x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Autostrada-fantomă a înghiţit până acum 10 milioane €

Autostrada-fantomă a înghiţit până acum 10 milioane €

de Diana Scarlat    |    04 Oct 2017   •   08:34
Autostrada-fantomă a înghiţit până acum 10 milioane €

Experţii în construcţii trag un semnal de alarmă cu privire la situaţia autostrăzilor care continuă să lipsească din România. Master Planul Ministerului Transporturilor a rămas doar un vis frumos, iar cea mai controversată autostradă care încă nu a fost realizată, dar a înghiţit deja peste zece milioane de euro, doar pentru studiile de fezabilitate şi stabilirea traseului, este Piteşti-Sibiu.

După mai mult de zece ani în care nu s-a reuşit construirea autostrăzii Piteşti-Sibiu, o simplă analiză a studiilor de fezabilitate şi a traseelor schimbate de mai multe ori arată că firmele care au lucrat la acest proiect au folosit aproximativ aceleaşi date, încasând banii de mai multe ori pentru aproape acelaşi luccru. Fostul ministru al Lucrărilor Publice, Nicolae Noica, a arătat, în cadrul unei întâlniri cu reprezentanţi ai CNAIR, MAI şi ai Ministerului Cercetării, că o simplă suprapunere a hărţilor traseelor propuse pentru această autostradă demonstrează că se poate vorbi chiar despre un plagiat. „În anul 2015 s-a încheiat un contract cu asocierea SPEA – Tehnic pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pe autostrada Pitești – Sibiu. Au fost analizate şapte variante de traseu, patru dintre ele fiind foarte apropiate de cele cercetate anterior, iar propunerile 3,5,6 şi 7 au fost făcute la sugestia unor nespecialiști, avocați, reprezentanți ai unui ONG”, a spus Nicolae Noica.

Bugetare pentru soluţii deja respinse

Fostul ministru al Lucrărilor Publice a mai arătat că în studiile anterioare, alternativele 5,6 şi 7 nu au fost analizate, cunoscându-se harțile geologice din zonă, elaborate încă din anii 1982, și de situația catastrofală a liniei de cale ferată Râmnicu Vâlcea-Vâlcele, pe care variantele 5 şi 6 își suprapun traseul parțial. „Mă tot întreb dacă folosirea variantelor 1-4 nu reprezintă un plagiat. Studiul a rămas nefinalizat, consumându-se resurse și timp, și practic ajungându-se la o variantă de traseu apropiată de cea aprobată prin studiul de fezabilitate din 2008”, explică fostul ministru.

Pentru studiul de fezabilitate din 2015 al autostrăzii Piteşti-Sibiu s-au plătit opt milioane de  euro, pe un traseu care reia lucrarea deja realizată în 2008, în valoare de două milioane de euro, cu un conţinut aproape identic.

SF-urile, făcute doar de firmele româneşti

În fața acestei situații care poate fi numită 20 de ani de studii de fezabilitate”, specialiştii în construcţii propun elaborarea unui act normativ guvernamental care să stabilească, între altele, elaborarea studiilor de fezabilitate de importanță strategică națională doar de  firme românești agreate, în colaborare cu institutele de cercetare ale țării.

În aproape zece ani, din autostrada Piteşti-Sibiu s-au scos la licitaţie numai tronsoanele de capăt, 1 și 5, cele mai ușoare, cu mici modificări față de traseul inițial.

 

×
Subiecte în articol: constructii autostrada pitesti-sibiu