x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Tehnologiile care ne schimbă mașinile

Tehnologiile care ne schimbă mașinile

de Cătălin F. Vărzaru    |    17 Iul 2018   •   20:50
Tehnologiile care ne schimbă mașinile

E ca nouă, am ținut-o în garaj și am mers cu ea foarte puțin. Erau cuvintele pe care le-am auzit la părinții sau bunicii noștri, care vorbeau despre mașini ca despre parteneri de-o viață. Azi, lucrurile s-au schimbat aproape radical. Pentru că mașina puțin rulată, dar învechită moral s-ar putea să nu mai facă față nici cerințelor din trafic, nici legislației. Tehnologiile, în special cele care tind să ducă autovehiculul către autonomie, impun apariția unor noi și noi modele. Cuvântul de ordine este siguranța rutieră, iar producătorii profită pentru a-și mări cifra de afaceri. Este și cazul modelului testat, noul Peugeot 308, care își atrage clienții lăudându-se cu “tehnologie amplificată“.

Mașina din ziua de azi îți spune cât ești de obosit, se ocupă singură să schimbe fazele la faruri, păstrează automat viteza față de mașina din față, frânează fără să te întrebe dacă apare un impact iminent și te trage de mânecă dacă nu păstrezi banda. Toate aceste automatizări prezente pe automobilele care se vând azi au în spate multă tehnologie și sunt doar primul pas spre autonomizare, atunci când practic șoferul va deveni mai mult un simplu spectator, doar un participant la trafic. Peugeot a implementat pe maşinile comercializate aceste tehnologii, ele regăsindu-se pe unul dintre modelele emblematice ale producătorului fancez, 308.

Camere și senzori

Active Safety Brake este un sistem care este capabil să emită o alertă sonoră și vizuală pentru a reduce riscul impactului frontal prin frânarea în locul șoferului. Camera cu funcții multiple pe partea superioară a ecranului detectează obstacole. De la 5 km/h până la 85 km/h, senzorul funcționează asupra frânelor în mod automat dacă este detectat un risc de coliziune. Viteza nu trebuie să depășească 80 km/h atunci când un vehicul imobil este detectat și 60 km/h pentru un pieton. Sistemul de camere și senzori este folosit și pentru alerta pentru depășirea benzii de circulație. Aceasta are ca rol atenționarea cu semnale vizuale sau sonore a faptului că s-a depășit accidental linia de demarcație dintre benzi și este foarte util în cazul unei oboseli accentuate la volan. Sistemul poate fi activat/dezactivat cu ajutorul unui buton aflat pe bord. Semnalele pe care le emite, în cazul în care schimbarea direcției se face fără presemnalizare, sunt atât acustice, cât și vizuale.

Pauză de cafea

Un alt asistent este Coffee Break Alert. Acesta atenționează șoferul că este cazul să ia o pauză. Se activează după două ore de condus la viteze de peste 70 km/h. Programul implementat în computerul mașinii monitorizează comportamentul șoferului prin intermediul unei camere cu funcții multiple pe partea superioară a ecranului. Acest sistem evaluează nivelul atenției șoferului prin identificarea diferențelor în privința traiectoriei față de marcajele rutiere și funcționează pe drumurile expres la viteze de peste 65 km/h. În calcul este luat și modul în care sunt respectate semnificațiile indicatoarelor întâlnite pe parcurs și care sunt monitorizate și afișate cu ajutorul camerelor video HD.

Pilot inteligent

Depășirile periculoase sunt preîntâmpinate cu ajutorul sistemului de Monitorizare al Unghiului Mort. Acesta emite semnale luminoase în oglinzile retrovizoare cu privire la prezența unui vehicul în unghiul mort. Un sistem foarte util, mai ales atunci când șoferul se află într-o fază avansată de oboseală, este cel care comută automat luminile farurilor de pe faza lungă pe cea de întâlnire. Astfel, se evită orbirea șoferilor care vin din față, dar și a celor în cazul cărora lumina se reflectă din oglinda retrovizoare. Senzorul folosit de computer pentru această operațiune citește luminozitatea locală și se adaptează condițiilor din trafic.

Pilotul automat a fost upgradat. Noul 308 a fost primul model al grupului PSA pe care s-a introdus Cruise Controlul adaptativ. Acesta permite un control automat al vitezei plecând de la un minimum de rulare de 30 km/h pentru varianta cu cutie manuală. În varianta de transmisie automată, sistemul este capabil să oprească mașina și să reia pornirea. Un alt sistem de asistență pentru șofer este cel folosit pentru parcare. 308 folosește o cameră video de marșarier Visiopark 1 cu un unghi de 180⁰ și funcția Park Assist. Acesta măsoară spațiul de parcare disponibil și direcționează mașina, tot ce trebuie să facă șoferul este să urmărească indicațiile audio și vizuale pentru folosirea frânei și accelerației.

