x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Noile modificări din Codul Rutier

0
Autor: Tudorel Muşat 26 Noi 2021 - 07:51
Noile modificări din Codul Rutier
Vezi galeria foto


Șoferii agresivi devin țintă pentru polițiștii de la Rutieră în noul Cod. Cel puțin asta este intenția Ministerului de Interne în proiectul de Ordonanță de Urgență pe care-l îl pregătește. Numai că socoteala de acasă s-ar putea să nu se potrivească cu cea din târg. Pentru că degeaba avem măsuri mai dure și amenzi care ajung la 2.900 de lei, dacă polițiștii nu vor putea să constate fapta. Pentru că cine va fi pe fază atunci când un șofer se va trezi presat din spate de un altul aflat la o distanță de câteva zeci de metri la viteze de peste 100 km/h.  

 

Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea legislației privind circulația pe drumurile publice definește „comportamentul agresiv” prin introducerea mai multor situații întâlnite frecvent deja pe străzi. După articolul 54 din Codul Rutier se propune introducerea unuia nou, care să definească manevrele considerate ca fiind subiectul unui comportament agresiv. Acestea vor fi:

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;
e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;
g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care merg în spatele acestuia;
h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

Din păcate, toate aceste situații vor putea fi sancționate cu amenzi între 1.300 de lei și 2.900 de lei doar dacă autorii vor fi prinși în flagrant delict de către agenții de poliție sau pe camere omologate ale Brigăzii Rutiere. Pentru că nu sunt considerate încă probe înregistrările efectuate de camerele de bord  montate pe autoturisme, deși Ministerul de Interne a mai solicitat acest lucru. În alte țări europene în care este sancționat comportamentul agresiv la volan se folosesc drept probe înregistrările camerelor de luat vederi prezente din abundență pe șosele și autostrăzi. 

 

Sancționarea vitezei excesive

 

Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a următoarelor fapte:
a) depășirea cu mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;
c) efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație, a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile. Prin proiect se dorește majorarea pedepselor pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire de la 580 – 725 de lei, cât e acum amenda, la 870 – 1.160 de lei, iar perioada de suspendare a permisului de conducere se mărește de la 30 la 60 de zile.

 

Reguli pentru trotinete și biciclete

 

Noul Cod Rutier va cuprinde și modificări pentru bicicliști sau cei care folosesc trotinetele electrice. La articolul 101 alineatul (1), punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: „Conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcționare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condițiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției privind circulația sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicției privind interacțiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicției privind circulația în interiorul sau în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligației de a circula cu viteză redusă, a obligației de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligației de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament”.

 

Termen pentru proprietar

 

Totodată, automobilul va fi mai greu de împrumutat. Proprietarul autoturismului va fi obligat să comunice în 20 de zile Poliției, pe propria răspundere, numele celui s-a aflat la volanul automobilului pe care îl deține. Articolul 39 se modifică după cum urmează: (1) La solicitarea Poliției Rutiere, proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice.
(2) Termenul indicat în cuprinsul solicitării prevăzute la alin. (1) nu poate fi mai mic de 20 de zile, calculat începând cu ziua imediat următoare celei în care se transmite solicitarea.
(3) Obligația de a comunica datele de identificare, prevăzută la alin. (1) se consideră îndeplinită dacă proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul comunică:
a) numele și prenumele persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice;
b) codul numeric personal al persoanei respective sau numărul permisului de conducere al acesteia.

Acestea sunt modificările Codului Rutier așa cum le dorește Ministerul de Interne. Ele ar putea fi adoptate printr-o Ordonanță de Urgență de către noul guvern, dar Executivul ar putea modifica o parte din ele.

 

Avantaje

- sancționarea faptelor care produc haos în trafic

- necesită legalizarea înregistrărilor de bord

 

Dezavantaje

- greu de pus în aplicare

- lasă aplicarea la latitudinea agentului

 

Cifre

- 2.900 de lei, amenda pentru șoferii agresivi

- 20 de zile, termen pentru proprietari să comunice numele șoferului

-  1.160 de lei, amenda pentru depășirea neregulamentară

Citeşte mai multe despre:   codul rutier,   modificari codul rutier

 

Serviciul de email marketing furnizat de