Rusia a iniţiat oficial implementarea unui proiect, cunoscut sub numele de Drumul de Centură al Mării Negre, care presupune construirea unui sistem de autostrăzi cu patru benzi care să conecteze ţările din jurul Mării Negre. Este un proiect substanţial, o autostradă care măsoară aproximativ 7.140 km, potrivit http://www.worldhighways.com, site-ul oficial al Asociaţiei Mondiale a Autostrăzilor.
Autostrada va trece prin opt ţări, respectiv prin Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Moldova, România, Grecia și Bulgaria, iar Armenia, Azerbaidjanul, Albania și Serbia vor fi conectate la drum prin rute suplimentare. Ruşii au precizat că vor demara în acest an lucrările de construcţie a porţiunilor de autostradă de pe teritoriul lor (Krasnodar-Rostov pe Don şi Nalcik-Vladikavkaz-graniţa cu Georgia) şi au comunicat că aşteaptă şi implicarea Uniunii Europene pentru porţiunile din România, Bulgaria şi Republica Moldova.
Proiectul nu are un buget unic, deoarece fiecare țară va plăti pentru propria secțiune folosind propriile sale surse. În plus, se estimează că o parte din finanțarea proiectului va fi asigurată de UE, precum și de unele bănci din UE și alte surse internaționale.
Potrivit unui purtător de cuvânt oficial al Ministerului rus al Transporturilor, lungimea totală a drumului în Rusia va fi de 2.230 km. Benzile rutiere ale noii autostrăzi permit limite maxime de viteză de 130 km/h pentru vehicule mai ușoare, cu o greutate de 12,5 tone. Ruşii susţin că o parte semnificativă din secțiunea rusă a Inelului Mării Negre a fost deja construită. Aceasta a făcut parte din pregătirile Rusiei pentru Jocurile Olimpice de iarnă de la Soci, din 2014, care au implicat construirea de noi drumuri de-a lungul coastei Mării Negre.
Conform calculelor Ministerului rus al Transporturilor, construcția noului drum va costa aproximativ 500 de milioane de ruble (7 milioane dolari SUA/km), inclusiv costurile legate de achiziționarea de terenuri și alte obiecte.
Traseul autostrăzii trece prin câteva oraşe importante. Acestea includ: Istanbul şi Edirne în Turcia; Batumi şi Poti din Georgia; Novorossiysk, Rostov-on-Don şi Taganrog în Rusia; Mariupol, Melitopol şi Odessa în Ucraina; Chişinău în Moldova; Bucureşti în România; Haskovo în Bulgaria; Komotini şi Alexandroupolis în Grecia.
Drumul rapid intră în România prin Albiţa (Huşi) şi trece prin oraşele Bârlad, Tecuci, Focşani, Râmnicu Sărat, Buzău, Ploieşti, Bucureşti şi Giurgiu