x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Casa de flori, sau cum să faci bani oferind emoții

Casa de flori, sau cum să faci bani oferind emoții

de Luciana Cocoș    |    14 Mar 2019   •   09:40
Casa de flori, sau cum să faci bani oferind emoții

Luna martie aduce vânzări record pentru business-urile cu flori. Potrivit unui studiu recent, afacerile din comerțul cu ridicata al florilor au depășit, în 2017, nivelul de 336 de milioane de lei, în acest sector activând 523 de companii. Anul acesta, florile oferite doamnelor și domnișoarelor de 8 Martie au costat peste 20 milioane de euro. Deși riscurile într-un astfel de business sunt mari, analiștii spun că piața de flori din România este în continuă expansiune.

De la florărie, la corporație

Nu este un drum făcut de cineva care a cumpărat flori, ci parcursul unei afaceri a doi tineri antreprenori români, care au decis în urmă cu 6 ani să-și dedice timpul, energia și resursele unei astfel de provocări. Sămânța afacerii a încolțit în mintea Dianei Marinaș în vremea facultăți, când a făcut primele cursuri de japoneză. A continuat apoi învățând tehnica origami, iar mai târziu avea să primească un cadou de la soțul ei, Lucian, un curs de ikebana, arta aranjării florilor. După ce a observat, în rândul apropiaților, că aranjamentele sale erau extrem de apreciate, următorul pas a fost demararea afacerii. “Noi am început cu o florărie clasică. Ne-a ajutat foarte mult pentru că a trebuit să lucrăm sub presiune, pentru că totul trebuia pregătit în fața clientului. Atunci am învățat să lucrăm rapid, să ghicim imediat ceea ce-și dorește cel aflat în faţa noastră, și ne-am dezvoltat foarte mult pe latura de relații cu clienții. Apoi, partea de evenimente private ne-a ajutat mult în creșterea afacerii. Aceste evenimente au presupus participări la târguri de nunți, discuții directe cu clienții, întâlniri. A fost o abordare mai lentă dar mult mai eficientă”, povestește Diana Marinaș, designer floral şi proprietara brandului “Casa de flori”.

Business-ul a demarat din fonduri proprii însă, spune Diana, nu poate avansa o cifră a investiției, deoarece în primii 3 ani au investit constant. “Dacă vrei să crești un business și să-l crești solid, nu poți să dai un tun și după 6 luni să închizi și gata. Dacă vrei să ai ceva solid trebuie să investești cel puțin un an, până la trei ani. Abia după trei ani încep să se vadă rezultatele. În fiecare an au fost bani investiți pentru că au apărut proiecte noi pe care trebuia să le susținem. După aceea, aceste proiecte s-au materializat în alte proiecte și mai importante și mai mari”. Astfel, cifra de afaceri pe anul 2018 a fost de peste 100.000 de euro.

Diana Marinaș, designer floral „Casa de flori”

Acum nu recomand să începi un astfel de business cu o florărie pentru că vor fi multe pierderi, iar cel care vrea să facă o astfel de afacere se va simți foarte descurajat. Eu recomand să se înceapă mai întâi cu partea de evenimente private, participări la târguri, deschiderea de a colabora cu diferite locații. Doar așa poți ieși în evidență!

Ideile maeștrilor floriști olandezi, pe piața din România

Dar pentru a ieși în față în acest domeniu, imaginația și îndemânarea sunt esențiale. “În afară de ikebana, am făcut cursuri de aranjamente florale cu maeștrii floriști olandezi și de atunci, în fiecare an, participăm la cursuri de specializare. Nu numai eu, ci și echipa mea, pentru că trebuie să ținem pasul cu ceea ce se întâmplă afară și să aducem și la noi ceea ce vedem noi la alții,” mai spune Diana. Parcursul afacerii nu a fost însă unul ușor. Au început, în 2013, cu un singur angajat, iar acum sunt 4 care lucrează full-time, plus câțiva colaboratori pe proiect. “Promovarea business-ului a început cu participarea la târgurile de nunți. De acolo ne veneau și clienți persoane fizice , dar am cunoscut foarte mulți reprezentanți de locații care organizează nunți, ne-am înțeles foarte bine și am început să lucrăm împreună. Noi îi recomandam pe ei, ei pe noi, și așa s-a făcut promovarea. Acum nu mai participăm la târg cu brandul nostru, avem locații cu care lucrăm. Este o eficientizare a costurilor. De asemenea, nu ne-am promovat niciodată cu pliantele clasice, noi ne promovăm cu produsele noastre. Ce altă carte de vizită mai bună poate se fie decât un inel din flori naturale, sau o brățară, sau chiar un buchețel pe care îl primește mireasa care-și dorește serviciile noastre?”

O provocare de succes

Dezvoltându-și îndemânarea în organizarea aranjamentelor pentru nunți, pasul următor a fost extrem de curajos pentru Diana și soțul ei. “Cea mai mare provocare a fost intrarea pe piață în zona corporate. Este un volum mare, sunt proceduri ce trebuie respectate, lucrăm cu firme ce au mii de angajați”, spune antreprenoarea. “Am găsit o variantă foarte interesantă și foarte bine primită de către angajatori. Avem niște oferte pe care le gândim special pentru firme. Lucrăm cu firme foarte mari care doresc să ofere angajaților anumite beneficii. Am găsit o variantă care să nu presupună costuri din partea angajatorului. Dacă un angajat al firmei respective vine la noi, are un discount de 15% pentru o comandă. Mai avem partea de abonamente pentru aranjamente florale pe care le ducem săptămânal la firme”. Iar anul acesta, comenzile din zona corporate le-au dublat încasările pentru perioada 1-8 martie. “A fost un target pe care ni l-am propus atunci cand am intrat pe zona corporate și l-am atins. Noi am găsit varianta de bijuterii florale care au înlocuit cu succes mărțișoarele. O floare naturală are energia ei proprie și-ți înseninează ziua indiferent de ce s-ar întâmpla. Am integrat această energie în bijuterii florale. Am realizat peste 1.000 de inele cu flori naturale, sute de brățări și broșe, comenzile au fost foarte mari”, mai spune Diana Marinaș.

