Ministrul Comunicaţiilor, Valerian Vreme, a anunţat ieri înfiinţarea unei comisii care analizează posibila preluare a UPC de către RCS&RDS.
„La minister s-a creat o comisie care monitorizează această achiziţie. Noi nu avem competenţă în acest sens. Există Consiliul Concurenţei şi Agenţia Naţională pentru Comunicaţii. Noi vom asigura doar asistenţa tehnică necesară pentru Consiliul Concurenţei când vom fi solicitaţi”, a afirmat ministrul Vreme într-o conferinţă de presă, desfăşurată la Bistriţa. El a menţionat că Ministerul Comunicaţiilor va „trece la anumite acţiuni” după ce va intra în contact cu Consiliul Concurenţei.
„Când vom intra în comunicare cu CC vom trece şi la anumite acţiuni pe care le vom face publice. În general, analizele de la Consiliul Concurenţei sunt complexe şi durează o lună-două”, a mai spus Vreme, citat de corespondentul Mediafax.
Întrebat cum crede că vor resimţi consumatorii eventuala tranzacţie, ministrul Vreme a spus că „orice monopol are şi o parte negativă”, acesta fiind motivul pentru care autoritatea de reglementare în domeniul concurenţei trebuie să-şi dea avizul. Cu alte cuvinte, ministrul Vreme a aprobat înfiinţarea unei comisii care să-i contrazică declaraţiile de săptămâna trecută. Întrebat, la o conferinţă ţinută la Târgu-Mureş, dacă apreciază că eventuala preluare a UPC de către RCS&RDS ar duce ultima companie într-o poziţie de monopol pe piaţă, ministrul a răspuns negativ. „Nu cred că ar duce-o în po-ziţie de monopol, piaţa de telecomunicaţii şi televiziune e destul de echilibrată la ora actuală în România”.
Jucătorii de pe piaţa locală cablu-tv consideră că preluarea UPC de către RCS&RDS ar pune bazele unui concurent foarte puternic, care ar putea solicita preţuri mai mari pentru retransmisia programelor şi ar genera o majorare a preţurilor pentru astfel de servicii, ceea ce, evident, s-ar reflecta negativ asupra clienţilor.
„Orice astfel de concentrare creează probleme atât pentru clienţi, cât şi pentru furnizori. Vor avea probleme toţi providerii de programe, chiar şi cei mari”, a declarat pentru Financiarul unul dintre jucătorii din piaţa de retransmisie a programelor audiovizuale, care a dorit să rămână anonim.
„Piaţa se va închide dacă o asemenea tranzacţie se va finaliza”, mişcarea nu este în avantajul liberei concurenţe, iar clientul final va avea, în cele din urmă, mai puţine opţiuni de alegere a celui mai potrivit pachet de servicii pentru nevoile sale. „Dă o putere foarte mare de negociere care ar trebui să fie reglementată pentru a fi prevenit abuzul de poziţie dominantă”.
RCS&RDS este una dintre cele mai îndatorate companii de pe piaţa românească, având în vedere că şi-a bazat extinderea rapidă pe credite bancare. Împrumutul sindicalizat în valoare de 500 de milioane de dolari pe care l-a luat în decembrie 2007 a fost la data respectivă cel mai mare credit bancar luat de o firmă privată românească. A fost aranjat de ING şi Citibank, dar au mai participat şi alte trei bănci: ABN Amro, actuala Royal Bank of Scotland, Bank Austria Creditanstalt (acum UniCredit) şi Raiffeisen. Conform unor surse din piaţă, ING a contribuit cu 130 de milioane de dolari, ABN Amro cu 148 de milioane dolari, iar Citibank, Bank Austria Creditanstalt şi Raiffeisen, cu câte 43 de milioane de dolari fiecare.
A plătit RCS&RDS aceste datorii sau are restanţe? Băncile implicate au refuzat să comenteze, invocând secretul bancar, însă agenţia de rating Moody’s a schimbat recent perspectiva ratingului „Ba3” al companiei de comunicaţii de la „negativă” la „stabilă”. Una dintre motivaţii a fost nivelul ridicat al datoriilor care ajung la maturitate în 2011 şi 2012.
Potrivit Moody’s, RCS & RDS trebuie să plătească sau să refinanţeze în acest an datorii de 175 de milioane de dolari către bănci, urmate de alte 375 de milioane de dolari în anul 2012. Operatorul a mai contractat anul trecut, în luna mai, un credit de 100 de milioane de dolari de la ING. Însă pentru aceste împrumuturi, operatorul de telefonie mobilă a depus de-a lungul timpului garanţii de rang 2 pe 51% din acţiunile RCS, precum şi garanţii de prim rang pe 2,4% din acţiunile RCS plus gaj pe mai multe conturi ale companiei.
Războiul preţurilor
Printr-o eventuală preluare a UPC România, RCS&RDS şi-ar putea mări baza de clienţi, fără a-şi creşte cu mai mult de 10%-15% costurile operaţionale, spun analiştii telecom. „Astfel, preluarea UPC ar putea însemna pentru RCS&RDS o încheiere rapidă a războiului preţurilor cu Romtelecom”, au explicat pentru Fin.ro specialişti telecom, precizând că astfel RCS&RDS va face o investiţie pe termen lung cu o miză puternică: reducerea presiunii preţurilor, un război vechi între RCS&RDS şi Romtelecom, în care a fost angrenată vrând-nevrând şi UPC.
Război al preţurilor pe care Radu Petric, şeful Asociaţiei de Comunicaţii prin Cablu, îl compara cu vânzarea unui Mercedes la preţ de Dacie: adică nu poţi avea, într-o piaţă telecom extrem de competitivă, servicii de calitate foarte bună, la preţuri foarte mici, aşa cum se întâmplă în România, unde pentru 2,5 euro, clienţii RCS&RDS beneficiază de apeluri nelimitate în reţea, dar şi către Romtelecom şi UPC, cu 20 de lei clienţii UPC au în pachet 61 de canale tv. De asemenea, unii dintre jucători spun că o eventuală tranzacţie între cele două companii ar putea genera o creştere a preţurilor, aspect care va fi resimţit negativ de utilizatorul final.