Romanii consuma in medie 40 de litri de apa minerala pe an, un sfert din consumul de apa inregistrat in tarile din Uniunea Europeana. Societatile care imbuteliaza apa minerala isi disputa o piata estimata la circa 10.000 de miliarde de lei.
GABRIEL PREDA
|
TRADITIE. Romanii prefera apa minerala carbogazoasa
|
Consumul de apa minerala imbuteliata ramane la un nivel scazut, desi este in usoara crestere. Anul trecut, romanii au consumat in medie 40 de litri de apa minerala pe cap de locuitor, cu 33 de litri mai mult fata de 1991, potrivit datelor oferite de Societatea Nationala a Apelor Minerale din Romania (SNAM). Consumul de apa minerala a scazut dramatic dupa 1993, cand s-a consumat cea mai putina apa minerala, respectiv 5,5 litri pe cap de locuitor.
In anul 2004, productia de apa minerala a fost de 994 de milioane de litri, dar de circa cinci ori mai mare fata de 1991, an in care productia a fost de 205 milioane de litri. Productia de apa minerala este destinata in special consumului intern; doar 2-3% este exportata. Din cei 994 de milioane de litri imbuteliati anul trecut, 75% reprezinta apa minerala carbogazoasa. Din restul de 25%, apa minerala plata ocupa doar 10%, 15% fiind apa minerala imbogatita cu bioxid de carbon. "Ca particularitati, remarcam faptul ca francezii consuma in special apa minerala plata, germanii o prefera pe cea carbogazoasa. Romanii raman consecventi. Pastrand traditia, consuma in special apa minerala carbogazoasa", spune Peter Elek, directorul Societatii Nationale a Apelor Minerale.
Raportat la tarile europene, consumul inregistrat de Romania anul trecut este cu mult inferior. Germania, spre exemplu, a avut un consum de aproximativ 150 de litri pe cap de locuior", a completat Peter Elek.
EXPLOATARE. Societatea Nationala a Apelor Minerale livreaza peste 90% din apa provenita din sursele de exploatare catre 30 de firme de imbuteliere. Pe langa acestea, SNAM mai livreaza apa si catre unele centre de turism balnear. Pretul cerut in schimbul apei este de 70 de lei/litru. Borsec, Izvorul Minunilor, Perla Harghitei, Dorna, Biborteni sunt marcile care ocupa aproximativ 60% din productia totala de apa minerala si au fost cele preferate de romani.
POSIBILITATI. Pentru a incepe o afacere in domeniul producerii si imbutelierii apei minerale, ai nevoie de timp si bani, conform spuselor lui Peter Elek. Cei care doresc sa isi administreze propria sursa de apa minerala, primul pas care trebuie facut este depunerea unei cereri de explorare la Agentia Nationala pentru Resurse Minerale. Insa, abia dupa observarea atenta pe parcursul a aproximativ doi ani a sursei de apa, se poate trece la etapa urmatoare, adica obtinerea unei licente de exploatare. Conditia acordarii acesteia este ca apa sa se dovedeasca a fi stabila din punct de vedere al calitatii, adica sa nu se inregistreze fluctuatii la nivelul sarurilor minerale. O alta optiune, mai putin costisitoare insa, este incheierea unui contract cu un furnizor de apa minerala, in cazul de fata, SNAM.
PIATA IN CRESTERE
|
Neincrederea in apa potabila de la robinet, preocuparea pentru un organism sanatos si schimbarea mentalitatii au dus la cresterea rapida in ultimii ani a consumului de apa minerala. Desi inferioara majoritatii statelor europene, aceasta crestere arata o piata in continua ascensiune. Conform datelor oferite de SNAM, se previzioneaza o marire anuala a consumului de 5%-6%. Pe parcursul anului, consumul de apa minerala inregistreaza diferite variatii. Daca intr-o luna obisnuita se beau aproximativ 70-80 de milioane de litri, in lunile de vara se consuma aproximativ 110 milioane de litri de apa minerala. Daca luam ca punct de reper pretul pentru un litru de apa minerala comercializata, ca fiind de 10.000 de lei, putem spune ca valoarea pietei apei minerale in Romania este de aproximativ 10.000 de miliarde de lei.
|
|
CRESTE PRETUL
|
Pretul apei minerale ar putea creste cu pana la 10% in urmatoarele luni, ca urmare a introducerii, la inceputul acestui an, a unei taxe vamale de 3% pentru importul de granule PET, folosite la productia ambalajelor din plastic, a declarat presedintele Romaqua Group, Octavian Cretu. La agentii economici mari care importa PET, introducerea acestei taxe va avea o influenta mai redusa, probabil de 3%-3,5%, dar la agentii economici mai mici, cresterea pretului va ajunge si la 10%", a precizat Cretu. "Aceasta taxa, plus cresterea tarifelor la energie, combustibil si transport vor duce la cresterea pretului apei minerale, probabil incepand cu luna februarie", a mai spus Cretu.
|
|