BUSINESS
Tot mai multe firme romanesti aleg o afacere in sistem de
franciza. Dovada sta si faptul ca marile nume si marci de companii internationale sunt "imprumutate" in Romania in sistem de franciza.
CATALIN BUDESCU
Desi inca in numar mic - doar 104 marci, fata de potentialul economic al tarii noastre si comparativ cu tarile din Europa Centrala si de Vest - tot mai multi intreprinzatori aleg dezvoltarea in sistem de franciza a afacerilor lor. Spre exemplu, din numarul total de marci aflate in regim de franciza, peste 60 au aparut doar in ultimii doi ani, ceea ce releva o crestere de peste 50%. Anul 2000 a consemnat primii 35 de francizori in Romania. In prezent, Asociatia Retelelor de Franciza din Romania a identificat un numar de 107 marci aflate in regim de franciza. Ticket Com, Smartree, Orchestra, Astarte, Terranova, OVB Allfinanz, Newman sunt numai cateva dintre francizele dezvoltate in 2003 in tara noastra. La acestea se adauga nume "grele" ale marcilor companiilor internationale prezente pe piata romaneasca despre care poate nu ati stiut, dar sunt doar "imprumutate" aici ce e drept cu aceleasi produse si aceeasi calitate a serviciilor.
Bucurestiul in frunte
Plastic vorbind, franciza reprezinta o metoda comerciala de "imprumut" al numelui, prin care un business al francizorului este dat in folosinta unui beneficiar in anumite conditii contractuale. Cu toate ca peste 70% din totalul francizelor existente in Romania sunt amplasate in Bucuresti, franciza a patruns si in alte mari orase ale tarii. Preferand localitatile cu peste 100.000 de locuitori, francizorii si-au dezvoltat retelele de franciza in orase ca: Timisoara, Constanta, Brasov, Ploiesti, Sibiu etc. Un lucru imbucurator este acela ca societatile comerciale romanesti au inceput sa isi dezvolte propria retea in regim de franciza ce a dus la concurenta reala a marilor grupuri care lucreaza in acest sistem. Se evidentiaza, astfel, retele de outsourcing, presa, mezeluri si produse alimentare si lista poate continua.
Conceptul de Franciza
Filozofia pare simpla: angajeaza oameni mai priceputi ca tine si lasa-i sa lucreze in liniste. Vanzarea-cumpararea, inchirierea unui spatiu, licentele de nume
comercial, marca, emblema, design, brevete, know-how, asistenta manageriala, consulting-engenering, distributia, exclusivitatea sunt "contracte" intalnite curent in cuprinsul unei francize. Daca sunteti hotarat sa porniti o astfel de afacere, primul pas il reprezinta gasirea companiei si a serviciilor pe care veti dori sa le promovati in Romania. Dupa care urmeaza... banii!. Veti avea de platit dreptul de intrare, "franchise fee" (0-15.000 euro in medie), care reprezinta o plata unica efectuata de beneficiar in favoarea francizorului, pentru a ii permite beneficiarului participarea la reteaua de franciza, precum si dreptul de folosinta a marcilor inregistrate ale francizorului si utilizarea know-how-ului acestuia pe toata durata existentei contractului de franciza. De obicei, valoarea dreptului de intrare este direct proportionala cu reputatia marcii, precum si cu asistenta oferita de francizor atat inaintea deschiderii afacerii, cat si dupa inceperea operarii ei.
Investitia initiala
Trebuie sa luati in calcul ca investitia initiala asumata se va traduce prin amenajarea spatiului comercial in functie de cerintele francizorului, stocul initial si echipamente (de obicei furnizate de francizor). Suma investita depinde foarte mult insa de activitatea aleasa pentru a fi desfasurata. La acestea se vor adauga plata redeventelor (4%-8% din CA) si taxa de publicitate (2,5%-5% din CA) pentru consolidarea bugetultui de publicitate la nivel national (regional) al francizorului.
Incasarea taxei de intrare (entry fee) si a redeventelor (royalties) este legitima in masura in care acestea reprezinta plata unor servicii cum ar fi: transmiterea know-how-ului, formarea personalului francizatului si asistenta acordata acestuia.
REDEVENTA
Redeventele reprezinta plati periodice, exprimate procentual, aplicabile la cifra de afaceri, ale francizatilor de catre francizori. Un pic mai putin de un sfert din francizorii consultati (24%) afirma ca nu cer aceasta plata, 30% din francizori cer intre 0,5% si 3% din cifra de afaceri, 28% cer intre 3% si 6% din cifra de afaceri, 13% intre 6% si 8 % din cifra de afaceri, iar 8% cer mai mult de 8%. Exista cazuri cand francizorii cer redevente fixe si nu procentuale, calculate in functie de cifra de afaceri, modalitate pentru opteaza aproximativ 7% din francizori.
BRANDURI
Body Shop, Best Western, Bigotti Exclusive, Cris Tim, Coca-Cola, Everest, Fornetti, Germanos, Gregory""s & Coffeeright, Hollywood Music & Film, Kentucky Fried Chicken (KFC), Kenvelo, Marks & Spencer, Mc Donald""s, Pepsi Cola si lista poate continua pana va cuprinde toate numele de marci mari de pe piata romaneasca. La usa bat de acum si alte companii foarte cunoscute in Occident, care se ofera in sistem de franciza pentru piata romaneasca.