Rapita si floarea-soarelui vor deveni combustibilii viitorului. In Romania s-au declansat doua investitii considerabile pentru obtinerea carburantului de tip biodiesel.
Rapita si floarea-soarelui vor deveni combustibilii viitorului. In Romania s-au declansat doua investitii considerabile pentru obtinerea carburantului de tip biodiesel. Peste doi ani rapita, floarea-soarelui si soia isi vor lansa pe piata provocarea la adresa titeiului strabun, ca materie prima pentru biodiesel. Grupul Rompetrol a anuntat o investitie de 16 milioane de euro intr-o rafinarie de biodiesel, la numai doua luni dupa ce, in acelasi scop, Grupul Martifer, din Portugalia, si-a facut intrarea in Romania, declansand o investitie de 47 de milioane de euro, incluzand tot 16 milioane pentru rafinarie, restul fiind alocat unui intreg proiect agricol. Cele doua capacitati ar urma sa asigure mai mult de jumatate din necesarul de biodiesel al Romaniei. O firma olandeza prospecteaza piata pentru o eventuala investitie de 70 milioane euro in productia de biodiesel. CONCURENTII. "Pana in martie 2007, o capacitate de productie anuala de 60.000 de tone va fi data in functiune la Petromidia, iar dupa doi ani aceasta se va dubla", a declarat Dumitru Manoiu, vicepresedinte al diviziei Dezvoltare si produse noi a grupului Rompetrol. Portughezii de la Martifer vor finaliza tot peste doi ani, la Lehliu Gara, constructia unei fabrici de 100.000 de tone/an. Rompetrol a inceput negocierile cu trei companii producatoare de rapita si floarea-soarelui, in timp ce portughezii s-au instalat deja pe 10 hectare, urmand sa cumpere alte 40 de hectare. Martifer prefera rapita si floarea-soarelui. "Tehnologia pe care o vom folosi este flexibila, avand posibilitatea prelucrarii unei compozitii flexibile care adauga soia la rapita si floarea-soarelui. Grasimile animale si uleiurile alimentare uzate sunt binevenite", spune la randul sau vicepresedintele Rompetrol, potrivit caruia rapita ramane cea mai valoroasa. STIMULENTE. In mai anul viitor ar putea declara drept obligatorie atingerea pana in 2010 a unei proportii de 5,75% de biocarburnati (inclusiv etanolul si anumiti compusi ai acestuia) in volumul de carburanti folosit la transporturi. Deocamdata, pragul este o tinta indicativa. Proportia trebuie sa creasca de la 2%, la 31 decembrie 2005, cu circa 0,7 procente, beneficiind de anumite facilitati fiscale. In Romania deocamdata este in vigoare scutirea directa de accize a biodieselului produs in tara, dar nu si a motorinei cu continut de biodiesel vanduta la pompa. Companiile petroliere spera ca discutiile dintre oficialii Ministerului Finantelor si cei ai Ministerului Economiei si Comertului vor avea ca rezultat corectarea acestei situatii.Citește pe Antena3.ro
MOTOARE SI POLUARE
|
Uniunea Europeana, intens dependenta de resurse energetice externe, stimuleaza pe toate caile noul carburant.
|