x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Avem taxă de poluare auto

Avem taxă de poluare auto

de Elena Stan    |    22 Apr 2008   •   00:00

MEDIU ● După mai bine un an de la presiunile UE, Guvernul schimbă legea
Executivul a aprobat ieri Ordonanţa de Urgenţă cu privire la taxa de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de CO2 şi de noxe. Taxa va intra în vigoare la 1 iunie, anul acesta şi va înlocui taxa de primă înmatriculare.



MEDIU ● După mai bine un an de la presiunile UE, Guvernul schimbă legea
Executivul a aprobat ieri Ordonanţa de Urgenţă cu privire la taxa de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de CO2 şi de noxe. Taxa va intra în vigoare la 1 iunie, anul acesta şi va înlocui taxa de primă înmatriculare.

Ordonanţa a fost adoptată, iar data de intrare în vigoare este 1 iulie, a spus Adrian Ciocănea, şeful Departamentului pentru Afaceri Europene. Conform noii grile de calcul a taxei de poluare auto, valoarea taxei creşte pentru maşinile noi vîndute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de pînă la 2.000 de centimentri cubi. De asemenea, taxa rămîne la un nivel ridicat pentru automobilele vechi de import. Mai mult, autorităţile au decis ca statul să restituie diferenţa de bani rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal şi noua taxă de poluare auto. Taxa de poluare auto a fost aprobată după un an şi o lună de la declanşarea de către Comisia Europeană împotriva României a procedurii de infringement din cauza introducerii taxei de primă înmatriculare, considerată discriminatorie. Proiectul ordonanţei de urgenţă a fost supus unei audieri publice în care cetăţenii au avut posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere. Totuşi, în urma audierilor nu s-au adus modificări formulei de calcul.


PROIECTE. Sumele încasate din taxa de poluare auto vor fi încasate de Administraţia Fondului pentru Mediu şi vor fi utilizate pentru implementarea unor proiecte de protecţie a mediului. Un proiect important ce va fi finanţat din taxa de poluare auto este cel de înnoire a parcului naţional auto, cunoscut ca "Programul Rabla", având în vedere că 54% din maşinile din România au un grad ridicat de poluare. "Rabla" va demara la sfîrşitul acestei luni. În plus, anul acesta, din taxa de poluare auto se va finanţa şi casarea autobuzelor poluante şi înlocuirea parcului naţional de transport public. Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut Ministerului Mediului şi Administraţiei Fondului de Mediu să prezinte rapoarte periodice în care să se detalieze modul de utilizare a sumelor care vor fi obţinute din taxa de poluare auto.


VALORI. Taxa de poluare auto pentru maşinile cu motorizări tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculată pe baza emisiei de CO2, exprimată în grame/km înscrisă de constructor în documentele de identificare cu ocazia omologării, de taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrică, de taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere în funcţie de vechime, conform proiectului de ordonanţă. Pentru maşini cu motoare Euro 5, hibride şi electrice nu se plăteşte taxă auto, iar pentru maşinile diesel, care au filtru de paraf, se va aplica o reducere de 25% din valoarea taxei. Pentru un Logan Euro 4, cu motor de 1.400 cmc se va plăti o taxă de 246 de euro, iar pentru un Volkswagen Passat de 1.900 cmc din aceeaşi categorie se va plăti aproximativ 570 de euro. La Euro 3, faţă de formula iniţială în care la un Renault Clio de cinci ani aveam o taxă de 1.000 de euro, acum vom avea 600 de euro. O maşină nouă Renault Megane cu motor Euro 4 va fi taxată cu 385 de euro, iar o maşină de acelaşi tip, dar cu motor Euro 3 va fi taxată cu 756 de euro.


Ţncasşri record

Pentru 2008, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane lei (echivalentul a 188,9 milioane euro) din încasarea taxei de primă înmatriculare, în scădere cu 21,7 % faţă de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane lei. În noiembrie 2007, încasările din taxa auto erau de 787,6 milioane de lei (peste 225 milioane de euro), potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei. Astfel, suma colectată din taxa auto a depăşit cu mult nivelul planificat de autorităţi. Taxa de primă înmatriculare era calculată în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.


Înmatriculări pe bandă

În primele două luni ale anului numărul înmatriculărilor de maşini noi în România a crescut cu 35,6%, ajungând la 50.918 unităţi. Luna trecută piaţa românească a raportat cel mai mare avans în rândul statelor europene, de 37,1%, atingând 21.423 unităţi, potrivit datelor publicate de Asociaţia Europenă a Producătorilor de Automobile. Mai mult, România ocupă locul doi în Europa în privinţa ratei de creştere, fiind devansată de Lituania, cu 39,1%. În funcţie de numărul de maşini înmatriculate, România se afla la finele primelor două luni ale anului pe poziţia a 12-a în Europa.


×
Subiecte în articol: economic auto taxa poluare