Sarbatoarea Invierii Domnului ne-a costat aproape 200 milioane de euro, din care circa 185 milioane de euro, pe mancare si bautura. Romanii au mai "investit" inca vreo 3 milioane de euro in minivacante.
de FLORINA ZAINESCU | |
ECONOMIC/BUSINESS | |
200 milioane de euro dati pe Pasti
|
AGLOMERATIE. Centrele comerciale au fost luate cu asalt de catre cumparatori |
Sarac sau bogat, romanul a facut eforturi pentru a sarbatori Pastile dupa datina crestina. Febra cumparaturilor a dublat vanzarile comerciantilor si ne-a scos din buzunare echivalentul a 200 de milioane
de euro.
Carburanti de 7,8 milioane de euro
Trei milioane de euro din turism
In saptamana dinaintea Pastilor se vand circa 45 milioane de oua, considera Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania. Daca un ou costa 3.000 de lei bucata, inseamna ca romanii au cheltuit circa 3,7 milioane de euro pe oua. Insa nu trebuie sa uitam ca si taranii vin cu oua pe piata si ca oamenii de la sate consuma si oua de la gainile din ograzile proprii. "Taranii au cam 30 milioane de gaini care oua cam 15 milioane de oua pe zi. Intr-o saptamana, la tara se obtin cam 100 milioane de oua. 20 de milioane dintre acestea ajung tot la oras, pe la rude. Alte 30-40 de milioane de oua reprezinta autoconsumul. Restul merg cu ele la piata sau pun closti", a spus Van.
CARNE. Ministerul Agriculturii a estimat ca in perioada Sarbatorilor Pascale sunt sacrificati in jur de 2,5-3 milioane de miei si iezi. In medie, un kilogram de carne de miel s-a vandut cu 140.000-150.000 de lei. Daca luam in considerare ca un miel taiat a avut circa 8 kilograme, un calcul simplu ne arata ca romanii au cheltuit peste 70 milioane de euro pe friptura de miel. Plus ca in saptamana de dinaintea Pastilor sunt scoase la vanzare circa 3.500 tone de carne de pasare, dupa cum spune Ilie Van. Daca un pui congelat are
1-2 kilograme si se vinde cu 70.000 de lei, rezulta ca pe carnea de pui s-au cheltuit alte peste 3 milioane de euro.
MEZELURI. Si comertul cu produse din carne si mezeluri a fost infloritor in aceasta perioada. "In mod normal, perioada dinaintea Pastilor aduce o crestere de 30- 40% a vanzarilor fata de restul lunii. La mezeluri se observa o usoara tendinta de scadere a vanzarilor, insa creste comertul cu produse de gratar si carne", a declarat Sorin Dumitru Minea, vicepresedintele Asociatiei Romane a Carnii. "De exemplu, in Saptamana Mare, eu, prin firma mea, vand cam 20 de tone de carne si produse de carne zilnic. In medie, si ceilalti producatori au vanzari de 25-30 de tone zilnic", a adaugat acesta.
VIN. Vanzarile de vin cresc cu 30-40% de Pasti, comparativ cu luna anterioara, apreciaza Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV). Iar vanzarile de vinuri rosii se majoreaza chiar cu 50%, a precizat acesta. "Se cauta vinurile mai bune, la 750 de mililitri, imbuteliate", spune Gheorghe. Daca consideram ca fiecare familie din Romania a avut pe masa cel putin doua sticle cu vin bun, de 750 mililitri, si un pret mediu de 150.000 de lei pentru o sticla cu licoare bahica, ne-au mai zburat din buzunare 58 milioane de euro. Asta daca nu tinem cont de vinul "de butuc" care a curs din belsug in paharele si canile romanilor "de la tara" sau ale celor cu rude la tara.
BERE. Dar sunt multi romani care prefera sa inlocuiasca vinul cu berea. "Un calcul estimativ ne indica un consum de 150.000 de hectolitri de bere in cele trei zile de Pasti", apreciaza Vifor Versescu, directorul general al Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania. Adica si pe berea "pascala" romanii au cheltuit peste 20 milioane de euro. "Berea este sampania muncitorului", a precizat acesta. Statisticile arata ca 70% din bere se consuma in casa si ca 50% din romani prefera "lichidul gulerat" la sticla, in timp ce 30% din noi preferam berea ieftina, la PET.
