x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Afaceri din marci de imprumut

0
03 Iun 2004 - 00:00

BUSINESS

Tot mai multe firme romanesti aleg o afacere in sistem de franciza. Dovada sta si faptul ca marile nume si marci de companii internationale sunt "imprumutate" in Romania in sistem de franciza.

CATALIN BUDESCU

Desi inca in numar mic - doar 104 marci, fata de potentialul economic al tarii noastre si comparativ cu tarile din Europa Centrala si de Vest - tot mai multi intreprinzatori aleg dezvoltarea in sistem de franciza a afacerilor lor. Spre exemplu, din numarul total de marci aflate in regim de franciza, peste 60 au aparut doar in ultimii doi ani, ceea ce releva o crestere de peste 50%. Anul 2000 a consemnat primii 35 de francizori in Romania. In prezent, Asociatia Retelelor de Franciza din Romania a identificat un numar de 107 marci aflate in regim de franciza. Ticket Com, Smartree, Orchestra, Astarte, Terranova, OVB Allfinanz, Newman sunt numai cateva dintre francizele dezvoltate in 2003 in tara noastra. La acestea se adauga nume "grele" ale marcilor companiilor internationale prezente pe piata romaneasca despre care poate nu ati stiut, dar sunt doar "imprumutate" aici ce e drept cu aceleasi produse si aceeasi calitate a serviciilor.

Bucurestiul in frunte

Plastic vorbind, franciza reprezinta o metoda comerciala de "imprumut" al numelui, prin care un business al francizorului este dat in folosinta unui beneficiar in anumite conditii contractuale. Cu toate ca peste 70% din totalul francizelor existente in Romania sunt amplasate in Bucuresti, franciza a patruns si in alte mari orase ale tarii. Preferand localitatile cu peste 100.000 de locuitori, francizorii si-au dezvoltat retelele de franciza in orase ca: Timisoara, Constanta, Brasov, Ploiesti, Sibiu etc. Un lucru imbucurator este acela ca societatile comerciale romanesti au inceput sa isi dezvolte propria retea in regim de franciza ce a dus la concurenta reala a marilor grupuri care lucreaza in acest sistem. Se evidentiaza, astfel, retele de outsourcing, presa, mezeluri si produse alimentare si lista poate continua.

Conceptul de Franciza

Filozofia pare simpla: angajeaza oameni mai priceputi ca tine si lasa-i sa lucreze in liniste. Vanzarea-cumpararea, inchirierea unui spatiu, licentele de nume comercial, marca, emblema, design, brevete, know-how, asistenta manageriala, consulting-engenering, distributia, exclusivitatea sunt "contracte" intalnite curent in cuprinsul unei francize. Daca sunteti hotarat sa porniti o astfel de afacere, primul pas il reprezinta gasirea companiei si a serviciilor pe care veti dori sa le promovati in Romania. Dupa care urmeaza... banii!. Veti avea de platit dreptul de intrare, "franchise fee" (0-15.000 euro in medie), care reprezinta o plata unica efectuata de beneficiar in favoarea francizorului, pentru a ii permite beneficiarului participarea la reteaua de franciza, precum si dreptul de folosinta a marcilor inregistrate ale francizorului si utilizarea know-how-ului acestuia pe toata durata existentei contractului de franciza. De obicei, valoarea dreptului de intrare este direct proportionala cu reputatia marcii, precum si cu asistenta oferita de francizor atat inaintea deschiderii afacerii, cat si dupa inceperea operarii ei.

Investitia initiala

Trebuie sa luati in calcul ca investitia initiala asumata se va traduce prin amenajarea spatiului comercial in functie de cerintele francizorului, stocul initial si echipamente (de obicei furnizate de francizor). Suma investita depinde foarte mult insa de activitatea aleasa pentru a fi desfasurata. La acestea se vor adauga plata redeventelor (4%-8% din CA) si taxa de publicitate (2,5%-5% din CA) pentru consolidarea bugetultui de publicitate la nivel national (regional) al francizorului. Incasarea taxei de intrare (entry fee) si a redeventelor (royalties) este legitima in masura in care acestea reprezinta plata unor servicii cum ar fi: transmiterea know-how-ului, formarea personalului francizatului si asistenta acordata acestuia.

