Concepul de sharing economy intră tot mai mult în mentalitatea românească, dominată încă de ideea de proprietate. În ultimii ani, discuțiile legate de economia colaborativă au luat amploare. Vorbim despre un concept care se referă la un sistem economic bazat pe ideea folosirii în comun a resurselor fizice și umane. Românii au înțeles că uneori e mai profitabil să închiriezi decât să cumperi, dând astfel șansa dezvoltării unui nou tip de business.
De la Cibernetică, la industria fashion
Alexandru Neștian (29 de ani) este un tânăr antreprenor care a mizat pe șansă. Chiar înainte de a termina facultatea de Cibernetică de la ASE a ajuns să lucreze într-un start-up din domeniul fashion. Au urmat apoi alte joburi în aceeași industrie, Alexandru reușind astfel să acumuleze cunoștințe esențiale în mediul antreprenorial. “Cumva, toate joburile mi-au oferit șansa de a lucra direct cu proprietarii, direct la nivel de decizie, astfel am putut să-mi dau seama ce înseamnă un business, ce înseamnă să fii antreprenor în România. N-am făcut niciun fel de curs, a fost pur și simplu ceea ce am acumulat eu în toți acești ani. Am “furat” informații de la toată lumea, am încercat să învăț ce-i mai bun de la fiecare”, povestește el.
iTUX, primul serviciu de “suit rental”
Nu-și făcuse un plan să devină antreprenor, dar când a încolțit ideea unui business propriu, nu a stat prea mult pe gânduri. “Ideea în sine a venit în primăvara anului 2016, atunci am început să discutăm cum ar fi să închiriem niște haine unor bărbați. Apoi a apărut și partenera mea, Ana Maria Varvara, care a venit cu suportul financiar și cu know-how-ul. Pe 29 septembrie 2016 am deschis oficial business-ul cu un eveniment de lansare. Am mers la ghici, cum se spune. Nu am făcut cercetare de piață, pur și simplu am zis că e o idee cool de implementat și în România. Am închis ochii și am spus: Hai să o facem! Investiția inițială a fost undeva între 50 și 70 de mii de euro. Vorbim de colecție, amenajarea showroom-ului, investițiile în marketing din primul an: reclame video, scenariști, regizori, cameramani, etc. Este un business care, din punct de vedere operațional și-a acoperit cheltuielile din a 3-a sau a 4-a lună, a devenit sustenabil”, spune Alexandru. A fost încurajat de ideea noutății precum și de faptul că românii au devenit tot mai deschiși la conceptul de sharing-economy. “Pe zona feminină a acetui tip de business este deja un competitor pe piață, cumva și asta ne-a încurajat. Am zis, ok, dacă pe tipologia feminină se poate, deși mindset-ul este diferit, adică noi bărbații putem merge în același costum la două evenimente în aceeași lună, în cazul femeilor însă, este exclus. Am spus că, acest serviciu pe care noi îl oferim trebuie să-l gândim din punct de vedere rațional și financiar. Având în vedere că ai nevoie de un costum pentru o noapte, și aici ne referim în special la miri, nu are sens să investești o sumă foarte mare de bani. Costumul de ginere este foarte greu de repurtat. La început a fost doar marketing pentru că știam foarte clar cui să ne adresăm. Acel bărbat între 25 și 35 de ani, genul de om care înțelege ideea de car-sharing, home-sharing, este mereu la curent cu tot ce se întâmplă în lume și vrea mereu noutăți. Am știut foarte clar că acest bărbat va fi principalul nostru client, care înțelege utilitatea și avantajul unui serviciu de închiriere în detrimentul unei cumpărături.”
Alexandru Neștian, co-fondator iTUX
“Cumva, în mentalitatea colectivă este o nevoie de rental, adică românii sunt conștienți de faptul că e nevoie și de o altă variantă în afară de aceea a cumpărăturilor.”
Închiriază pe modelul made-to-measure
iTUX oferă servicii de închiriere de costume bărbătești de ceremonie, pe modelul made to measure. Asta înseamnă că, la fiecare închiriere, costumele sunt ajustate și modificate în funcție de client. “O ținută completă la noi include sacoul, pantalonii, cămașa, accesoriile (papion, batistă, butoni) iar opțional se pot achiziționa și pantofii. Oferim o experiență made-to-measure. Față de un costum făcut la comandă care poate costa până la 2.000 de euro, noi oferim fix aceeași experiență, același nivel de atenție față de client, doar că la un preț de 600 de lei”, spune tânărul antreprenor. “Toate produsele noastre, costume și cămăși, sunt produse de noi, prin producție parteneră, dar noi alegem materialele, modelistica, gama de mărimi, totul este în controlul nostru. Știm foarte clar de ce avem nevoie, ce se cere, și ce nu avem noi disponibil în stoc. Materialele sunt naturale, 100% lână, cu excepția câtorva modele unde există și poliester pentru că sunt modele de costume de show-biz, cu sclipici, lucioase, strălucitoare, pe care nu le poți obține de materiale din fibre naturale. Ținem foarte mult la calitate pentru că, modificându-le pentru fiecare client, este clar că avem nevoie de materiale bune, rezistente în timp și care să se comporte bine la multe purtări.”
