care Kia și-ar dori-o pentru noua mașină: cineva care este deschis la combinații de exemple și gustă din plin reclamele trendy la băuturile carbogazoase. Publicul tânăr ar fi mai pe scurt ținta noului model. Și după cât am testat aș fi înclinat să spun că s-ar merge direct către cumpărătorul de sex feminin, activ și pus pe aventură, fără prea mari cerințe tehnice, dar cu suficiente opționale pentru a transforma mașina într-un fel de smartphone mai mare. Poate că tonic este unul dintre cuvintele care pot caracteriza Stonicul. Pentru că, într-adevăr, este agil în mișcări, are o direcție ușoară și lungimea de 4,1 metri îl ajută să se strecoare prin trafic și să fie adaptabil și locurilor de parcare imposibile. Greu de parcat în acestea? Nu neapărat. În primul rând pentru că există senzori de parcare care dau semnale disperate că în spate există un obstacol și apoi, opțional, se poate monta și o cameră pentru marșarier. Ușurința cu care se mișcă în trafic este unul dintre atuurile micului crossover. Mă cam feresc să-i zic de-a dreptul SUV pentru că totuși nu există atât de multe elemente care să-l încadreze fix în acest segment.
Un aspirat liniștit
Speedy ar vrea să desemneze faptul că Stonicul e rapid. Aici nu pot fi de acord cu filozofia sau reclama producătorului coreean. Cel puțin în varianta de echipare testată de mine. Mai precis 1,4 GSL combinat cu o cutie manuală în șase trepte. În varianta de echipare Trend, cea mai ridicată oferită pe acest model, prețul lui Stonic ajunge la 14.994 de euro cu TVA fără a adăuga câteva opționale fără de care n-ar fi noul model bine reprezentat, cum sunt jantele și anvelopele de 17 inchi, lumini de zi cu LED, senzori de parcare sau pentru unghiul mort, pilot automat sau volan încălzit. Toate acestea fac ca prețul lui Stonic să sară de cei 15.000 de euro. Revenind la motorizare, trebuie spus că propulsorul de 1,4 litri aspirat trage binișor. Mișcă fără probleme cele 1,1 tone ale mașinii. Dacă vine însă vorba de performanțe, cifrele spun că motorul, deși are 100 de cai-putere pe care-i atinge la 6.000 de rotații/min, cuplul este de 134 Nm, nu foarte mare, care este maxim la o turație ridicată, de 4.000 rot/min. Sprintul până la 100 de km/h se face în 12,6 secunde, ceea ce nu este tocmai speedy. Dar gabaritul redus al mașinii sporește senzația de viteză. Cutia de viteze în șase rapoarte schimbă ușor și este setată pentru a fi cât mai confortabilă.
Consum mare
Există și un indicator pentru schimbarea optimă a treptelor de viteze care este gândit pentru a face condusul cât mai eficient din punctul de vedere al consumului de carburant. Pentru că, din câte am observat, consumul de carburant pare a fi marea problemă a lui Stonic. Aș putea spune că am rămas chiar puțin uimit de cât de mult este în stare să-l pună în încurcătură traficul din cea mai aglomerată capitală europeană, Bucureștiul. Într-o zi obișnuită de muncă, consumul combinat de trafic de oră infernală și cursă de noapte printr-un oraș mai mult gol s-a situat undeva între 12 și 13 litri la suta de kilometri. Computerul de bord mi-a indicat după un parcurs de 20,3 km, timp de o oră și 43 de minute, un consum mediu de 13,1 litri/100 de km, la o viteză medie de circa 14 km/h. Cam astea sunt cifrele de aștepat, chiar dacă am folosit sistemul ISG + AMS 2, adică start/stop și management pentru alternator. Este mult față de cifra indicată de producător pentru un consum urban, aceea de 7 litri/100 de km. Ce-i drept, am testat un automobil nou care la primul contact avea la bord doar 359 de km. Odată cu creșterea rulajului, consumul mai scade. La un parcurs de 368 de km, timp de nouă ore, consumul mediu se situează în jurul valorii de 8 litri/100 de km, corespunzător unei viteze medii de 40 de km/h. Consumul mixt indicat de producător este de 5,5 litri/100 de km și corespunde unei emisii de noxe de 158 grame de CO2 la km.
