Producătorii și importatorii de alimente sănătoase, cu marcaj „Nutri-Score” pe etichetă, au fost anunțați, pe 16 septembrie, că nu mai au voie să comercializeze produsele cu aceste marcaje. Adresa nr. 7215 din 16.09.2022, emisă de ANPC, doar menționa faptul că nu se acceptă introducerea pe ambalaje a unei forme suplimentare de exprimare sau prezentare a declarației nutriționale (Nutri-Score), fără o motivare și fără a explica de ce nu se pot comercializa alimentele marcate ca fiind sănătoase.
Retailerii au încercat să discute cu reprezentanții ANPC, dar nu au primit decât o amânare. De pe 10 octombrie, retailerii nu mai primesc produsele cu astfel
de etichete. Astfel, producătorii și importatorii de mâncare sănătoasă, care au plătit peste 1.000 de euro ca să poată face analizele de laborator la Institutul de Cercetări Alimentare (ICA), au trecut la operațiunea de acoperire manuală a marcajelor Nutri-Score. Magazinele le ceruseră o soluție și acestora, încă de la finalul lunii septembrie. Una dintre variante a fost acoperirea marcajului cu o bandă albă. Alta e... carioca neagră...
Scandal public, pe Facebook
Stocurile de ambalaje cu marcajul „Nutri-Score” nu vor mai putea fi vândute în magazine, începând cu 1 noiembrie 2022. Una dintre firmele românești afectate este „Topoloveni”, care obținuse rezultatele de laborator pentru Magiunul de Topoloveni, iar acum trebuie să-l acopere, pe fiecare borcan. „Am plătit peste 1.000 de euro pentru a duce probele de laborator la analiză, la ICA. Ne-am străduit să venim în ajutorul consumatorilor, dar nu înțelegem din ce motiv interzice ANPC aceste etichete”, spune Bibiana Stanciulov, fondatoarea brandului Topoloveni. Aceasta a-ncercat să obțină un răspuns de la Horia Constantinescu, președintele ANPC, dar, în loc de o discuție constructivă, s-a ajuns la un scandal public, vizibil pe contul de socializare al reprezentantului Autorității.
ANPC a făcut controale în magazine, pentru a căuta pictogramele „Nutri-Score” de pe ambalajele produselor Bio și Eco, iar reprezentanții autorității le-au trimis o informare retailerilor, în legătură cu faptul că „informația transmisă consumatorului român nu este completă, corectă și precisă”, deși marcajul se obține în
urma atestării calității produselor, prin analize de laborator. Astfel, ANPC atacă direct și Institutul de Cercetări Alimentare (ICA), punând la îndoială competența și corectitudinea cercetării acestui institut.
Retailerii au participat la mai multe întâlniri cu reprezentanții ANPC, la care au vorbit și despre implicațiile financiare, despre risipa de ambalaje și de materie primă, precum și de timpul necesar pentru producția noilor etichete. Dar ANPC a fost de neclintit.
Mezelarii ar fi făcut lobby
Surse din acest sector economic spun că lobby la ANPC ar fi făcut un binecunoscut producător de mezeluri care e pe piața românească de la începutul anilor 90 și are o mare influență în aproape toate cercurile politice, iar pe producătorii de mezeluri i-ar deranja aceste marcaje care arată că anumite alimente ar trebui să fie consumate în cantități mici.
Cum nu există încă nicio reglementare clară a acestor marcaje deocamdată facultative în alte țări europene, iar la noi deja interzise de Protecția Consumatorilor, producătorii și importatorii de alimente Bio, Eco și de mâncare sănătoasă, în general, pe care marcajele îi avantajează, speră că UE se va pronunța curând cu privire la acest subiect, astfel încât să fie clar ce se poate implementa și în România. Până atunci, etichetele sunt luate la bucată, pentru a li se acoperi marcajele, iar ANPC le vânează prin toată țara, pentru a scoate de pe piață mâncarea sănătoasă cu eticheta ilegală.
ANPC ar putea continua „razia” și pe internet, unde sunt deja multe magazine cu produse Bio și Eco, marcate Nutri-Score.