x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Bani publici aruncaţi pe hărtii

0
Autor: Elena Stan 25 Aug 2007 - 00:00
Bani publici aruncaţi pe hărtii


Miliarde de lei vechi din bugetul de stat au fost aruncate de Ministerul Transporturilor in ultimii şapte ani pe studii de fezabilitate pentru drumuri şi autostrăzi, care insă nu au mai fost construite.


Vestea rea este că studiile plătite din bugetul de stat sunt valabile doar trei ani, după care trebuie reactualizate. Acum, pentru construcţia respectivelor drumuri, este nevoie de alţi bani, luaţi tot din buget. Fiecare ministru nou-venit la conducerea Transporturilor a schimbat lista priorităţilor, iar strategia de modernizare a drumurilor naţionale şi construcţia de autostrăzi a cam rămas in urmă. Aşa se face că, deşi au fost realizate studii de fezabilitate pentru diferite autostrăzi sau drumuri naţionale, care au costat miliarde de lei vechi, in prezent este nevoie ca acestea să fie reactualizate. "Avem studii de fezabilitate realizate incă din 2000, de cănd la conducerea ministerului era Miron Mitrea. De exemplu, pentru autostrada Bucureşti - Braşov, studiul realizat in anul 2000 nu a mai fost valabil şi a fost nevoie de reactualizarea lui. Un studiu de fezabilitate este valabil trei ani, după care, dacă nu au fost bani pentru realizarea proiectului, se reactualizează", a explicat Mariana Capră, director adjunct tehnic in cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (CNADNR).


COSTURI. Nerealizarea in perioada de valabilitate a proiectelor pentru care se realizează studii de fezabilitate inseamnă cheltuieli suplimentare pentru CNADNR şi intărzierea lucrărilor. "Dacă nu implementezi la timp proiectul pentru care ai deja studiul pentru reactualizare se plăteşte maxim 50% din valoarea totală, iniţială. Intre timp, cresc preţurile materialelor de construcţie şi cel mai important, ceea ce reprezintă cea mai mare parte a costurilor suplimentare, creşte preţul terenurilor. De exemplu, in 2000, preţul unui hectar de teren din zona unde se va realiza autostrada Bucureşti - Braşov era de 5 euro, iar acum este de 40 de euro", a spus Mariana Capră. Din 2000 şi pănă acum au fost cheltuiţi 9,5 milioane de lei noi pentru reactualizarea a opt studii de fezabilitate. Această sumă reprezintă circa 50% din suma alocată plătită iniţial pentru realizarea studiilor, adică 19 milioane de lei (5,7 milioane euro). Aceşti bani au fost alocaţi din bugetul de stat.


PROBLEME. In timp ce drumurile ce trebuie construite cu bani de la bugetul de stat intămpină tot felul de greutăţi, europenii lucrează ca la carte. Proiectele realizate de CNADNR cu fonduri ISPA sau cu bani de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) nu intămpină probleme. "Studiile realizate de BERD, BEI, ISPA pentru proiectele executate de ei nu au fost refăcute niciodată. Acolo, totul merge ca pe roate, se apucă de treabă imediat ce au studiul gata", a declarat Maria Capră. "Noi avem grijă de banii publici. Din diferite motive nu au mai fost bani pentru execuţia proiectului. Ba nu am avut legea pusă la punct, ba nu au fost bani pentru exproprieri, ba oamenii nu vor să plece etc.", a declarat Maria Capră.


Cheltuieli neprevăzute

Pe lista cu studiile de fezabilitate ce datează de căţiva ani buni am găsit completarea centurii Bucureşti, autostrada centura Bucureştiului, autostrada Bucureşti - Braşov, centura Ploieşti Vest, modernizarea mai multor drumuri etc. Pentru reactualizarea studiului de fezabilitate a unui tronson al autostrăzii Transilvania, care face legătura intre Braşov şi Borş, s-au plătit 200.292 lei noi. Din cauza unor cheltuieli neprevăzute iniţial, costurile de construcţie ale Autostrăzii Bechtel s-ar putea dubla, ajungănd la 4 miliarde de euro. "Este posibilă o dublare a costurilor. Sigur este faptul că proiectul va costa mai mult pentru că in studiul de fezabilitate nu au fost prevăzute mai multe costuri. De exemplu, nu a fost prevăzut viaductul de trei kilometri intre Suplacu de Barcău şi Borş, care va costa 60 de milioane de euro", a spus Mihai Grecu, directorul general al CNADNR.
Citeşte mai multe despre:   economic,   bani,   fezabilitate

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Nicu Marcu: Acțiunile noastre de supraveghere și control au tocmai scopul asigurării stabilității piețelor pe care le supraveghem și al corectării practicilor care pot ascunde deficit de solvabilitate la unii operatori din piață

Nicu Marcu: Acțiunile noastre de supraveghere și control au tocmai scopul asigurării stabilității piețelor pe care le supraveghem și al corectării practicilor care pot ascunde deficit de solvabilitate la unii operatori din piață
Economiile europene sunt amenințate de creșterea insolvențelor companiilor, în cazul în care statele membre nu reușesc să efectueze o tranziție ușoară de la sprijinul de lichiditate către un sprijin de...