TARII. Si vanzarile de lichioruri, vermuturi, rachiuri, votca sau gin cresc cu 40-50% in perioada 15 aprilie-15 mai, spune Romulus Dascalu, presedintele patronatului Garant. "In cele trei zile de Pasti se beau cam 3 milioane de litri de alcool, pentru care se cheltuiesc cam 10 milioane de euro", a apreciat acesta. Presedintele Garant, Romulus Dascalu spune ca in aceasta suma este inclusa si contravaloarea bauturilor comercializate pe piata neagra a alcoolului.
IEPURASI DE CIOCOLATA DE 2,5 MILIOANE EURO
|
Ciocolata a fost revelatia acestui Pasti. Oamenii au cumparat cu 150% mai mult decat anul trecut iepurasi si oua de ciocolata. Estimarile arata ca de Pasti romanii au cumparat figurine de ciocolata de circa 2,5 milioane de euro. Au avut si de unde alege, deoarece mii de figurine si oute au invadat rafturile supermarketurilor. Au aparut si mieii, gainile, pestisorii si chiar ratustele de ciocolata. Un micut iepuras se putea cumpara cu 10.000 de lei, iar o gainusa care statea pe oua rosii ajungea la 200.000 de lei. Intre aceste oferte existau sute de altele intermediare. Pretul mediu pentru o jucarie de ciocolata varia in jur de 30.000 de lei. A existat si marfa pentru cei mai pretentiosi. Un ou urias, de peste un kilogram, sarea de 500.000 de lei. Abundenta din rafturi a generat consumul, care a fost de la zi la zi mai mare. (Daniela Ivan)
|
VANZARI
|
Cifre-record pentru vanzarile din marile complexuri comerciale. Hypermarketurile au obtinut in Saptamana Mare profituri cu 30% mai mari decat intr-o saptamana normala. "In Militari am vandut cu 20% mai mult decat anul trecut, iar in Orhideea, cu 50%", ne-a declarat Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour Romania. In topul vanzarilor s-au situat produsele traditionale de Pasti, care au inregistrat cresteri intre 150-200%. Este vorba despre bauturile alcoolice, carnea de miel sau de pasare, oua, cozonaci, pasca, vopseaua de oua. "Am avut oferte promotionale, cum a fost la oua, care s-au vandut foarte bine", a mai spus directorul Carrefour. In ciuda acestor vanzari-record, rafturile nu au ramas nici o clipa goale. "Magazinele au fost aprovizionate ritmic si am avut si stocuri-tampon", au spus reprezentantii Carrefour.
|
COZONACI
|
Peste 4 milioane de cozonaci sunt aruncati pe piata cu ocazia Pastilor, de 10 ori mai multi decat intr-o perioada obisnuita, spune Aurel Popescu, presedintele patronatului ROMPAN. Daca consideram un pret mediu de 100.000 de lei bucata, putem aprecia ca am cheltuit circa 11 milioane de euro pe cozonac. In plus, sunt si romani - in special cei de la tara - care prefera sa faca cozonacii in casa. "Daca pe 29 si 30 se cumpara mai multa paine, asta nu inseamna ca romanul mananca mai mult decat de obicei. Doar se aprovizioneaza ca sa scape de o grija", a declarat Aurel Popescu. O persoana consuma, in medie, o paine de 300 de grame zilnic. Cum suntem 21,68 milioane, inseamna ca, in cele trei zile festive, mancam cam 65 milioane de paini de 300 de grame. Daca consideram un pret mediu de 6.000 de lei, rezulta ca dam vreo 10 milioane de euro pe paine.
|
Carburanti de 7,8 milioane de euro
Romanii nu s-au dezmintit de sarbatori si au fugit de acasa, incasarile de Pasti din vanzarile de carburanti depasind 283 miliarde de lei (7,8 milioane de euro). In lei, vanzarile au fost cu 49% mai mari ca anul trecut, conform estimarilor analistilor din domeniu. Intre 30 aprilie si 2 mai s-au vandut aproape 7.200 tone de benzina si motorina, o cantitate comparabila cu cea de anul trecut.
PIATA RIGIDA. Cresterea valorica a incasarilor din vanzarile de carburanti se datoreaza in primul rand scumpirii carburantilor. Iar scumpirea carburantilor s-a datorat mai ales cresterii accizelor si, mai putin decat ne-am astepta, exploziei preturilor mondiale ale titeiului. "Piata este foarte putin elastica, altfel spus, cererea nu scade proportional cu modificarile de pret. Oamenii tot cam atat consuma si cam la fel de mult circula", este de parere Dinu Patriciu, presedintele Grupului Rompetrol.