Un nou diesel

Un alt avans tehnologic găsim la nivelul motorizărilor. Normele tot mai dure în materie de protecție a mediului îi obligă pe producători să revizuiască permanent propulsoarele pe care le folosesc. Mai ales dacă este vorba de motoare diesel care, în acest moment, figurează pe lista dușmanilor pentru mai mulți activiști de mediu și politicieni europeni, după megascandalul Dieselgate. PSA folosește pe modelul 308 cel mai nou motor BlueHDi de 130 de cai-putere, dotat cu sistemul Start&Stop, care introduce un sistem avansat de reducere a emisiilor în care gazele sunt tratate astfel direct de la sursă până la evacuare. Vorbim în cazul noului motor HDi de o cilindree mai redusă, de 1.499 cc, care ajunge să scoată o putere mai mare decât predecesoarele, de 130 CP, la un cuplu maxim de 300 Nm. În plus, noul motor este mai ușor cu 140 kg decât versiunea anterioară, este puțin mai lat și mai scund, ceea ce-l face mai manevrabil. Senzația pe care 308 o imprimă șoferului este de comoditate. Motorul trage bine, dar sprintul nu trebuie să fie peste așteptări, până la 100 km/h fiind necesare 10,2 secunde, iar viteza maximă este de 196 km/h în varianta cutiei manuale în 6+1 trepte. În plus, acest diesel mi s-a părut mai puțin zgomotos în comparație cu versiunile anterioare, grație și antifonării mai bune a noului 308. Cuplul mare specific unui diesel face ca puterea de tractare să ajungă la 1,3 tone pentru o rulotă sau remorcă cu frână.

Consum mic

Consumul este foarte bun pentru că un plin de 53 de litri ajunge să te poarte aproape 1.000 de kilometri la drum întins, cifră care va fi imposibil de atins în viitorul mașinilor electrice, hibride sau cu motoare pe benzină, mici, dar turbo. 308 reușește să atingă un consum de circa 3,6 litri/100 km, la o viteză medie de 70 km/h. În regim de autostradă, urcă până la circa 4,8 litri/100 km, la o viteză medie de 116 km/h. Un maxim se atinge în trafic urban aglomerat, când am înregistrat 7,9 litri/100 km, la o viteză medie de 17 km/h. Cifrele de consum sunt doar ușor mai mari decât cele de catalog, corespunzătoare unei emisii de noxe undeva până în 100 de grame de CO2 pe km.

Legat de telefon

Noutăți tehnologice găsim și la interior. Sistemul infotainment este parte intergrantă a conceptului i-Cockpit și folosește tehnologie Mirror Screen, pentru a pune pe ecranul tactil al vehiculului informațiile de pe smartphone. Clima, sistemul audio, programele specifice sau navigația se dirijează de pe tableta de 9 inchi de pe bord. Tehnologia fură ochiul în aceste cazuri și necesită o atenție sporită din partea șoferului față de clasicile butoane din care se regla temperaura sau intensitatea climei. În plus, o eroare a sistemului de operare poate necesita un restart doar prin repornirea mașinii. Mi-a plăcut torpedoul mare și refrigerat, portbagajul cu dimensiuni decente - 470 de litri minimum,1.309 litri, maximum -, care permit inclusiv încărcarea unor obiecte mai voluminoase.

Ce deranjează

308 nu strălucește însă la capitolul spații pentru pahare, un recipient cu cafea greu găsindu-și echilibrul în mașină. În privința dimensiunilor, ampatamentul de 2,62 metri se traduce printr-un spațiu de doar 9,5 cm pentru picioarele pasagerilor din spate. Prețul noului 308 pleacă de la 16.288 de euro cu TVA pentru varianta pe benzină 1,2 litri, 110 cai-putere și cutie manuală, și ajunge la 25.761 de euro cu TVA pentru un diesel de 130 de cai-putere și cutie automată în 8 trepte.

Avantaje

  • tehnologii pentru siguranță rutieră
  • consum mic la diesel
  • autonomie mare

Dezavantaje

  • preț ridicat pentru variant de top
  • n-ai unde să pui paharul de cafea
  • spațiu mic pentru pasagerii din spate

CIFRE

  • 1.000 de km, atonomia la drum lung
  • 130 de cai-putere la un motor diesel de 1,5 litri
  • 10,2 secunde, sprintul până la 100 km/h

 

 

 

 

 

×
Subiecte în articol: Peugeot 308