Vodafone România va avea un nou director general

Vodafone România va avea un nou director general
Noul director general al Vodafone România are un nou director general. Achilleas Kanaris își începe mandatul la 1 iulie 2021 când o înlocuiește pe Murielle Lorilloux.  Achilleas Kanaris este...

Au demarat procedurile pentru construcția Autostrăzii Târgu Neamț - Ungheni

Au demarat procedurile pentru construcția Autostrăzii Târgu Neamț - Ungheni
Începe revizuirea Studiului de Fezabilitate și elaborarea proiectelor de autorizare și execuție pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, potrivit Ordiinului Compania Națională de...

Un nou Consiliu de Administrație la Societatea Națională a Sării

Un nou Consiliu de Administrație la Societatea Națională a Sării
Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor a numit noii membri ai Consiliului de Administrație al Societății Naționale a Sării, pentru o perioadă de 4 luni, cu posibilitate de prelungire, anunță MInisterul Econ...

Raiffeisen Bank raportează un profit în creștere cu 41% în primul trimestru din 2021

Raiffeisen Bank raportează un profit în creștere cu 41% în primul trimestru din 2021
Raiffeisen Bank a incheiat primul trimestru al anului 2021 cu un profit net de 198 milioane de lei, în creştere cu 41% faţă de rezultatul obţinut în perioada similară a anului trecut. Activele totale ale...

Comenzi online pentru produsele necesare

Comenzi online pentru produsele necesare
Totul este mai simplu în mediul online și tot mai multe persoane aleg să își facă proviziile în acest fel. Sunt o mulțime de produse pe care le găsești online, pentru orice ai avea nevoie. Fie că vrei să...

O echipă FMI va efectua revizuirea anuală a economiei românești

O echipă FMI va efectua revizuirea anuală a economiei românești
O echipă FMI condusă de Jan Kees Martijn va discuta cu autoritățile române, în întâlniri virtuale, în perioada 10 - 28 mai 2021, pentru pentru a efectua revizuirea anuală a economiei românești, cunoscută...

Activele fondurilor de pensii facultative au depășit 3,1 miliarde de lei în martie 2021

Activele fondurilor de pensii facultative au depășit 3,1 miliarde de lei în martie 2021
Activele fondurilor de pensii facultative aveau active în valoare de peste 3,1 miliarde de lei la 31 martie 2021, maii mari cu 30,37% față de aceeaşi perioadă a anului trecut,...

BCE: Două din cinci bănci încă nu conştientizează că vor exista credite toxice

BCE: Două din cinci bănci încă nu conştientizează că vor exista credite toxice
Aproximativ 40% dintre băncile din zona euro încă nu conştientizează că s-ar putea confrunta cu defaulturi în rândul clienţilor cauzate de pandemie şi încă speră că vin vremuri mai bune sau încearcă să...

Klaus Iohannis și parlamentarii construiesc Autostrada Nordului în 4 ani

Klaus Iohannis și parlamentarii construiesc Autostrada Nordului în 4 ani
De la 1 ianuarie 2021 a intrat în vigoare Legea nr. 264/2020 pentru aprobarea obiectivului de investiții „Autostrada Nordului” (A14). Întinsă pe traseul Vama Oar - Satu Mare - Baia Mare - Dej - Bistrița - Vatra...

Afacerile McDonald’s în România au scăzut cu 8% în 2020

Afacerile McDonald’s în România au scăzut cu 8% în 2020
Afacerile McDonald’s în România au scăzut cu 8% în 2020 din cauza în contextul pandemiei de coronavirus care a afectat puternic piaţa de restaurante din toată lumea. Compania a ajuns,...

Consiliul Concurenței investighează piața cărnii de pasăre

Consiliul Concurenței investighează piața cărnii de pasăre
Consiliul Concurenței a declanșat o investigație ce vizează un posibil comportament anticoncurențial al unor companii care își desfășoară activitatea pe piața producției și comercializării cărnii de...

Două societăți din grupul Enel au un nou director general

Două societăți din grupul Enel au un nou director general
Companiile Enel Energie și Enel Energie Muntenia au un nou director general. Acesta este Marius Chiriac, fost coordonator al activității Enel X România. Cele două societăți dețin împreună cel mai...

Castelul de la Zlatna a fost cumpărat de lanțul hotelier Hilton

Castelul de la Zlatna a fost cumpărat de lanțul hotelier Hilton
Castelul de la Zlatna a fost cumpărat de lanțul hotelier Hilton pentru circa 260.000 de euro. Acesta a fost scos la licitație în urmă cu trei ani de Artmark, la un preț de pornire de 295.000 de...

BRD a înregistrat un profiit în scădere în primul trimestru din 2021

BRD a înregistrat un profiit în scădere în primul trimestru din 2021
Grupul BRD a înregistrat un profit net de 222 milioane lei în primul trimestru al acestui an, față de 241 milioane lei în primul trimestru din 2020. “Economia României a evoluat peste așteptări în...
Serviciul de email marketing furnizat de