Accidentul in care a fost implicat omul de televiziune Serban Huidu, duminica, 16 octombrie, pe DN 1, in judetul Brasov, a fost un eveniment cu o larga mediatizare si a generat dezbateri ample in media si online, arata un comunicat al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie..
Mediatizarea de care a beneficiat accidentul a generat o notorietate foarte ridicata a acestuia - 99% dintre participantii la cercetarea realizata de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie declarand ca au auzit de accident.
De altfel, si notorietatea lui Serban Huidu este foarte ridicata, 94% dintre romani au auzit de omul de televiziune. Huidu este mai putin cunoscut doar de catre persoanele de peste 65 de ani, de maghiari si de respondentii cu un nivel mai scazut de educatie.
80% dintre participantii la studiu au urmarit la televizor dezbateri legate de accidentul in care a fost implicat Serban Huidu.
Mai interesati de mediatizarea temei au fost respondentii mai in varsta, cu o educatie mai joasa. Cei mai multi dintre respondentii care au vizionat dezbateri televizate in cazul Huidu sunt de parere ca in urma mediatizarii a reiesit ca Huidu ar fi vinovat pentru acest accident (17%), altii (8%) spun ca in urma dezbaterilor a reiesit ca Huidu nu era apt sa conduca (8%).
Desi declara ca au urmarit dezbateri televizate pe aceasta tema, 1 din 6 respondenti este de parere ca accidentul este un fapt divers care nu are o relevanta nationala si doar o treime dintre cei chestionati apreciaza ca evenimentul este un fapt demn de discutat la televizor.
Acordul pentru mediatizarea evenimentului scade pe masura ce nivelul de educatie a respondentilor este mai mare. De altfel, 70% dintre respondenti sustin ca televiziunile au procedat rau, prin masiva mediatizare a cazului, intrucat au insistat asupra unor subiecte private din viata unor oameni. Acestei opinii se raliaza cu precadere respondentii intre 18 si 35 de ani, cei cu studii superioare, cei din mediul urban si care locuiesc in zona Moldovei.
40% dintre telespectatori au inseles ca majoritatea televiziunilor care au dezbatut cazul s-au pozitionat in spiritul atacului lui Serban Huidu, in timp ce o treime sunt de parere ca televiziunile l-au aparat pe Huidu.
Respondentii care au apreciat ca televiziunile s-au pozitionat impotriva lui Huidu sunt mai degraba femeile, tinerii intre 18 si 35 de ani, cei cu studii medii, care locuiesc in mediul rural si au rezidenta in Moldova.
39% dintre respondenti considera ca televiziunile ar fi trebuit sa se pozitioneze in spiritul apararii lui Serban Huidu. De aceasta parere sunt mai degraba femeile, tinerii intre 18 si 35 de ani, cei mai putin educati, care provin din mediul rural si locuiesc in Moldova.
65% dintre participatii la acest studiu sustin ca mediatizarea intregului caz il prezinta pe Serban Huidu ca fiind vinovat de cele intamplate, iar 43% sunt de parere ca mass-media l-au atacat, in timp ce 32% cred ca presa l-a aparat pe Serban Huidu.
In ceea ce priveste parerea personala a respondentilor legata de vinovatia lui Serban Huidu, jumatate dintre respondenti cred ca in acest caz a fost vorba despre niste circumstante nefericite, in timp ce 39% il considera vinovat. Vinovatia lui Huidu in acest caz este impartasita mai degraba de barbati, de persoanele peste 65 de ani, de cei cu studii superioare, de catre persoanele care locuiesc in mediul urban, cu domiciliul in Transilvania+Banat.
Ancheta a fost realizata telefonic, pe un esantion reprezentativ la nivel national de 1168 de indivizi de 18 ani si peste, in data de 20 octombrie 2011.