REDEVENTA

Redeventele reprezinta plati periodice, exprimate procentual, aplicabile la cifra de afaceri, ale francizatilor de catre francizori. Un pic mai putin de un sfert din francizorii consultati (24%) afirma ca nu cer aceasta plata, 30% din francizori cer intre 0,5% si 3% din cifra de afaceri, 28% cer intre 3% si 6% din cifra de afaceri, 13% intre 6% si 8 % din cifra de afaceri, iar 8% cer mai mult de 8%. Exista cazuri cand francizorii cer redevente fixe si nu procentuale, calculate in functie de cifra de afaceri, modalitate pentru opteaza aproximativ 7% din francizori.

BRANDURI

Body Shop, Best Western, Bigotti Exclusive, Cris Tim, Coca-Cola, Everest, Fornetti, Germanos, Gregory""s & Coffeeright, Hollywood Music & Film, Kentucky Fried Chicken (KFC), Kenvelo, Marks & Spencer, Mc Donald""s, Pepsi Cola si lista poate continua pana va cuprinde toate numele de marci mari de pe piata romaneasca. La usa bat de acum si alte companii foarte cunoscute in Occident, care se ofera in sistem de franciza pentru piata romaneasca.
Citeşte mai multe despre:   economic,   afaceri,   franciza

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Piața imobiliară în declin. Investițiile au scăzut cu 42% în primul trimestru din 2021

Piața imobiliară în declin. Investițiile au scăzut cu 42% în primul trimestru din 2021
Primul trimestru s-a încheiat cu investiții imobiliare în valoare totală de 85 milioane de euro, cu 42% sub nivelul din primele trei luni din 2020 care nu au fost afectate de pandemie, tranzacțiile în segmentu...

Obligaţiunile producătorului de conserve Prefera Foods vor fi listate la bursă

Obligaţiunile producătorului de conserve Prefera Foods vor fi listate la bursă
Producătorul de conserve Prefera Foods va lansa o emisiune de obligațiuni care vor fi listate la BVB, scrie ZF. Compania a lansat recent brandul Unfished cu preparate vegetale alternative la...

Încrederea investitorilor în Bursa de la București revine în 2021

Încrederea investitorilor în Bursa de la București revine în 2021
Capitalizarea pe piața reglementată a Bursei de Valori (BVB) era de 179 miliarde lei la sfârșitul primului trimestru din 2021, un nivel apropiat de recordul atins la 31 decembrie 2019, indicând revenirea...

Băncile din România au investit 200 de milioane de euro în digitalizare, în 2021

Băncile din România au investit 200 de milioane de euro în digitalizare, în 2021
Unitățile bancare din România au alocat sume de bani mai mari pentru digitalizare, acestea ridicându-se la peste 200 de milioane de euro, arată o analiză FinnoScore. Deschiderea și gestionarea conturilor...

Afacerile din serviciile de piaţă au crescut cu 3,8% în primul trimestru din 2021

Afacerile din serviciile de piaţă au crescut cu 3,8% în primul trimestru din 2021
Afacerile din serviciile de piaţă, prestate mai ales întreprinderilor, au crescut cu 3,8% în primul trimestru din acest an, faţă de perioada similară din 2020, arată datele Institutului Naţional...