CONCURENTA "LA MUSTATA". Primii trei competitori pe aceasta piata sunt Petrom, Rompetrol si Lukoil. Conform estimarilor proprii ale celor trei companii, Petrom are o cota de piata de peste 40% din volumele de carburanti vandute, in timp ce celelalte doua competitoare isi disputa indeaproape urmatoarele doua locuri, urmate de MOL.
Principalii concurenti au trecut la programe de modificare saptamanala a preturilor, mai ales dupa ce Consiliul Concurentei a luat urma unor "intelegeri de piata". Diferentele dintre competitori sunt de ordinul a 200-300 de lei pe un litru de carburant comparabil calitativ. Cu exceptia OMV si MOL, Petrom are acum carburantii cei mai scumpi. (Adrian N. Ionescu)
Trei milioane de euro din turism
Suprapunerea sarbatorii Invierii Domnului cu ziua de 1 Mai si vremea rea au stricat socotelile hotelierilor de pe litoral. In schimb, agentiile de turism care au vandut concedii in strainatate au obtinut venituri mai mari. De Pasti, in tara si strainatate, romanii au cheltuit aproape trei milioane de euro pe turism.
|
VACANTA. De 1 mai, litoralul a fost mai gol decat in ceilalti ani din cauza timpului rece |
PENSIUNI. Zona Bran-Moeciu a fost luata cu asalt de turisti, gradul de ocupare depasind 80%. "Printre cele mai cautate zone, dupa Bran-Moeciu, au fost Maramuresul, Bucovina, Covasna, Arges, Hateg. In Delta, gradul de ocupare a pensiunilor a fost de 95%", ne-a declarat Marilena Stoian, presedintele Asociatiei Nationale de Turism Rural, Ecologic si Cultural (ANTREC). Potrivit estimarilor provizorii ale ANTREC, in jur de 12.000 de turisti au fost oaspetii pensiunilor agroturistice de Pasti. Pretul mediu al unui sejur de trei zile la pensiuni a fost de circa trei milioane de lei, ceea ce inseamna ca incasarile totale ale gazdelor s-ar putea apropia de un milion de euro.
LITORAL. Timpul redus si temperaturile scazute i-au tinut insa pe turisti departe de litoral. Operatorii din turism nu au incheiat inca statisticile de Pasti, insa, dupa estimarile preliminare, pe litoral s-au aflat in jur de 4.000 de turisti. Cei care au dorit mai mult confort au optat pentru un sejur la hoteluri de patru stele, unde preturile au urcat pana la 4,3 milioane de lei pentru trei zile. In general, o noapte de cazare in vilele de la mare a costat intre 170.000 de lei si 250.000 de lei de persoana, in timp ce la un hotel de trei stele tarifele au oscilat intre 290.000 si 460.000 de lei. La un pret mediu de un milion de lei pentru un sejur pe litoral, turistii au cheltuit in jur de 100.000 de euro.
Hotelierii din statiunile montane nu si-au facut inca socotelile pentru sarbatorile care abia s-au incheiat. Insa, dupa cifrele inregistrate in alti ani, in aceasta perioada, mai putin de 10.000 de romani au optat pentru un sejur la munte. Tariful mediu pentru un sejur de trei zile a fost de circa trei milioane de lei, astfel ca incasarile operatorilor si hotelierilor din statiuni ar putea ajunge la circa 800.000 de euro.
GRECIA
|
Printre cele mai solicitate destinatii externe s-au numarat Turcia, Egipt, Grecia, Spania, Israel si Malta. In jur de 2.000-2.500 de turisti au ales Grecia ca destinatie pentru petrecerea Pastilor. Preturile excursiilor au variat intre 100 de euro pentru un pachet de 5 zile si 170 de euro pentru un tur clasic de sapte zile. La un pret mediu al sejurului de 130 de euro, turistii care au ales Grecia au cheltuit peste 300.000 de euro. "De Pasti am avut doua curse charter pline, cu circa 350 de turisti. Estimam o cifra de afaceri de 120.000 de euro pentru aceasta perioada", a declarat Mark Farrugia, director general la Malta Travel.
|