x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Acciza la carburanţi, cuprinsă în buget, negociată cu FMI

Acciza la carburanţi, cuprinsă în buget, negociată cu FMI

de Vali Blanaru    |    30 Mar 2014   •   21:11
 Acciza la carburanţi, cuprinsă în buget, negociată cu FMI
Sursa foto: FourOaks/Getty Images/iStockphoto
Guvernul nu avea cum să amâne aplicarea accizei, dar caută metode ca preţurile să fie menţinute sub control
Introducerea accizei la benzină şi motorină de 7 eurocenţi începând cu 1 aprilie a fost agreată cu FMI şi fără de aceasta nu s-ar fi aprobat bugetul pe acest an şi s-ar fi riscat o nouă amânare a evaluării. Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, crede că România nu-şi putea permite să anunţe nişte măsuri şi să le amâne sau să renunţe la ele. O dată cu validarea programului cu FMI s-a operat şi validarea bugetului pe 2014, lucru foarte important nu doar pentru credibilitate, dar şi pentru dobânzi reduse pe pieţele internaţionale, accesibilitate şi economii la cheltuielile bugetare, consideră Isărescu. “Acolo se pot economisi bucată cu bucată, credit cu credit, şi la lei şi la valută, sume considerabile, de 0,2-0,5% din PIB”, a adăugat guvernatorul.

40 de bani/litru

Acciza pentru benzină şi motorină va creşte cu 7 eurocenţi de la 1 aprilie, ceea ce va duce la o scumpire a carburanţilor de circa 40 de bani, estimează operatorii din sector. În prezent, acciza reprezintă 30% din preţul final la benzină şi 26% la motorină. Guvernul se aşteaptă ca majorarea accizei să aducă 2,4 miliarde de lei în încasările de la bugetul de stat. Premierul Victor Ponta a precizat că banii din acciza pe carburant vor fi direcţionaţi către buget şi de acolo spre infrastructură şi alte proiecte bugetare. “Banii din acciză, ca de altfel toate taxele şi impozitele, merg în bugetul mare şi de acolo sunt alocaţi aceştia plus alţii, că nu ajung doar aceştia, pentru proiectele de infrastructură, cofinanţarea proiectelor europene de infrastructură şi proiectele din bugetul naţional. Cheltuielile pentru infrastructura rutieră sunt mai mari decât veniturile pe care le luăm din acciză, dar acestea pot să asigure pentru anii care urmează cofinanţările necesare pentru Programul Operaţional Sectorial Transporturi”, a spus premierul Victor Ponta.

Subvenţii în agricultură

Guvernul caută soluţii pentru ca majorarea preţului la carburanţi să nu se rostogolească şi să fie preluată în celelalte preţuri. Ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu, a avut o serie de negocieri cu transportatorii rutieri pentru identificarea unor măsuri de sprijin pentru transportatorii licenţiaţi. Măsura vizată este posibilitatea recuperării unei părţi din acciza suplimentară la carburant. “Trebuie să găsim măsuri fiscale care, pe de-o parte, să păstreze competitivitatea transportatorilor, pe de altă parte să combată concurenţa neloială şi evaziunea fiscală şi probabil chiar mâine o să puneţi în dezbatere textul ordonanţei prin care sprijinim transportatorii corecţi, cei care au facturi, pentru recuperarea unei părţi importante din acciza pe care o aplicăm de la 1 aprilie. Cei care fac evaziune fiscală nu au cum să recupereze, pentru că probabil nici nu plătesc toate taxele şi pe aceia trebuie să-i combatem în tot ceea ce facem”, a spus Ponta. Transportatorii au propus ca aceste măsuri să se aplice şi pentru firmele de transport persoane, nu doar celor de transport marfă.

Pe de altă parte, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) va compensa creşterea accizei pentru motorina utilizată în agricultură, fermierii urmând să primească prin rambursare în jur de 1,8 lei pe litru, începând cu trimestrul al doilea din 2014, a declarat secretarul de stat în MADR, Daniel Botănoiu. “Dacă pentru ultimul trimestru din 2013 agricultorii primesc 1,39 lei pe fiecare litru prin rambursarea diferenţei de acciză pentru motorina utilizată în agricultură, în primul trimestru din acest an, conform noii metodologii de calcul, acest sprijin a crescut la circa 1,51 lei pe litru, iar după 1 aprilie, o dată cu majorarea suplimentară a accizei cu 7 eurocenţi, Ministerul Agriculturii va compensa creşterea şi va plăti fermierilor aproximativ 1,8 lei pe litru”, a spus Botănoiu. Astfel, Ministerul Agriculturii subvenţionează 94% din valoarea accizei pe care preţul motorinei de la pompă o conţine. Fermierii plătesc din acciză doar 21 de euro pe tona de motorina utilizată în agricultură, diferenţa până la nivelul standard al accizei, de 330,39 euro/tonă, fiind suportată de minister. Prin această măsură, ministerul se aşteaptă ca preţul alimentelor să nu fie modificat de “de o manieră substanţială”.

×