Proiectul de modificare a Codului Fiscal prevede masuri de simplificare si imbunatatire a administrarii fiscale, precum si masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri.
Proiectul de act normativ prevede acordarea deductibilitatii in proportie de 50% a cheltuielilor privind combustibilul pentru vehiculele rutiere destinate transportului rutier de persoane, care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii direct productive, la calculul impozitului pe profit si impozitului pe venit, precum si acordarea unei deductibilitati in proportie de 50% a TVA la achizitia acestora si a combustibilului necesar functionarii lor, fata de situatia actuala, cand aceste cheltuieli sunt nedeductibile in totalitate.
De asemenea, documentul mentioneaza crearea posibilitatii de a solicita scoaterea din evidenta ca platitori de TVA in tot cursul anului curent si aplicarea regimului special de scutire pentru contribuabilii care in anul precedent nu au depasit plafonul de scutire de 119.000 lei cifra de afaceri. Cazierului judiciar devine obligatoriu la inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari pentru asociatii seminificativi, care detin cel putin 5% din capitalul social.
Concomitent cu aceasta, Fiscul instituie masuri drastice de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu desfasoara activitati economice, nu depun deconturi de TVA o anumita perioada sau sunt implicate in fapte de evaziune fiscala. Aceste masuri au ca scop reducerea numarului contribuabililor inregistrati in scopuri de TVA, dar care nu au un comportament fiscal adecvat sau nu desfasoara activitati economice. Astfel, Fiscul va anula inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA daca este declarata inactiva, daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in Registrul Comertului, daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni.
In plus, Fiscul anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA daca nu s-a depus pe parcursul unui semestru calendaristic nici un decont de TVA, daca in deconturi nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul perioadelor de raportare, precum si daca persoana nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA. O analiza a MFP efectuata in 2010 a demonstrat ca aproape 380.000 de contribuabili erau inregistrati ca platitori de TVA desi se aflau sub plafonul de la care inregistrarea in scopuri de TVA devine obligatorie. Acest numar mare de contribuabili reprezinta peste 60%, dar contribuie cu numai 1,3% din totalul veniturilor fiscale. In schimb, contribuabilii cu o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro platesc aproape 97% din impozitele si taxele principale (TVA si impozitul pe venit). Intre aceste doua extreme, aproape 100.000 de persoane fizice sau juridice cu cifra de afaceri peste plafonul de inregistrare in scopuri de TVA dar sub 100.000 de euro contribuie cu doar 1,7% la veniturile din impozitele si taxele principale. O alta modificare se refera la instituirea obligatiei privind trecerea de la determinarea venitului net anual pentru activitati independente pe baza normelor anuale de venit la determinarea venitului net anual in sistem real, in cazul contribuabililor care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare de 100.000 euro.