Găsirea partenerilor, adică a croitoriilor care să le transforme tiparele în costume, nu a fost însă un lucru ușor. “Am avut un incident în urmă cu doi ani, când atelierul cu care colaboram a fost indisponibil ca urmare a unei probleme de familie, iar în mijloc de sezon rămâsesem fără croitorie. Am luat croitoriile din București la rând și mai toată lumea ne refuza. Am găsit până la urmă un partener care s-a oferit să ne ajute, și care mai apoi ne-a devenit furnizor de modificări”, povestește Alexandru. În 2018 lucrurile s-au schimbat când a venit momentul unei noi colecții pentru București și pentru noul showroom din Cluj-Napoca. iTUX s-a orientat și către un partener din Liban, care a reușit să le ofere flexiblitatea, termenele de livrare și calitate net superioară producțiilor din România sau Bulgaria la un preț mai bun.
Cum să îmbraci invitați la nunta regală
Marea provocare a venit în 2017, când Alexandru și partenera sa de business au trebuit să facă față unui volum uriaș de muncă pentru un eveniment cu ștaif, nunta Principelui Nicolae. “Au fost undeva la 50 de ținute pregătite pentru un singur eveniment. L-am îmbrăcat pe naș în două ținute, toți cavalerii de onoare, la fel, tot în două ținute. Plus încă vreo 20 de invitați. Au fost fracuri și redingote pe care le-am produs special pentru acest eveniment. A fost o mare provocare, mai ales că nunta avut loc în septembrie, când pentru noi oricum este o perioadă full. Atelierele au lucrat la capacitate maximă”, spune antreprenorul. iTUX a devenit cunoscut rapid iar străinii care vin la noi pentru diverse evenimente apelează la serviciile de închiriere. “Am avut și clienți de afară. Oameni care veneau la evenimente în România și își programau din timp o probă. Mulți au venit de la aeroport direct la noi. Am avut clienți din Brazilia, Anglia, Italia, Scoția.”
După trei ani, direct în top Forbes 30 sub 30
Business-ul a fost primit bine pe piață și este pe creștere de 3 ani de zile. Anul trecut, cifra de afaceri a fost de 200 de mii de lei, iar ținta pentru acest an este de 500 de mii de lei. Afacerea înființată de Alexandru Neștian se mândrește cu trofeul și premiul cel mare, în valoare de 50.000 de euro , oferit în 2018 în cadrul competiției Startarium Pitch Day. Evoluția afacerii i-a adus lui Alexandru și nominalizarea în clasamentul Forbes 30 sub 30. “Când devii un start-up premiat și nominalizat la premii și inclus în top 10 start-up-uri de urmărit pe 2019, vine și responsabilitatea de a-ți crește businessul și de a te ridica la nivelul așteptărilor.
Nu mai ești doar un simplu antreprenor care are un mic business, ci ești deja în lumina reflectoarelor, în atenția publicului și a presei.”
Noi locații iTUX și planuri de francizare
Creșterea continuă a business-ului determină și extinderea acestuia. Din toamna anului trecut, a fost deschis un al doilea punct de lucru în Cluj-Napoca, iar în curând și constănțenii vor putea beneficia de serviciile brandului. “Anul următor vrem să începem francizarea, vrem să începem să vindem mici francize iTUX, mici show-room-uri în orașele reședință de județ. O franciză va costa între 15 și 20 de mii de euro, și aici mă refer la: colecție, amenajatul show-room-ului. E nevoie de un spațiu de 15-20 mp, iar tot ce înseamnă marketing și promovare vine de la București. Cei interesați vor primi totul la cheie”, mărturiseșteAlexandru. Însă, planurile nu se opresc aici. “Ne dorim ca undeva între 3 și 5 ani să ieșim pe piața europeană, și aici mă refer la țările vecine României.”
Alexandru Neștian, co-fondator iTUX
“Dacă ești foarte stăpân pe domeniu și știi exact ce oferi și cum oferi, ești corect față de clienți dar și față de autoritățile statului, nu este dificil să faci afaceri în România. Atât timp cât oferi un serviciu bun și-ți respecți munca, nu mi se pare greu să răzbești în antreprenoriatul din România.”
Echipa iTUX este formată din câteva persoane, patru la București, plus încă una la Cluj. Toți mizează pe sinceritate și comunicarea directă cu clientul, spune Alexandru. “Nu folosim tactici de vânzări și nu avem replicile clasice pe care le întâlnești la un brand de fashion. Noi vrem să devenim nu un brand, ci un prieten al consumatorului. Tipul pe care-l suni când ai nevoie de costume.”
Cum închiriezi?
Programare – telefon sau email
Probă și modificări gratuite:
- lărgirea sau strâmtarea sacoului în talie
- scurtarea sau lungirea mânecillor de la sacou
- lungirea sau scurtarea pantalonilor
- strâmtarea sau lărgirea pantalonilor pe picior
- lărgirea sau strâmtarea pantalonilor în talie
- cambrarea cămășii
Stabilirea datei de livrare și plata