Cu o valoare estimată de 3,7 miliarde de lei (circa 747 milioane de euro), fără TVA, licitația a atras nume mari din industria mondială de armament. Este vorba despre companiile americane Oshkosh, care a propus vehiculul JLTV, și General Dynamics, a cărui ofertă o reprezintă vehiculul Eagle, precum și de compania franceză Arquus care a venit cu blindatul ușor Sherpa. Cele trei oferte se află deja în analiză, iar reprezentanții sindicatelor din industria de apărare spun că, indiferent cine va fi desemnată câștigătoarea licitației, autoritățile trebui să încheie această afacere respectând Legea offsetului, care prevede ca producția a până la 85% din achiziție să fie realizată în România sau să se facă achiziții în compensație de la industria românească de armament, așa cum fac alte state pentru a-și proteja propriul sector, mai ales că el este unul strategic.
Pe lângă această importantă achiziției, reprezentanții Alianţei Sindicatelor din Industria de Apărare şi Aeronautică (ASIAA) susțin că ar trebui, în paralel, inițiat și un program de modernizare a transportorului blindat 4X4 (TAB C79), produs la Uzina Automecanica Moreni. „Acest transportor a fost în foarte multe misiuni de luptă externe și s-a comportat foarte bine. Dacă s-ar face o modernizare integrală, inclusiv reorganizarea interiorului, am avea un transportor extraordinar”, spune Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA.
Fără bani pentru achizițiile din fabricile noastre
Unul din programele strategice de înzestrare cu tehnică modernă de luptă al armatei române este cel legat de transportorul blindat 8X8. Programul a fost lansat în 2011 și el prevedea construirea unui transportor de concepție românească, cu grad de protecție 4 (rezistent la gloanțe de calibru mare și mine puternice), după specificațiile solicitate de Ministerul Apărării. S-a alocat o primă tranșă de 500.000 de euro pentru proiectarea lui și s-au făcut teste în poligon. Rezultatele au fost peste așteptări, dar din cauza lipsei finanțării programul s-a blocat în 2016. De asemenea, tot din lipsa finanțării este blocat și programul de revitalizare a 54 de tancuri produse la Uzina Mecanică București (UMB). Acesta a fost lansat în luna octombrie a anului trecut, dar nu au fost alocați bani pentru realizarea lui. Potrivit liderului ASIAA, pentru continuarea programului, UMB ar avea nevoie de un avans de 30% din valoarea contractului.
Construcția transportorului Piranha V în țară, blocată de lipsa meseriașilor
Tot anul acesta, ar trebui să înceapă producția transportorului blindat 8x8 Piranha V în țară. Programul a fost inițiat în 2017, în cadrul lui fiind primite până acum două tranșe de câte 34 de unități, urmând ca în curând să sosească și a treia tranșă de 34 de transportoare, ele fiind livrate de companiile General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH. În total este vorba despre 227 de transportoare, iar de anul acestea ar trebui să fie produse în țară. Deși americanii de la General Dynamics au construit o hală nouă la Uzina Mecanică București unde să fie construite aceste transportoare, anul acesta sunt slabe șanse să înceapă construcția lor aici, mergându-se mai degrabă pe asamblarea lor. Motivul, spune Constantin Bucuroiu, este lipsa personalului calificat, și vorbim aici despre despre strungari, sudori etc., meseriași care astăzi lipsesc de pe piață.
Ce noutăți mai aduce 2022
În cadrul eforturilor de modernizare a Armatei, în acest an România va primi o nouă versiune a sistemului de apărare antiaerian și antirachetă Patriot. De asemenea, vor ajunge în țară primele avioane F-16 Fighting Falcon din cele 32 de aeronave cumpărate anul trecut din Norvegia și este așteptată finalizarea programului de achiziționare a vehiculelor aeriene fără pilot (UAV-uri). Anul trecut, în octombrie, compania Israel Aerospace Industries (IAI) a semnat un acord de cooperare cu compania română de apărare IAR-Brașov pentru producția UAV-uri. Acordul de cooperare le va permite celor două companii să ofere în România soluții UAV bazate pe platforma Tactical Heron de la IAI, sisteme care ar urma să fie fabricate în Brașov. De asemenea, IAI va înființa în România și o academie pentru formarea operatorilor și a tehnicienilor pentru sistemele UAV.
Din cauza salariilor foarte mici, tinerii nu mai sunt atrași să lucreze în sectorul industriei de aparare, astfel că media de vârstă a angajaților a ajuns la 54 de ani.
„În urma discuțiilor avute cu ministrul Economiei, acesta ne-a promis că bugetele companiilor din industria de apărare vor fi aprobate până în luna mai, astfel încât fiecare să-și poată face o strategie pentru anul în curs. Noi suntem mulțumiți că ministrul Florin Spătaru înțelege problemele cu care se confruntă sectorul și ne-a promis tot sprijinul, mai ales că venim după mandatul de ministru al lui Claudiu Năsui, de la USR, care ne-a tras în jos. Să nu uităm că a numit în funcțiile de conducere ale multor companii din industria de apărare oameni incompetenți, fără nicio legătură cu sectorul. Tocmai de aceea i-am și solicitat ministrului Spătaru să-i schimbe din funcții pe acești neaveniți și să numească un management profesionist”.
Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA
Ministrul Economiei promite sprijin total
Deși a preluat de puțin timp mandatul de ministru al Economiei, Florin Spătaru a avut deja două întâlniri cu reprezentanții ASIAA, ultima având loc la sfârșitul săptămânii trecute la Uzina Mecanică Mija. Sprijinul Ministerului Economiei, al Ministerului Apărării și al Ministerul Finanțelor pentru acest sector este vital, ne-a declarat președintele ASIAA, atât pentru ieșirea pe piețele externe, cât și pentru obținerea contractelor la interior. În acțiunea de recâștigare a piețelor externe, unde noi astăzi nu mai contăm, vor fi implicați, atașații comerciali și militari ai României, precum și reprezentanții Ministerului Afacerilor Externe, a promis ministrul Economiei în cadrul întâlnirii.