Investitorii din imobiliar îşi fac planuri de rezervă pentru 2011 şi iau în calcul tot ce este mai rău, deşi speră că lucrurile nu vor degenera până acolo încât să fie nevoiţi să aplice cele mai pesimiste planuri. Dar planurile sunt greu de făcut într-o Românie în care reglementările economice se schimbă trimestrial. Companiile din domeniu se confruntă cu o mulţime de probleme, lipsa cumpărătorilor, rate la bancă, clienţi care nu mai pot plăti etc. În acest context tulbure, investitorii noi nu mai găsesc România drept cel mai bun loc în care să îşi plaseze banii, iar cei care au deja afaceri aici încearcă să găsească o cale de a face faţă crizei şi nu au de gând să se retragă.
Cum să mai faci afaceri într-un mediu atât de ostil? „În planul nostru pentru 2011 este creşterea stocului de locuinţe. Suntem deja în căutare de proiecte vandabile, am anunţat şi bugetul de achiziţii: 45 de milioane de euro. Avem şi discuţii cu potenţiali clienţi, deci nu avem nici pe departe o viziune fatalistă asupra anului acesta. Vremurile dificile se traduc, pentru cei care ştiu să facă afaceri, în strategii mai complexe pe toate planurile: vânzări, marketing, promovare. De asemenea, vitală e înţelegerea psihologiei clientului în această perioadă. Dacă îi oferi un lucru de care are nevoie la un preţ care îl avantajează, atunci nu va ezita să cumpere”, a declarat Nimrod Zvik, director marketing Be Igloo.
Totuşi, faptul că investitorii noi nu mai intră pe piaţă, fie chiar şi cei mici, afectează o nişă a imobiliarelor: imobiliarele de lux. „Cei mai importanţi clienţi pe segmentul de lux au fost întotdeauna investitorii. Ei sunt, în condiţii normale, cei care au apetitul pentru achiziţii importante. Dar în acest moment, ei au dispărut cu desăvârşire. Aşa că proprietăţile de peste câteva milioane de euro îşi aşteaptă clienţii cu lunile. Deci pentru 2011 noi ne-am înarmat cu multă răbdare şi cu speranţa că vor exista semnale care să aducă investiţii la noi în ţară”, a declarat Ştefan Niţă, reprezentantul Luxury Internaţional.
Peste toate aceste probleme, companiile din imobiliare se confruntă acum şi cu o serie de clienţi care au achiziţionat apartamente în rate şi care nu mai fac faţă plăţilor. Reprezentanţii Green City înţeleg că problema cea mai mare a momentului este finanţarea şi încearcă să ofere clienţilor cele mai bune preţuri prin măsuri de reorganizare a afacerii. „Politica noastră de preţuri este oricum foarte avantajoasă pentru clienţi, dar acum încercăm să îi protejăm în mod special pe primii noştri clienţi, care au cumpărat case înainte să se înăsprească vremurile şi acum nu mai fac faţă cheltuielilor. Pentru ei, dar şi pentru viitorii clienţi, implementăm un plan de restructurare a afacerii. Până când acesta va fi aplicabil, lucrurile merg normal. În ultimele zile ale lui 2010 şi primele zile ale lui 2011 am finalizat cinci tranzacţii, deci am început anul cu dreptul”, a declarat Alexandru Petrescu, director vânzări Green City.