Capitala a pierdut în ultimii 18 ani 45 de baze sportive şi 1.970 de hectare de spaţiu verde, iar viteza de deplasare prin centrul oraşului nu trece de 2 kilometri pe oră.
Capitala a pierdut în ultimii 18 ani 45 de baze sportive şi 1.970 de hectare de spaţiu verde, iar viteza de deplasare prin centrul oraşului nu trece de 2 kilometri pe oră.
Capitala României se confruntă cu o situaţie critică în ceea ce priveşte dezvoltarea haotică de proiecte imobiliare. O dată cu creşterea numărului locuitorilor şi a veniturilor acestora există o cerere foarte mare pentru locuinţe noi, dar şi pentru centre de afaceri şi spaţii comerciale. Creşterea ritmului construcţiilor fără o strategie coerentă afectează atât calitatea vieţii locuitorilor, cât şi întregul mediu de afaceri, ducând la pierderi considerabile, se arată într-un studiu al companiei imobiliare Coldwell Banker Commercial România (CBCR). “Autoritaţile, dar şi dezvoltatorii ar trebui să ia în considerare implementarea unor concepte precum “smart growth” – dezvoltare inteligentă sau “urban renewal” – reînnoire urbană, pentru a preveni probleme critice, aşa cum s-a întamplat în oraşul italian Palermo în anii ’50-’80, spune Cătălin Secăreanu, manager Coldwell Banker Commercial România.
PROBLEME. Din Bucureşti au dispărut spaţiile verzi, ceea ce a condus la diminuarea considerabilă a calităţii vieţii, dar şi la pierderi financiare cauzate de trafic şi viteza scăzută de deplasare. Oraşul a devenit un furnicar în care trăiesc circa 3 milioane de oameni, care au probleme grave de deplasare prin oraş, indiferent de mijlocul de transport pe care-l aleg. Pierderile cauzate de problemele de trafic nu sunt doar de ordin financiar, ci, mult mai grav, au fost şi persoane care şi-au pierdut viaţa, pentru că timpul mediu în care o ambulanţă a ajuns la cazurile de urgenţă a fost de 35 de minute în 2006. Şi oamenii de afaceri pierd bani din cauza vitezei prea mici de deplasare. Asociaţia Română a Antreprenorilor în Construcţii estimează pierderi anuale de 180 de milioane de euro din această cauză.
PROIECTE CU CAP. În momentul de faţă, în Bucureşti s-au conturat zone rezidenţiale după criterii de preţ, de distanţa până în centru sau de clase sociale, consideră analiştii de la agenţia imobiliară Esop. Irina Petrescu, directorul departamentului de vânzări Esop, consideră că preţul de vânzare al unui complex imobiliar trebuie să fie foarte bine adaptat la valoarea pieţei în momentul respectiv, cât şi adecvat facilităţilor, locaţiei şi finisajelor pe care le oferă, altfel dezvoltatorul riscă să nu îşi vândă proiectul. Din acest motiv, dezvoltatorii trebuie să apeleze la consultanţă imobiliară şi să nu mai construiască “după ureche”, şi pentru binele lor, dar şi pentru binele comunităţii.
daniela.ivan@jurnalul.ro