Din Olanda, direct în atelier

Majoritatea florilor pe care le folosesc pentru creațiilor lor vin direct din Olanda, și chiar dacă prețul plătit este ceva mai mare, au ales să nu lucreaze cu intermediari. “Cele mai multe flori vin din Olanda. Lucrăm cu bursa din Olanda, avem importatori cu care lucrăm și primim absolut tot ceea ce avem nevoie direct la atelier. Este o relație dezvoltată în ani de zile, pentru că, de exemplu, pentru 1 și 8 martie noi am negociat prețurile din luna decembrie. Pentru că știm ce și cât să comandăm, pierderile sunt foarte mici. Lucrând strict pe comenzi, am reușit să diminuăm pierderile cu 2, 3 la sută”. Mai mult, spune Diana, acum pot previziona şi detalii legate de producţie. “Noi deja am învăţat cumva să ne dăm seama, după cum e vremea, cum o să fie producţia la noi, cum o să fie în afară. Aştept acum să văd cum va fi vremea în luna mai pentru a şti dacă mă voi putea baza şi pe ceva producţie românească sau nu. Din păcate, producţia românească nu este consecventă şi nu ne putem baza 100%. Avem şi furnizori români, doar că sunt puţini care să ne ofere cantităţi mari. Plus că, în România nu există un producător pe timp de iarnă”.

Experiențe cu miros de flori

Ca în orice business în domeniul serviciilor, relația cu clienții este extrem de importantă. “Trebuie să te apropii de client, să-i oferi și altceva, trebuie să-i oferi experiență. Clientul trebuie să știe că persoana care îl ascultă îi va îndeplini dorințele. Am avut clienți care au avut încredere în noi, și în momentul în care am avut mână liberă, am știut că va ieși totul perfect”, mai povestește antreprenoarea. “Am o pasiune pentru reacțiile oamenilor, pentru cât de încântați sunt cei care primesc florile sau aranjamentele de la noi. Emoția pe care noi o trezim în oameni este incredibilă!”

“Încrederea pe care o au clienții în noi ne dă aripi”

Cu acest avânt entuziast, planul de afaceri pentru Casa de Flori este în continuă creştere. “Anul acesta vrem să ne concentrăm în continuare pe partea de corporate. Anul trecut am dezvoltat un proiect şi pe zona plantelor de birou, avem un inginer horticultor care se ocupă de tot ceea ce înseamnă îngrijirea lor. Vrem să dezvoltăm și partea de workshopuri de aranjamente florale pentru că avem feedbackuri foarte bune. Anul acesta nu ne mai așteptăm la o dublare a cifrei de afaceri, ci la o creștere de 60%”, spune Diana Marinaş.

Ce se poartă în buchet

Din păcate, spune antreprenoarea, în România nu există tradiția asta de a oferi flori necondiționat. Se cumpără sau se comandă din obligație. “În general, bugetul mediu este de 150 de lei și se preferă buchete. Iar pentru o nuntă medie, bugetul alocat este undeva la 1.000 de euro”. Iar când vine vorba despre tendinţe, pentru că şi în domeniul floristicii sunt trenduri, anul acesta se poartă în continuare stilul fresh, mult verde. “Nu se mai poartă aranjamentele înghesuite. Nuanțele pastel sunt în continuare printre preferințe, iar în privința florilor, în funcție de sezon, bujorii şi freziile sunt în top. Domnii trebuie să înțeleagă că nu sunt numai trandafiri pe lumea aceasta, trebuie să mai învețe și alte flori”, adaugă Diana zâmbind. Aranjamentele florale cu accesorii geometrice sunt o noutate a sezonului, iar integrarea florilor uscate în acestea, oferă o notă aparte şi face dintr-un astfel de dar, o amintire de preţuit.

Împreună în viaţă şi în afaceri

„Casa de flori” nu este doar o afacere, ci este parte din familie, mai spune Diana. “Între mine şi soţul meu nu există acea concurenţă sau monotonie pentru că de fiecare dată în acest business se întâmplă câte ceva nou, tot timpul se inveşte o provocare. Noi acum am terminat cu 8 martie dar deja avem proiecte în lucru şi ne împărţim fiecare ce avem de făcut. Facem totul împreună, de la măturat pe jos la discutat cu clienții”, În orice fel de afacere, toate problemele se pot depăşi dacă îţi place cu adevărat ceea ce faci, mai spune Diana Marinaş, ca un sfat pentru tinerii antreprenori. „Important este să nu renunţe pentru că dacă îi place ceea ce face trebuie să meargă mai departe. Aşa am început şi noi, dintr-o pasiune, de la o idee, şi am ajuns să depindem efectiv de business-ul pe care-l avem, pentru că nu e doar business, este parte din familia noastră”.

 

 

 

×
Subiecte în articol: afacere flori Casa de flori Diana Marinaș