Institutul de Studii Financiare: Peste 2.200 de studenți din ani terminali au participat la cursuri de educație financiară în cadrul proiectului SmartFIN@ISF

Institutul de Studii Financiare: Peste 2.200 de studenți din ani terminali au participat la cursuri de educație financiară în cadrul proiectului SmartFIN@ISF
Institutul de Studii Financiare a finalizat prima serie de seminare de perfecționare vocațională, parte a proiectului SmartFIN@ISF, în cadrul anului universitar 2020-2021. Prin acest proiect, ISF și-a...

Breaking News: Economia României a crescut spectaculos în primul trimestru al anului

Breaking News: Economia României a crescut spectaculos în primul trimestru al anului
Economia României a crescut spectaculos în T1/2021, depăşind toate aşteptările, cu o creştere de 2,8% faţă de T4 2020, care a fost un trimestru foarte bun, anunță Ziarul Financiar. Potrivit INS, comparativ...

Drumuri proaste, taxe multe și dezinteres pentru inovare, oferta României pentru atragerea investitorilor străini

Drumuri proaste, taxe multe și dezinteres pentru inovare, oferta României pentru atragerea investitorilor străini
Galerie Foto Investiţiile străine directe au înregistrat un recul puternic anul trecut, pe fondul reducerii activității economice la nivel mondial, ca urmare a măsurilor impuse de guvernele lumii pentru a limita răspândirea...

Bitcoin scade la minimul pe 3 luni, volatilitate după tweet-urile lui Elon Musk

Bitcoin scade la minimul pe 3 luni, volatilitate după tweet-urile lui Elon Musk
Bitcoin a scăzut luni la minimul pe trei luni într-o sesiune volatilă, cu investitori vânzând și cumpărând moneda digitală după ce șeful Tesla, Elon Musk, a scris pe Twitter despre deținerile bitcoin ale...

În ce momente avem nevoie să apelăm la un avocat din Cluj

În ce momente avem nevoie să apelăm la un avocat din Cluj
Termenul de avocat ne oferă un disconfort uneori și asta pentru că ne duce cu gândul la fapte penale, judecătorie, tribunal, cât și alte elemente cu care nu ne dorim să ne confruntăm în...

Piaţa IT&C din România a crescut cu 22% în 2020

Piaţa IT&C din România a crescut cu 22% în 2020
Piaţa IT&C din România a avut o creştere de circa 22% anul trecut, comparativ cu 2019. Serviciile s-au majorat cu 23,4%, iar comerţul cu ridicata de echipamente informatice şi de telecomunicaţii...

Piaţa auto din România a scăzut cu 14,5%, în primele patru luni ale anului

Piaţa auto din România a scăzut cu 14,5%, în primele patru luni ale anului
Piaţa auto din România a scăzut cu 14,5%, în primele patru luni ale anului, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2020. Cu toate acestea, mașinile ecologice sunt pe un trend ascendent, cu o...

Beneficiile puse la dispoziție de comparatoarele de prețuri pentru utilizatori

Beneficiile puse la dispoziție de comparatoarele de prețuri pentru utilizatori
Ți-ai dorit vreodată să trăiești sentimentul că ai făcut o achiziție care își merită banii? Ei bine, în cazul în care îți place foarte mult să faci cumpărături online sau direct din magazinele fizice,...

Consiliul Concurenței a autorizat preluarea Gothaer Asigurări de către Allianz-Țiriac

Consiliul Concurenței a autorizat preluarea Gothaer Asigurări de către Allianz-Țiriac
Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacția prin care Allianz-Țiriac Asigurări preia Gothaer Asigurări Reasigurări S.A. Instituția a constatat că această operaţiune nu ridică obstacole semnificative...

Afacerile din comerțul cu ridicata au crescut în primul trimestru din 2021

Afacerile din comerțul cu ridicata au crescut în primul trimestru din 2021
Afacerile din comerţul cu ridicata, cu excepţia celor cu autovehicule şi motociclete, a crescut cu 5,6% și, respectiv, cu 4,6% în funcțiie de de zilele lucrătoare și de sezonalitate, în primul...
Serviciul de email marketing furnizat de