Cât de SUV e
Despre capabilitățile de SUV ale lui Stonic amintește doar alura. Grație gărzii la sol mai ridicate, poate aborda drumuri mai grele și străzi bucureștene mai desfundate pe care, din păcate, le întâlnim destul de des. În plus, poate fi suit cu ușurință pe un trotuar la care bordurile nu sunt la înălțimea celor din epoca Videanu. Și cu asta s-ar cam încheia atributul de SUV al lui Stonic. Nu există niciun fel de posibilitate de tracțiune integrală și nici vreun sistem care, în mod electronic, să se ocupe de un management al aderenței, cum are, de pildă, concurentul Renault Captur. Nici vreun buton din care să se poată accesa moduri presetate de genul Eco sau Sport, chiar dacă nu cu o schimbare evidentă. Cum nu există nici moduri de condus special pentru oraș, cum întâlnim la unii dintre frații de trust de la Hyundai. Suspensiile sunt comode, mai mult moi decât tari, ceea ce-l face pe Stonic să fie mai indicat pentru curse confortabile de oraș.
Comod la interior
Interiorul este gândit pentru utilitate. Sunt de apreciat scaunele care sunt comode și au chiar și ceva susținere laterală. Impresionant este spațiul pe care îl au la picioare ocupanții locurilor din spate, deși Stonic nu are un ampatament așa mare. Plasticele care acoperă planșa de bord sunt tari și rugoase. Nu am găsit îmbinări cu materiale moi, astfel că există riscul să apară diverse sunete nedorite odată cu trecerea timpului. Există multe locuri de depozitare și pentru diverse pahare sau sticle. Consola centrală e dominată de tableta de șapte inchi de pe care se pot accesa diverse informații despre mașină, dar și sistemul multimedia. Legătura cu telefonul e ușoară și facilă și permite și redarea fișierelor cu muzică. Sistemul multimedia este capabil să se conecteze atât cu Android, cât și cu Apple. Sub tabletă găsim un aer condiționat manual și un spațiu generos destinat, în principal, unui telefon mobil, iar în apropiere un port USB care permite încărcarea, două prize de 12V și un o mufă auxiliară. Urmează apoi un rând de butoane care permit dezaburirea, încălzirea în trei trepte a scaunelor din față și încălzirea volanului, funcție binevenită pe timp de iarnă. Spațiul oferit de portbagajul lui Stonic este de 352 de litri și poate ajunge la 1.155 de litri dacă se rabatează scaunele din spate.
Cinci stele
Micul SUV a primit cinci stele la testele EuroNcap. Asta înseamnă că a fost ajutat din plin de diverse sisteme de siguranță. Există un asistent la părăsirea benzii de rulare care avertizează sonor și vizual că s-a schimbat direcția fără semnalizare. AEB (CITY & URBAN & PEDESRIAN MODE) este capabil să frâneze automat în caz de impact iminent, reducând drastic riscul de accidente. Există un alt sistem de avertizare la apropierea unui vehicul din unghiul mort care îl poate ajuta foarte mult pe șofer, mai ales pe unul obosit. Am observat, de asemenea, lumini care se aprind pe lateral la executarea unui viraj pe timp de noapte și un sistem automat pentru asistența la faza lungă. Kia mai oferă o garanție extinsă la șapte ani și 150.000 de km și asistență rutieră în 30 de țări europene.
Avantaje
- manevrabilitate
- spațios
- gardă înaltă la sol
Dezvantaje
- consum
- capabilități SUV reduse
- motor destul de leneș
CIFRE
- 12,6 secunde până la 100 de km/h
- 13 litri/100 km, consum în trafic urban greu
Kia Stonic este fratele lui Hyundai Kona și varianta crossover a noului Kia Rio. Diferența ține, în mare parte, de design